سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در ماندگاری جمعیت در روستاها موثر واقع شود، ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه فضاهای ورزشی برای ساکنان آنهاست.

امکانات ورزشی مدارس

لرستان جزو استان‌هایی به شمار می‌رود که جمعیت روستایی آن بیش از میانگین کشوری است و همین موضوع اهمیت توجه به ورزش را در روستاهای آن دوچندان می‌کند.

  • روستاییان هم امکانات رفاهی و ورزشی می‌خواهند

یک کارشناس اجتماعی در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: یکی از الزامات و ابتدایی‌ترین خدمات، توسعه و ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در شهرها و روستاهاست. «سعید جمشیدی» می‌افزاید: تقویت روستاها برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها و خالی از سکنه شدن روستاها یکی از موضوعات اصلی در همه استان‌هاست و در حوزه ورزش نیز باید به این مهم توجه شود.

وی بیان می‌کند: لرستان از آن دسته استان‌هاست که جمعیت روستایی آن بالاتر از میانگین کشوری است. بیش از ۶۰۰ هزار نفر در روستاهای این استان زندگی می‌کنند و اگر به فکر تامین رفاه نسبی آنها نباشیم، در آینده این جمعیت مولّد را از دست خواهیم داد. جمشیدی ادامه می‌دهد: زمانی که زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی در روستاها توسعه یابد، مانع مهاجرت روستاییان می‌شود. نباید به روستاییان تنها به چشم تولیدکننده نگاه کرد. آنها هم حق دارند از امکانات رفاهی و ورزشی برخوردار باشند.

  • کمک به هدر نرفتن استعدادهای جوانان روستایی

این کارشناس اظهار می‌کند: بر کسی پوشیده نیست که جوانان روستایی در تمام زمینه‌ها دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای زیادی هستند، اما به حمایت برای شکوفا شدن نیاز دارند تا بتوانند در تمامی مقاطع و رده‌ها حرفی برای گفتن داشته باشند. جمشیدی می‌گوید: وقتی امکانات ورزشی در روستاها فراهم نباشد، جوانی که استعداد دارد اما بنیه مالی برای شکوفا شدن ندارد، قطعا استعدادش هدر می‌رود. اما وقتی روستا دارای امکانات و زیرساخت باشد، هم هزینه‌ها برای خانوارها کاهش می‌یابد و هم می‌تواند به آینده جوانان خود در زمینه ورزش خوش‌بین و امیدوار باشد.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، گرایش جوانان به ورزش مانع رفتن آنها به سمت مواد مخدر، قلیان، دورهمی‌های غیرمتعارف و... می‌شود. با توسعه امکانات و زیرساخت‌های ورزشی می‌توان محیطی امن و سالم برای جوانان ایجاد کرد. جمشیدی تاکید می‌کند: دولت باید سالانه اعتبارات قابل ‌توجهی را صرف برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و... به منظور پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی کند. خب، از همین محل می‌تواند اعتبارات لازم را برای ایجاد و توسعه امکانات ورزشی در روستاها در نظر بگیرد.

  • سرانه ورزشی روستاهای استان

مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان لرستان در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: جمعیت کل استان یک میلیون و ۷۸۳ هزار و ۶۵۷ نفر است که از این تعداد یک میلیون و ۱۶۸ هزار نفر آن شهری و ۶۱۵ هزار و ۶۵۷ نفر آن جمعیت روستایی هستند، یعنی ۳۵ درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می‌دهند. «سجاد فلاح‌نژاد» می‌افزاید: سرانه فضاهای ورزشی در شهر ۴۹ و ۹۲ سانتیمتر مربع و در روستا ۷۳ و ۳۲ سانتیمتر مربع است. وی اظهار می‌کند: تعداد اماکن ورزشی در روستاهای استان کمتر از تعداد اماکن ورزشی شهری است، اما سرانه ورزشی روستاها بالاتر از سرانه ورزشی شهری است.

  • ۶۰ پروژه ورزشی در دست اجرا

فلاح‌نژاد بیان می‌کند: در کل استان ۲۲۷ واحد مکان ورزشی داریم که از این تعداد ۱۵۱ واحد مربوط به شهر و ۷۶ واحد متعلق به روستاست. البته عمده فضاهای ورزشی در روستاها روباز هستند. وی می‌گوید: ۶۰ پروژه ورزشی در دست اجرا در استان داریم که ۱۱۶ هزار متر مربع مساحت کل آنهاست. از این تعداد، ۲۳ پروژه در روستاها در دست اجرا هستند که مساحت آنها درمجموع به ۳۰ هزار متر مربع می‌رسد. مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان لرستان ادامه می‌دهد: از مجموع ۲۳ پروژه روستایی، ۱۸ پروژه مربوط به زمین‌های چمن مصنوعی هستند که ۵ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

  • تامین اعتبار مورد نیاز 

این مسئول می‌گوید: از مجموع این ۲۳ پروژه ورزشی روستایی ۹ پروژه ملی و ۱۴ پروژه استانی هستند، یعنی اعتبارات لازم برای این پروژه‌ها از محل منابع ملی و استانی تامین می‌شود. وی می‌افزاید: برای سال مالی جاری هنوز موافقت‌نامه‌های اعتبارات ابلاغ نشده است، اما درصدد هستیم ۱۸ پروژه زمین چمن مصنوعی را به بهره‌برداری برسانیم. فلاح‌نژاد می‌گوید: برای اجرا و بهره‌برداری از ۲۳ پروژه ورزشی روستایی در استان به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.  

کد خبر 457084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha