نگرانی‌ها درمورد زنده ماندن ویروس کرونا روی سطوح حدی است که بانک مرکزی چین در راستای تلاش برای مهار این ویروس، اقداماتی برای تمیز کردن کامل یا از بین بردن اسکناس‌هایی که چندین بار در روز دست به دست می‌شوند، انجام داده است.

كرونا-محيط

به گزارش همشهری آنلاین به گزارش سی‌ان‌ان زمان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح آلوده و اشیاء با پتانسیل آلوده شدن، دقیقاً مشخص نیست، اما برخی از محققان با مطالعه رفتارهای سایر کروناویروس‌ها سرنخ‌هایی پیدا کرده‌اند. 

بر اساس اطلاعات منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، کورونا ویروس‌ها گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که در بین حیوانات شایع‌اند. در موارد نادر، آنها شکل« زئونوز» پیدا می‌کنند، به این معنی که می‌توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند.  

به نظر می‌رسد این نوع از کروناویروس‌ها روی سطوحی مانند شیشه، فلز و پلاستیک تا ۹ روز زنده باقی می‌مانند و لازم است این سطوح مرتب گندزدایی شوند. به این منظور، استفاده از تمیزکننده‌های سطوح خانگی موثر است. مطالعات نشان می‌دهد استفاده از محلولی حاوی ۶۲ تا ۷۱ درصد الکل اتانول یا محلول‌های سفیدکننده به مدت یک دقیقه ویروس را از بین می‌برد.

به گفته محققان کرونا ویروس جدید بیشترین شباهت را به ویروس سارس که آن هم از همین خانواده است، دارد، اگرچه مطالعه رفتار اپیدمیک این ویروس نیازمند مطالعات و پژوهش‌های بیشتری است. 

مرکز ملی بیماری‌های واگیردار و تنفسی آمریکا اعلام کرده است مهم‌ترین روش انتقال این ویروس از طریق قطرک‌های تنفسی است که هنگام عطسه یا سرفه فرد بیمار در فضا پخش می‌شوند و اگر فردی نزدیک به فرد بیمار باشد و این قطرک‌ها را استنشاق کند یا سطوح آلوده شده با آنها را لمس کند و سپس دست خود را به بینی یا دهان یا چشم خود بزند، ممکن است ویروس کووید-۱۹ به او منتقل شود. 

البته جای امیدواری است که کووید- ۱۹ به اندازه سارس و مرس کشنده نیست. 

رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است بیش از ۸۰٪ بیماران دارای بیماری خفیف هستند و بهبود می‌یابند. در حدود ۱۴٪ از موارد، ویروس باعث علائم شدید از جمله ذات‌الریه و تنگی نفس می‌شود. حدود ۵٪ از بیماران دچار علائم بحرانی از جمله نارسایی تنفسی ، شوک عفونی و از کار افتادن اندام‌های حیاتی می‌شوند و تنها در ۲٪ موارد گزارش شده، این ویروس کشنده است که ریسک آن در مورد افراد کهنسال افزایش میِ‌یابد. 

باید توجه داشت که نگرانی وسیعی در سطح جهان نسبت به گسترش سریع این ویروس وجود دارد و مطالعات نشان داده‌اند شیوع این ویروس در محیط‌های پرجمعیت بیشتر است.

متخصصان توصیه می‌کنند افراد اطلاعات مربوط به این ویروس را دنبال کنند، ولی نگرانی بیش از حد ضرورتی ندارد. لازم است دست‌ها مرتب شسته شوند. از تماس با افراد آلوده و حضور غیر ضروری در محیط‌های اجتماعی پرهیز شود. 

کد خبر 486178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha