آشپزخانه یکی از پرماجراترین قسمت‌های خانه است که خوراکمان را در آنجا می‌پزیم و از بسیاری از مناطق دیگر خانه شلوغ‌ترو پردردسرتر است. تمیز کردن آشپزخانه را از ماه بهمن شروع کنید تا دم عید به کمردرد و انواع مشکلات دچار نشوید. از مدیریت آشپزخانه و خانه‌تکانی قدم به قدم آن غافل نشویم.

خانه‌تكاني - آشپزخانه - نظافت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آشپزخانه محلی است که روزانه در آن به طبخ غذا می‌پردازیم، از یخچال استفاده می‌کنیم و اغلب تمیز کردن اساسی‌تری نسبت به سایر نقاط خانه در انتظار آن است. داشتن برنامه‌ریزی باعث می‌شود کار آشپزخانه سبک‌تر و در عین حال منظم‌تر پیش رود.

بیشتر بخوانید:

پنج روش برای تمیز کردن خانه با مواد طبیعی

چگونه بازسازی کنیم؟ | ۵ اشتباه در تعمیر آشپزخانه

  • از بهمن ماه شروع کنید؛ هر هفته یک یا دو کابینت

اکنون که به بهمن ماه رسیده‌ایم، هفته‌ای یک الی دو کابینت را نظم بدهیم. این کار ساده به ما کمک می‌کند با صرف کردن یک الی دو روز در هفته تا عید آشپزخانه را تکانده باشیم. نه خسته می‌شویم و نه کارها روی هم تلنبار می‌شود و نه زمان را از دست می‌دهیم.

  • از مواد طبیعی برای ضدعفونی استفاده کنید

از شوینده‌های طبیعی مانند سرکه و جوش‌شیرین استفاده کنید. همیشه کف کابینت‌ها را نایلون ضخیم مخصوص از بازار بگیرید. در خانه‌تکانی نایلون‌ها را بشویید و مجدد استفاده کنید.

  • نایلون کف کابینت را عوض نکنید

بهتر است از عوض کردن آن‌ها پرهیز کنید. جنسی بگیرید که سال‌ها بتوانید از آن استفاده کنید. همه ما در قبال محیط زیست مسئول هستیم و نباید بدون توجه به حفظ آن، هر سال نایلون کف کابینت را عوض کنیم.

  • از جعبه سازمان دادن وسایل استفاده کنید

بهترین کاری که برای کابینت‌ها از دست ما برمی‌آید استفاده از جعبه‌های سازمان دادن وسایل است که در تمامی لوازم خانه‌فروشی‌ها پیدا می‌شود. این کار از به هم‌ریختگی لوازم جلوگیری می‌کند. ابعاد و اندازه این جعبه‌ها را بر اساس نیازتان بزرگ یا کوچک بخرید و تا سال‌ها از آن استفاده کنید.

  • یخچال را سامان دهیم

یخچال یکی از ارکان خانه است که بهتر است با جوش شیرین تمیز شود. حتما یخچال خود را در روز تعطیل بررسی کنید و مواردی را که واقعا مصرف نمی‌کنید به دیگران ببخشید. قرار نیست چیزهایی را که سال تا سال مصرف نمی‌کنیم، به دوش بکشیم و بار یخچال کنیم. خوراکی‌های مورد مصرف خود را نظم دهید و بدنه داخلی یخچال را با جوش شیرین و آب داغ تمیز کنیم. فریزر را حتما وارسی کنید و موادی که مدت‌هاست در آن مانده را سامان بدهید و اگر از انقضای آن گذشته است دور بیندازید.

  • لیوان‌ها را جرم‌گیری کنیم

اگر لیوان‌های شما کمی کدر شده‌اند، حتما با سرکه و جوش‌شیرین و دستمال آن‌ها را تمیز کنید و آن‌ها را آب بکشید. توجه داشته باشید از دستمال و اسکاچ نرم استفاده کنید تا خط و خش بر این لیوان و ظروف بلوری یا کریستالی نیفتد. یکی از تمیزی‌های مهمی که همیشه باید به آن دقت کنیم، نظافت و شفافی لیوان‌هاست. حتما سری به کابینت لیوان‌ها بزنیم و آن‌ها را جرم‌زدایی کنیم.

  • قابلمه‌های سوخته را تمیز کنیم

مقدار زیادی جوش شیرین و کمی آب در حدی که فقط موجب خمیری شدن آن شود را آماده کنید و برای تمیز کردن نقاط سوختگی از آن استفاده کنید.

  • ظروف مسی را تمیز کنیم

ظروف مسی خود را با نمک و سرکه و پنبه تمیز کنید. سرکه و نمک را به پنبه آغشته کنید و بر روی مسی بکشید. بدون صرف زمان زیادی، جلوه اولیه ظروف و لوازم مسی را زنده کنید.

بیشتر بخوانید: پخت‌وپز در ظروف مسی واقعا مفید است؟

  • وسایلی مانند آرام‌پز و پلوپز را هم تمیز کنید

خمیری را با استفاده از یک قاشق غذاخوری صابون کاستیل، یک پیمانه جوش شیرین و ۲ قاشق غذاخوری آب درست کنید. این محلول را می‌توانید تا ۳ ماه در ظرف در بسته و در جای خنک نگهداری کنید. با اسکاچ این محلول را به آرام‌پز، پلوپز و سایر سطوح استیل بزنید و ظاهری تمیز و شفاف به آن ببخشید. فر و ماکروفر و همچنین گاز را نیز با همین فرمول تمیز کنید. 

  • خوراکی‌های منقضی را دور بریزید

بعضی از خوراکی‌ها در سال منقضی شده‌اند، کابینت‌ها را از آن‌ها پاک کنیم. بهتر است در طول سال به تاریخ قرص‌ها و مواد غذایی توجه کنیم و از دور ریز مواد جلوگیری کنیم.

کد خبر 480287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    0 1
    سلام تا انداز ه ایی مورد استفاده قرار میگیرد چون بشتر از این مطلب را رعایت میکنم خدا شکر که شماها هستید که به این مردم عزیز گوشزد میکنید من هم از شما کمال تشکر رادارم زنده باشید