مس قطعا علاوه بر زیبایی، فوایدی برای پخت‌وپز دارد. بسیاری از ما فکر می‌کنیم هر نوع غذایی را می‌توانیم در ظروف مسی بپزیم و برای سلامتی ما مفید است؛ اما ورود بیش از حد مس به بدن موجب مسمومیت و بروز بیماری‌ می‌شود. بنابراین بیش از هر چیزی باید در مورد آن اطلاعات کسب کنیم.

ظرف مسي - آشپزخانه

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از finecooking و seriouseats نوشت: مس بهترین رسانای گرماست؛ به‌سرعت گرم می‌شود و گرم می‌ماند. این ویژگی برای بسیاری از آشپزها بی‌همتاست و آنها را به استفاده از این نوع ظروف تشویق می‌کند. از آن گذشته این روزها آبکش‌های مسی، کفگیرهای مسی، کاسه‌های مسی و سایر لوازم آشپزخانه مسی در فروشگاه‌ها موجود است و بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. بنابراین بیش از هر چیزی باید در مورد آن اطلاعات کسب کنیم.

برای طبخ غذا در ظروف مسی به نکات زیر توجه کنید:

دو نوع مس در بازار موجود است. مس‌هایی با پوشش قلع وجود دارند و به همین علت نباید نگران مسمومیت مسی باشیم. به علت این پوشش، متخصصان می‌گویند که از لوازم آشپزخانه تیز استفاده نکنید تا این پوشش وارد غذا نشود.
خوراکی‌های خیلی شور، ترش، شیرین، گوشت و چرب را نباید در ظروف مسی به مدت طولانی نگه‌ داشت.

در شرایطی که ما با ظروف مسی، به طور مستقیم و بدون محافظت قلع سر و کار داریم، باید بدانیم که مس واکنش‌پذیر است. اسیدهایی مانند سرکه و گوجه‌فرنگی می‌توانند مس را به مواد غذایی وارد کنند و در طول زمان سمی باشند.

ظروف مسی پوشانده شده با قلع نباید به‌تنهایی گرم شوند و حتما باید دمای داخل آن زمانی که خالی است، از حرارت متوسط بالاتر نرود. اگر قلع به صورت خالی داغ شود، به علت این‌که درجه ذوب آن پایین(۲۳۰ درجه سانتیگراد) است، می‌تواند خطرناک باشد. با مراقبت، یک پوشش قلعی می‌تواند تا چند سال سالم بماند.

یکی از جدیدترین روکش‌های ظروف مسی، از جنس استیل است. تابه مسی تبدیل به قابلمه‌ای با ویژگی‌های تمام قابلمه‌های استیل شده است و تنها از ویژگی رسانایی مس استفاده شده است. کاسه‌های مسی که در ابزار آشپزی جدید وجود دارند در بسیاری از موارد برای مخلوط کردن تخم‌مرغ‌ها استفاده می‌شوند که به ایجاد حالت فومی تخم‌مرغ کمک می‌کنند و خطری ندارند.

مهم‌ترین ویژگی که روی کیفیت تابه‌های مسی اثر می‌گذارد، ضخامت تابه‌های مسی است. بهترین حالت ۲ تا ۳ میلی‌متر بودن آن است. اگر بیش از این مقدار ضخیم باشد این تابه خیلی سریع گرمای خود را از دست می‌دهد.

بدن به مقادیری مس نیاز دارد تا سالم بماند اما ورود بیش از حد مس به بدن مخصوصاً در کودکان، با شدت بیشتری موجب مسمومیت می‌شود. بنابراین این ادعا درست است که مس برای بدن مفید است اما مانند هر عنصر لازمی نباید از حد مجاز آن بیشتر شود.

کد خبر 478900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    4 0
    خطر پنهانی در ظروف قلع اندود وجود دارد و آن اینکه در مواردی درصدی از سرب با قلع مخلوط است. سرب بسیار سمی و خطرناک است و مسمومیت با سرب عوارض بدی دارد. متاسفانه ساز و کاری برای نظارت یا اندازه گیری میزان سرب موجود در ظروف قلع اندود تدوین نشده است. پیشنهاد من این است که از این ظروف هم تا حصول اطمینان از بدون سرب بودن آن استفاده نشود.
  • شاهین IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    4 0
    خیلی ازمامردم از دستبندیا آویزهای مسی استفاده میکنیم چون شنیدیم برای بدن مفیده اماخیلیهامون دلیلشونمیدونیم، درواقع طبع گرم مس باعث این خاصیته و زمانیکه ما ازدستبندمس استفاده میکنیم امواج مغناطیسه زمین‌که طبع سردی دارد قبل از برخورد به بدن ما جذب مس شده واز طبع سرد به طبع گرم تبدیل میشه سپس وارد بدن مامیشه که همین باعث شده مس رو مفیدبدونیم