چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

مرحله‌ای دیگر از انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی در ایالت پنسیلوانیا سپری شد که باز هم هیچ کمکی به تعیین نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری نکرد.

در این انتخابات هیلاری کلینتون با اختلاف اندکی از باراک اوباما پیشی گرفت. معنای این رأی تنها این بود که کلینتون فعلاً از عرصه رقابت درون حزبی دمکرات‌ها حذف نمی‌شود؛ اما این رقابت طولانی و پرفراز و نشیب همچنان ادامه دارد.

سیاستگذاران حزب دمکرات می‌گویند: رقابت طولانی درون این حزب برای انتخاب نامزد نهایی رفته‌رفته به سود دمکرات‌ها تمام می‌شود. دلیل این امر هم آن است که در این مسیر طولانی اطلاعات زیادی درباره رأی‌دهندگان به دست می‌آید.

حامیان کلینتون و باراک هنگام دیدار خانه به خانه با رأی‌دهندگان این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و سپس آن را به کمیته ملی حزب دمکرات منتقل می‌کنند.

این اطلاعات می‌تواند در تصمیم‌گیری کمیته مرکزی حزب دمکرات در مقابل جمهوریخواهان بسیار مؤثر باشد. این اطلاعات بسیار ساده است و مثلا می‌تواند یک شماره تلفن ساده یا نشانی یک رأی‌دهنده دمکرات باشد اما در نهایت می‌تواند به بسیج آرا و پول لازم برای این مبارزه سخت و طولانی کمک کند.

تنها در پنسیلوانیا ستاد انتخابات حزب دمکرات ۳۲۸ هزار رأی‌دهنده جدید این حزب را از ماه می‌گذشته ثبت کرده‌ و اطلاعات آنها را به فایل مربوط به رأی‌دهندگان در کمیته ملی حزب سپرده است. این در حالی است که شمار رأی‌دهندگان حزب جمهوریخواه در این مدت بیش از ۷۳ هزار رأی کاهش یافته‌است.

ناظران سیاسی می‌گویند که این رقابت طولانی درون حزبی در ایالتی مانند پنسیلوانیا باعث برتری نامزد دمکرات‌ها نسبت به جمهوریخواهان می‌شود. نامزد جمهوریخواهان در ماه مارس مشخص شد و در همان زمان رقابت درون حزبی آنها پایان یافت.

در شرایط عادی جمع‌‌آوری این اطلاعات رأی‌دهندگان کار پرهزینه و زمان‌بری است. بسیاری از اطلاعات حزب جمهوریخواه درباره رأی‌دهندگان قدیمی است و اکنون چندان فایده‌ای ندارد.

در انتخابات مقدماتی سه‌شنبه شب در پنسیلوانیا  کلینتون پیروزی اندکی نسبت به اوباما به دست آورد تا در تلاش برای متقاعد کردن کمیته مرکزی حزب دمکرات درباره ادامه حضورش در این رقابت، امیدوار شود.

این ایالت در روزهای اخیر به یک میدان نبرد واقعی میان کلینتون و اوباما تبدیل شده‌بود و دو طرف میلیون‌ها دلار پول صرف تبلیغات تلویزیونی و میدانی کردند.

با وجود پیروزی کلینتون در این ایالت، او با چالش‌های جدی رو‌به‌روست. ستاد تبلیغاتی او اکنون با کمبود پول مواجه است و بعضی مقامات حزب دمکرات به ویژه در کمیته مرکزی، آشکارا از تمایل خود برای خروج هیلاری از عرصه رقابت و معرفی اوباما به‌عنوان نامزد اصلی سخن می‌گویند.

کلینتون در ماه مارس ۲۱ میلیون دلار کمک مالی برای تبلیغات جمع‌آوری کرد و این در حالی است که اوباما اکنون بیش از ۴۲ میلیون دلار به‌عنوان پشتوانه مالی تبلیغات خود دارد.

کلینتون اکنون ۱۰.۳ میلیون دلار بدهی تبلیغاتی دارد اما تنها ۹.۵ میلیون دلار آن را می‌تواند بپردازد. اما از مشکل مالی مهم‌تر برای کلینتون، متقاعد کردن اعضای بی‌صبر کمیته مرکزی حزب دمکرات برای بی‌طرف ماندن در این رقابت است.

گاردین
۲۲ آوریل ۲۰۰۸

کد خبر 49737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز