سرانه فضای ورزشی سیستان و بلوچستان با این که هنوز به میانگین کشوری سرانه فضاهای ورزشی نرسیده، اما طی سال‌های اخیر رشد محسوسی داشته است.

پروژه ورزشی

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: سیستان و بلوچستان که با جمعیت ۶۷ درصدی زیر ۳۰ سال، بیشترین جمعیت جوان را بین استان‌ها دارد، یکی از استان‌های کمتر برخوردار در زمینه فضاهای ورزشی به شمار می‌آید، اما به گفته مسئولان در صورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی استان، سرانه فضاهای ورزشی سیستان و بلوچستان تا پایان امسال رشد چشمگیری خواهد داشت.

فاصله ۲۰ سانتیمتری با سرانه کشوری

آخرین آمار ارائه شده از میانگین سرانه فضای ورزشی در کشور، ۶۳ سانتیمتر برای هر نفر است، اما این رقم برای سیستان و بلوچستان در حال حاضر تقریبا ۲۰ سانتیمتر کمتر است.

«علیم یارمحمدی»،  عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین بیان کرد: سیستان و بلوچستان از نظر استاندارد فضای ورزشی در کشور بین‌ استان‌های پایین جدول قرار دارد. متاسفانه در تخصیص اعتبارات ورزشی توجه چندانی به استان‌های مرزی نمی‌شود.

وی اظهار کرد: برای بهبود سرانه ورزشی استان به توجه ملی نیاز داریم. در تعیین اعتبار برای استانی مثل سیستان و بلوچستان که مردم آن توان مشارکت در اجرای پروژه‌های ورزشی را ندارند، باید توازن منطقه‌ای در نظر گرفته شود.

یارمحمدی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را نیز عاملی در کاهش سرعت رشد سرانه ورزشی این استان دانست و گفت: افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی در کند شدن روند ساخت پروژه مهمی مانند سالن ۴۵۰۰ نفری زاهدان، تاثیر زیادی داشت. این سالن ورزشی قرار بود در دهه فجر ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد، اما پیمانکار به دلیل افزایش قیمت‌ها دست از کار کشید و اجرای آن یک سال و نیم متوقف شد. در حال حاضر پیمانکار دیگری برای این طرح که پیشرفت فیزیکی کمی دارد انتخاب شده است.

افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها

البته نماینده مردم زاهدان معتقد است توجه به تکمیل برخی پروژه‌های نیمه‌کاره در این استان مانند زمین فوتبال نیکشهر که پس از چند سال بلاتکلیفی به بهره‌برداری رسید، امیدواری برای رشد سرانه ورزشی سیستان و بلوچستان را افزایش می‌دهد.  

وی گفت: در حال حاضر با توجه به اعتباراتی که تخصیص داده شده، سرعت تکمیل تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره بیشتر شده است.

این موضوع را مدیر کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان هم در گفت‌وگو با همشهری آنلاین تایید کرد.

«ادهم کرد زابلی» با بیان این که ۳۶۴ فضای ورزشی تحت مدیریت و مالکیت این اداره کل قرار دارد، اظهار کرد: سرانه فضاهای ورزشی این استان بدون احتساب اماکن ورزشی که در مالکیت سایر نهادها قرار دارد، ۴۳ سانتیمتر است، اما در صورت تخصیص اعتبارات مصوب برای پروژه‌های نیمه‌کاره ورزشی استان، سرانه فضاهای ورزشی استان ۱۰ سانتیمتر افزایش می‌یابد و به ۵۳ سانتیمتر می‌رسد.

۱۳۲ پروژه ورزشی نیمه‌تمام

وی درباره تعداد پروژه‌های ورزشی نیمه‌کاره سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حال حاضر ۱۳۲ پروژه نیمه‌تمام داریم که در صورت تخصیص اعتبار تصویب شده برای این پروژه‌ها، تا پایان امسال ۵۰ درصد این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد. با بهره‌برداری از این پروژه‌ها رتبه استان از نظر تعداد فضاهای ورزشی استان‌ها از ۲۵ به رتبه ۱۷ ارتقا می‌یابد.

کرد زابلی گفت: امسال با توجه ویژه وزارت ورزش و جوانان، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی سیستان و بلوچستان اعتبار تصویب شد که امیدواریم به طور کامل محقق شود.

مدیر کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان از بهره‌برداری حدود ۱۵ پروژه ورزشی بزرگ استان تا پایان امسال خبر داد و افزود: سالن‌ کشتی زابل، سالن ۲ هزار نفره چابهار، مجموعه ورزشی ۲ هزار نفره میرجاوه، سالن‌های‌ ورزشی فنوج و کتیج و زمین فوتبال‌های سراوان، خاش و سرباز تعدادی از پروژه‌های مهم ورزشی استان هستند 

افزایش فضای ورزشی روستاها

کرد زابلی از توجه ویژه به گسترش فضاهای ورزشی در روستاهای سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: علاوه بر تجهیز ۲۵۰ خانه ورزش روستایی در سراسر استان که اعتبار خوبی برای انجام آن جذب شد، تعداد زمین چمن مصنوعی مینی‌فوتبال در روستاهای استان تا پایان امسال به ۱۲۱ می‌رسد که حدود ۵۰ زمین چمن امسال اجرا شد. طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال مالی تعداد این زمین‌های چمن مصنوعی در روستاهای استان به ۱۳۱ زمین خواهد رسید که بیشترین رشد فضای ورزشی روستایی بین استان‌هاست.

وی بیان کرد: ایجاد این فضاهای ورزشی در روستاها با استقبال بسیار زیاد جوانان و نوجوانان مواجه شد و با تکیه بر همین استقبال خوب روستاییان، قرار است جام مینی‌فوتبال روستاییان سیستان و بلوچستان در همین زمین‌ها با هدف استعدادیابی از روستاها برگزار شود.

ارتقای جایگاه سیستان و بلوچستان

مدیر کل ورزش و جوانان استان ارتقای جایگاه این استان در رتبه‌بندی‌های مختلف وزارت ورزش و جوانان را نشان دهنده بهبود وضعیت ورزش در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

وی افزود: با حمایت‌های وزیر ورزش و جوانان و پیگیری‌های استاندار، رشد محسوسی در فضاهای ورزشی استان دیده می‌شود. دعوت ۱۲۶ ورزشکار از استان به اردوی تیم‌های ملی، کسب رتبه سوم در بخش ورزش همگانی، رتبه اول بخش حقوقی، رتبه اول ورزش روستایی عشایری بین ۱۲ استان، ارتقای جایگاه استان در جدول استعدادهای برتر ورزشی از رتبه ۳۱ به رتبه ۱۷ و کسب ۵۱ مدال و چندین میزبانی از رویدادهای مختلف ورزشی نشان می‌دهد که ورزش سیستان و بلوچستان در حال دیده شدن است.

کد خبر 469006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha