چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

لکه‌های سمج لباس‌هایمان همیشه آن‌قدر اذیت‌کننده هستند که کافی است نتوانیم آن‌ها را از بین ببریم و در نتیجه قید یک لباس را به طور کلی بزنیم. مهارت‌های ساده‌ای وجود دارد که ما با توجه به آن‌ها می توانیم لکه های لباس‌ها را از بین ببریم.

لباس - نظافت - لكه

یکی از اصولی که در شستن لباس مهم است، اطلاع داشتن ما از روش‌های پاک کردن لکه‌های لباس و لباس زیر است. لکه‌هایی که اگر نتوانیم آن‌ها را از بین ببریم، دیگر نمی‌توانیم لباس را استفاده کنیم و یا در لباس‌های زیر ظاهر کثیف آن‌ها به ما حس خوبی نمی‌دهد و احساس تمیزی نمی‌کنیم. بنابراین لکه‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه نحوه تمیز کردن آن را با یکدیگر می‌خوانیم:

  • پاک کردن لکه لباس سفید

جوش شیرین یا آبلیمو دو عنصر قوی از بین برنده لکه‌ها از روی لباس سفید هستند. یک دوم پیمانه جوش شیرین را با یک سطل آب ولرم مخلوط کنید. لباس سفید را در آن غرق کنید تا مخلوط جوش‌ شیرین و آب، یا لیمو و آب، روی لباس را بگیرد. اگر این روش باعث تمیزی کامل لباس سفید شما نشد، بهترین کار استفاده از مخلوطی شبیه به کرم غلیظی از جوش‌ شیرین و آب است که روی لکه را بگیرد. در این حالت پس از ده دقیقه مخلوط را از روی لباس بشویید. همچنین را دیگر استفاده از جوش شیرین به صورت پودر شده و مالیدن برشی لیمو روی آن است. در این روش هم پس از ۱۵ دقیقه محل لکه را بشویید.

  • خلاص شدن از لکه‌های لباس

کافی است آبی ولرم در یک سطل بریزید و مخلوطی از یک قاشق غذاخوری نمک، یک چهارم فنجان پودر شستشو و به اندازه نصف فنجان آبلیمو را به آن اضافه کنید. لباس را ۴۵ دقیقه در آن بگذارید. توجه داشته باشید که آب داغ باعث صدمه زدن به بافت لباس می‌شود و آب را بیش از حد داغ نکنید.

  • اگر از سفیدکننده استفاده می‌کنید...

اگر از سفیدکننده برای تمیز کردن لکه لباس سفید خود استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که نباید به هیچ وجه به طور مستقیم سفیدکننده را روی لباس خود بریزید. تشتی آب فراهم کنید و بیش از اندازه از سفیدکننده استفاده نکنید که ممکن است به بافت لباس صدمه وارد کند. اول سفیدکننده را داخل آبی که تهیه کرده‌اید بریزید. پس از چند دقیقه که آنزیم‌های آن فعال می‌شود، لباس سفید خود را داخل آن بیندازید و کمی هم بزنید تا مواد به همه جای لباس برسد. در آخر از این که لکه‌ها پاک شده است اطمینان حاصل کنید و در غیر اینصورت مجددا لباس را داخل محلول بگذارید.

  • پاک کردن لکه عرق

آسپرین له‌شده و آب داغ را به حالت کرمی درآورید و روی لکه بمالید. پس از چند دقیقه لباس را بشویید. این روش را می‌توانید برای آبلیمو هم انجام بدهید. آبلیمو برای لباس‌هایی که جنسشان پلی‌استر است بسیار کاراتر عمل می‌کند.

  • پاک کردن لکه میوه از روی لباس

برای پاک کردن لکه میوه، لباس را در تشت آب خیس بدهید و در آن لیمو بریزید. توجه داشته باشید که آب سرد باشد و لیمو به اندازه باشد. برای این کار ۱۵ دقیقه زمان لازم است.

  • از بین بردن لکه لباس زیر

لیمو و جوش‌شیرین برای لیمو هم اثرگذار هستند. جوش‌شیرین و آب را با یکدیگر مخلوط کنید تا حالت خمیری به دست آید. این خمیر را به لکه‌های لباس زیر بمالید و پس از ۱۵ دقیقه شستشو دهید تا کاملا تمیز شود. سرکه سفید هم می‌تواند لکه‌ها را از بین ببرد و لباس را ضدعفونی کند. شما می‌توانید از سرکه در محلول لباسشویی هم استفاده کنید. اگر از این روش‌ها کاملاً راضی نبودید، می‌توانید روش آسپرین را در مورد لباس‌های زیر امتحان کنید. این روش به طور قطع لباس‌های زیر شما را کاملا بدون لک خواهد کرد.

  • پاک کردن لکه جوهر از روی لباس

شاید باور نکنید اما پاک کردن لکه جوهر را به اسپری مو و الکل بسپارید. حتما زیر لباس را حوله تمیز قرار بدهید تا جوهر را به سطح دیگری انتقال ندهد. کمی از اسپری مو را به لباس بزنید و پس از چند دقیقه با الکل تمیز کنید. برای تمیز شدن قطعی لباس این کار را تا چندبار تکرار کنید.

  • پاک کردن لکه روغن از روی لباس

تا جایی که ممکن است با دستمال کاغذی چربی اضافه را از روی لباس بزدایید. به طور کامل چربی را با پودر بچه بپوشانید. اندکی از مخلوط مایع ظرفشویی و آب را به محل چربی بزنید و صبر کنید. صابون رختشویی یکی از بهترین تمیزکننده‌های روغن از روی لباس است. حتما این روش را نیز امتحان کنید.

روش‌هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، ساده و در عین حال کاربردی هستند. با این روش‌ها از لکه‌های سمج رها می‌شویم. توجه داشته باشید که دمای آب را بیش از حد زیاد نکنید و به بافت لباس‌ها آسیب وارد نکنید.

منابع: thespruce و howstuffworks، ترجمه از ایرنا

کد خبر 485097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
    4 1
    اگه روغن مخلوط باربّ و ... روی لباس ریخت بلافاصله با صابون مایع یا مایع ظرفشویی بشویید در جا می ره ولی اگه چندروز رو لباس بمونه دیر تر می ره یا اصلا نمی ره اینم کشف خودمه اگه چسب مایع رو لباس ریخت با ادکلن می تونید به راحتی از لباس پاک کنید