مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

وجود هزاران پروژه ورزشی نیمه‌تمام در سراسر کشور، انتظارات ورزش‌دوستان را برای توجه بیشتر دولت به تخصیص اعتبار در بودجه سال ۱۳۹۹ بیشتر کرده است.

پروژه نیمه تمام

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: یکی از اقدامات جدی دولت‌ها گسترش زیرساخت‌های رفاهی و ورزشی است. بر همین اساس طی سال‌های اخیر بر تعداد پروژه‌های ورزشی در حال ساخت افزوده شد، اما کمبود اعتبارات و مشکلات اقتصادی سبب شد که طی یک دهه اخیر سرعت ساخت و تکمیل پروژه‌های ورزشی کاهش یابد تا جایی که اکنون به گواه آمارهای رسمی بیش از ۳ هزار پروژه ورزشی در سراسر کشور وجود دارد که گفته می‌شود برای تکمیل آنها بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. با این حال «ژاله فرامرزیان»، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ورزش و جوانان خبر از تکمیل حدود هزار پروژه نیمه‌تمام ورزشی در کشور می‌دهد که طی سال‌های اخیر به پایان رسیده‌اند.

پروژه‌هایی که تکمیل آن‌ها مشمول زمان شده‌اند علاوه بر این‌که روند توسعه زیرساخت‌های ورزشی کشور را کند می‌کنند، از سرگیری اجرای آنها باعث تحمیل هزینه‌ به دولت می‌شود، چرا که بسیاری از آنها نیازمند صرف هزینه‌های مجدد برای بازسازی قسمت‌های ساخته شده نیز می‌شوند.

در این زمینه «روزبه زورقی»، سرپرست دفتر فنی و نظارت بر طرح‌ها و اماکن ورزشی اظهار کرد: در کل کشور حدود ۴ هزار پروژه نیمه‌تمام ورزشی وجود دارد. استان‌هایی مانند فارس و  خوزستان که دارای جمعیت و شهرستان‌های بیشتری هستند،   به تبع پروژه‌های نیمه‌تمام بیشتری دارند.

 وی درباره زمان احتمالی و تقریبی به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها گفت: موافقت‌نامه‌ها تکمیل نشده‌اند، بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد. از طرفی اعتبارات هم هنوز مصوب نشده‌اند.

 زورقی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۷۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی استان‌های مختلف کشور اختصاص داده شده‌ است.  

 سرپرست دفتر فنی و نظارت بر طرح‌ها و اماکن ورزشی بیان کرد: پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در کشور وجود دارند که نیمه‌تمام ماندن اغلب آنها بابت اعتبارات است.  وی افزود: برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خرد، دست‌کم به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این مسئول گفت: اجرای پروژه‌های بزرگی همچون استادیوم‌های ورزشی و پروژه‌های مسابقاتی برعهده شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است که تکمیل آنها در کشور حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.  

 زورقی سهم روستاها از تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سال جاری را بیشتر عنوان کرد و افزود: در کل کشور از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۰ پروژه شهری و روستایی افتتاح شده که از این تعداد ۶۰ درصد مربوط به پروژه‌های روستایی بوده است.

 وی جذب سرمایه‌گذاران و همچنین مشارکت‌های مردمی را یکی از راهکارهای مد نظر برای به سرانجام رساندن این پروژه‌ها  عنوان کرد.  

 سرپرست دفتر فنی و نظارت بر طرح‌ها و اماکن ورزشی بیان کرد: برنامه دولت این است که بخش خصوصی را برای تکمیل پروژه‌ها دخیل کند. خوشبختانه در این زمینه شروع خوبی داشته‌ایم. به ویژه در زمینه پروژه‌های ورزشی چون ظرفیت‌های قانونی به وجود آمده تا بتوانیم با استفاده از این ظرفیت‌ها بخش خصوصی را تشویق کنیم.

واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی به بخش خصوصی موضوعی است که از سال گذشته به صورت جدی در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته است. «مسعود سلطانی‌فر»  وزیر ورزش و جوانان اسفند ۹۷ در سفرش به مازندران  اعلام کرد که واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی به بخش خصوصی راهکار این وزارتخانه برای پایان دادن به وضعیت حدود ۴ هزار پروژه نیمه‌تمام ورزشی در کشور است. البته با جست‌وجویی ساده در رسانه‌ها، در مورد تعداد پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام کشور می‌توان به عددهای متفاوتی رسید.

سلطانی‌فر حدود ۱۰ ماه پیش گفت که مقدمات کار از لحاظ قانونی برای واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی فراهم شده و سرمایه‌گذاران زیادی نیز استقبال و اعلام آمادگی کرده‌اند تا برای تکمیل این پروژه‌ها پای کار بیایند.

بر اساس برخی اظهارنظرها و گزارش‌های منتشر شده، چشم‌اندازی که دولت برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی در سراسر کشور با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ترسیم کرده،  پایان کار دولت دوازدهم است. با توجه به تعدد این پروژه‌ها رسیدن به این هدف تا حدودی بعید به نظر می‌رسد. به ویژه این که قدمت برخی پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی به مرز ۲۰ سال نزدیک می‌شود و از سر گرفتن فعالیت‌ اجرایی در آنها با توجه به گذشت زمان، به اقدامات مقدماتی بیشتری نسبت به پروژه‌های نیمه‌تمام با عمر پایین‌تر نیاز دارد.

کد خبر 472535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha