یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیلاری کلینتون با اوج‌گیری رفابتش با اوباما، درخواست برخی همکارانش درحزب دموکرات را برای خروج ازانتخابات مقدماتی این حزب به نفع رقیبش باراک اوباما به شدت رد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آلمان، هیلاری کلینتون گفت: رقابت وی با اوباما بسیار نزدیک است و معتقدم که باید به تک تک آراء توجه کرد.

پیش از این سناتور پاتریک لهی از کلینتون خواسته بود از ادامه رقابت با اوباما صرفنظر کند.

وی گفته بود هیلاری کلینتون شانسی برای پیروز شدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات مقدماتی ندارد.

لهی که گفته می‌شود از اوباما حمایت می‌کند افزود: کلینتون باید از رقابت با اوباما دست بکشد و به حمایت از وی برخیزد.

وی تشدید رقابت بین کلینتون و اوباما را به نفع جان مک کین نامزد حزب جمهوری خواه دانست و گفت: رقابت بین دموکراتها، ورود به کاخ سفید را برای مک کین تسهیل خواهد کرد.

قرار است انتخابات بعدی درون حزبی دموکراتها برای تعیین نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری، در ایالت پنسیلوانیا برگزار شود.

در همین حال باراک اوباما نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز شنبه از هیلاری کلینتون دیگر نامزد دموکراتها خواست تا در دور رقابت ها باقی بماند.

اوباما به خبرنگاران گفت: با نظر پاتریک لیهی سناتور دموکرات و هوادارش که چند روز قبل پیش بینی کرده است هیلاری کلینتون نمی تواند در رقابت با اوباما به پیروزی برسد و بهتر است از دور رقابت ها کناره گیری کند موافق نیست.

همچنین خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن به قلم شارلوت راب درخصوص انتخابات ریاست جمهوری امریکا نوشت درحالی که رقابت بین باراک اوباما و هیلاری کلینتون شدت می یابد، سایر رهبران حزب دموکرات امریکا به دنبال داوری هستند که بتواند به این جدال ویرانگر بین اوباما و کلینتون برای برنده شدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا پایان دهد و ال گور می تواند چنین شخصی باشد.

ال گور معاون بیل کلینتون رئیس جمهور سابق امریکا و برنده جایزه نوبل صلح و سازنده فیلم "حقیقت تلخ" که برنده جایزه اسکار شد یکی از مقامات ارشد حزب دموکرات است که می تواند ، آزادانه از یکی از نامزدهای این حزب حمایت کند ، اما ال گور رقیب جرج بوش در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 که به رغم برخوردار بودن از حمایت مردمی بیشتر، نتوانست به کاخ سفید راه یابد همچنان سکوت اختیار کرده است.

برخی معتقدند تصمیم وی در صورتی که بخواهد از یکی از دو نامزد باقی مانده حزب دموکرات حمایت کند، بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

حتی برخی از این نیز فراتر می روند و می گویند ممکن است ال گور برای پایان دادن به بن بست انتخاب بین کلینتون و اوباما، خودش در آخرین لحظه نامزد حزب دموکرات شود.

گروه کوچکی از هواداران ال گور که سازمانی را برای ترغیب وی به نامزد شدن در انتخابات تشکیل داده اند آمادگی خود را برای از سرگیری تلاشها در این مسیر اعلام کرده اند.

یم ماهونی عضو مجلس نمایندگان امریکا از ایالت فلوریدا اولین کسی است که احتمال مطرح شدن ال گور را به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده است.

ال گور نیز هیچ گاه این احتمال را که بار دیگر شانس خود را امتحان کند بعید ندانسته است.

وی در ماه دسامبر گفت : بعید نمی دانم که در آینده بار دیگر وارد میدان سیاست شوم و اگر چنین تصمیمی بگیرم به عنوان نامزد حزب دموکرات رقابت خواهم کرد.

جان ادواردز نیز که پیش از این حدود بیست درصد آرا را در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات به دست آورده بود تاکنون سکوت پیشه کرده و به دو رقیب سابقش یعنی کلینتون و اوباما اجازه داده است از وعده های وی برای مبارزه با فقر کپی برداری کنند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا چهارشنبه شب نامه ای از حامیان هیلاری کلینتون دریافت کرد که در آن ناخرسندی خود را از اظهارات وی بیان کرده بودند.

پلوسی گفته بود حزب دموکرات باید از نامزدی که بیشترین آرا را در انتخابات مقدماتی به دست آورده است حمایت کند ، این موضوع خواسته طرفداران اوباما است.

هری رید رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنای امریکا نیز گفت : هم اکنون تحولاتی برای پایان دادن به بحران در حال روی دادن است ، اما هاوارد دین رئیس حزب دموکرات تاکنون موضعی بی طرفانه در پیش گرفته است به طوری که حتی از رای دادن در انتخابات مقدماتی در ایالت ورمونت خودداری کرد.

با این حال از وی به علت نحوه تعامل با هرج و مرج در انتخابات مقدماتی در ایالتهای میشیگان و فلوریدا که در آن هیلاری کلینتون بدون مبارزه به پیروزی رسید انتقاد می شود.

انتخابات مقدماتی در این دو ایالت به علت اختلاف مسئولان ایالتی با حزب دموکرات بر سر زمان برگزاری انتخابات، مورد قبول حزب دموکرات قرار نگرفته است و کسی نمی‌داند که آراء جمع اوری شده در این ایالت در نهایت چگونه محاسبه خواهد شد.

کد خبر 47324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز