سیب‌زمینی علاوه بر این‌که انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن را تامین می‌کند به تسکین درد ناشی از روماتیسم مفصلی، حفظ سلامت استخوان‌ها، کاهش فشار خون، جوان‌سازی پوست و کاهش کلسترول خون کمک می‌کند و خواص ضد سرطانی نیز دارد.

سیب‌زمینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیب‌زمینی برای اولین بار ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد توسط اینکاها در پرو کشت شد. این ماده غذایی منبعی عالی از چندین ماده مغذی نظیر ویتامین‌های C و ۶ B، پتاسیم، ویتامین ۵ B (پانتوتنیک اسید)، نیاسین و فیبر غذایی است. پروتئین موجود در سیب‌زمینی نیز حاوی اسیدآمینه ضروری لیزین است که عموما در غلات وجود ندارد. این گیاه علاوه بر تامین نیاز بدن به ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی از چند خاصیت اثبات‌شده دیگر برای سلامتی نیز برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. 

  • تسکین درد ناشی از روماتیسم و آرتریت روماتوئید

آب سیب‌زمینی خام می‌تواند به خلاص شدن از درد و ناراحتی ناشی از روماتیسم و آرتریت روماتوئید کمک کند. پیش از آغاز دوره درمان با آب سیب‌زمینی لازم است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

  • کاهش فشار خون

تحقیقات نشان داده است مصرف یک یا دو بار سیب‌زمینی در روز می‌تواند به اندازه جو دو سر فشار خون بالا را کاهش دهد بدون آن‌که افزایش وزن را برای فرد به همراه داشته باشد. گفتنی است سیب‌زمینی‌ها در این مطالعه بدون استفاده از روغن تهیه شده بودند.

مطالعات دیگر نیز از وجود ترکیباتی در سیب‌زمینی پرده برداشته‌اند که تأثیرات آنها بر بدن شباهت بسیاری با بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین دارد که یکی از پرمصرف‌ترین داروها در درمان فشار خون بالا هستند.

حجم دیگر مواد فیتوشیمیایی موجود در گیاه سیب‌زمینی نیز با کلم بروکلی، اسفناج و کلم بروکسل قابل مقایسه است.

محققان سیب‌زمینی را به عنوان ارزان‌قیمت‌ترین منبع پتاسیم شناسایی کرده‌اند که در کاهش خطر بروز فشار خون بالا اهمیت فراوان دارد. یک سیب‌زمینی متوسط با پوست ۱۸ درصد از مقدار توصیه‌شده برای مصرف روزانه پتاسیم را تأمین می‌کند.

  • خواص ضد سرطانی

سیب‌زمینی سرشار از لکتین است. اگرچه بیشتر انواع لکتین‌ها عوارض جانبی به همراه دارند، اما لکتین‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند به کاهش بروز برخی بیماری‌ها کمک کنند. با وجود این‌که سیب‌زمینی حاوی مقادیر بالایی از لکتین‌هاست، این پروتئین‌ها در بیشتر افراد عارضه یا اثر منفی‌ به همراه ندارند. تا جایی که حتی نتایج یک مطالعه نشان داد مصرف برخی انواع سیب‌زمینی با کاهش التهاب همراه است.

به علاوه تحقیقات نشان داده است لکتین‌های موجود در سیب‌زمینی از رشد سلول‌های سرطانی نیز جلوگیری می‌کنند.

  • حفظ سلامت استخوان‌ها

مواد معدنی موجود در سیب‌زمینی نظیر فسفر، منیزیم و کلسیم به حفظ استحکام و ساختار استخوان‌ها کمک می‌کنند.

همچنین روی و آهن موجود در این گیاه نیز در تولید کلاژن نقش مهمی ایفا می‌کند که یکی از بلوک‌های اصلی سازنده استخوان‌هاست.

  • کاهش کلسترول خون

سیب‌زمینی حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی است که می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند. بیشتر فیبر موجود در سیب‌زمینی در پوست آن است، بنابراین با پوست کندن مقدار زیادی از این فیبر هدر می‌رود. سیب‌زمینی به خودی خود سالم و مفید است، اما بسیاری از روش‌های معمول طبخ آن را به غذایی مضر تبدیل می‌کنند.

  • حفظ سلامت قلب

پتاسیم، فیبر، ویتامین ۶ B و ویتامین C موجود در سیب‌زمینی ضامن سلامت قلب است. پیروی از رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین ۶ B با کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی همراه است. خاصیت سیب‌زمینی در کاهش کلسترول نیز به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. 

  • جوان‌سازی پوست

ویتامین C موجود در سیب‌زمینی محرک اصلی برای تولید کلاژن است که ۷۵ درصد از ساختار پشتیبانی و حفاظتی پوست را تشکیل می‌دهد. این ویتامین توانایی کلاژن را در تقویت بافت پوست و رفع چروک‌ها افزایش می‌دهد.

  • کمک به عملکرد اعصاب بدن

ویتامین‌های گروه B موجود در سیب‌زمینی به پشتیبانی از عملکرد غدد فوق کلیوی، آرام کردن و حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می‌کنند.
کار ویتامین ۶ B نیز کمک به تولید پیام‌رسان‌های عصبی است که امکان برقراری ارتباط بین سلول‌های مغزی و عصبی را با یکدیگر فراهم می‌کند.

  • سیب‌زمینی و عضلات

کربوهیدرات‌ها بخش مهمی از وعده غذایی ریکاوری بعد از ورزش هستند. گلیکولیز یا قند کافت واکنش تجزیه کربوهیدرات‌هاست و مهم است که با مصرف میزان کافی از کربوهیدرات سوخت گلیکولیز در حین فعالیت و بعد از آن تامین شود.

کربوهیدرات‌های موجود در نشاسته‌های سالم مثل سیب‌زمینی می‌توانند به سرعت ذخایر گلیکوژن کبد را پر کنند. همچنین پتاسیم موجود در سیب‌زمینی برای کشش عضلات مهم و حیاتی است.

سیب‌زمینی در صورتی که با روش‌های سالم طبخ و استفاده شود نه تنها باعث چاقی و اضافه‌وزن نمی‌شود، بلکه سلامت بدن را نیز تضمین خواهد کرد. 

کد خبر 484555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =