چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

شیرین شفیعی- اصفهان - خبرنگار: صف طرح‌های عمرانی در دست ساخت دراز است و چشم‌ها در انتظار پروژه‌های پرآب و تابی که تا یکی- دو دهه گذشته قرار بود مشکلی از حمل و نقل یا بحران آب را در استان اصفهان حل کنند.

سنگینی پروژه‌های نیمه‌تمام بر دوش اصفهان

اما امروز پروژه‌های نیمه‌تمامی خوانده می‌شوند که در نبود بودجه میلیاردی دولت، ساختمان یا طرح و نقشه‌های قدیمی‌شان در سراشیبی فرسودگی افتاده است. از اوایل دهه ۸۰ تا میانه‌های دهه ۹۰، کلنگ‌های زیادی در استان اصفهان به زمین خوردند تا مشکلات مردم گوشه و کنار استان را حل کنند. در این فهرست بلندبالا پروژه‌های بزرگ و شاخصی نیز به چشم می‌خورند که قرار بود در مدت ۴-۵ سال و با تزریق بودجه‌های سالانه به سرانجام برسند، اما رکود اقتصادی و کسری بودجه دولت ترمز پیشرفت آنها را کشید و هنوز هم معطل اعتبار برای تکمیل مانده‌اند.

  • فهرستی از پروژه‌های ریز و درشت

قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران، سامانه دوم آب‌رسانی به اصفهان بزرگ، سالن اجلاس سران، راه‌اندازی تراموا، سد سوم کوهرنگ، تونل بهشت‌آباد و تونل گلاب، حلقه چهارم ترافیکی شهر، شهرک طلا و شهرک سلامت، پروژه نمایشگاه بزرگ بین‌المللی اصفهان، موزه دفاع مقدس، بندر خشک و چندین هزار پروژه دیگر که سال‌ها پیش کلنگ شروع به ساختشان زمین خورد، به دلیل کمبود اعتبار یا مشکلات اجرایی گرد و غبار فراموشی گرفته‌اند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با اشاره به سهم قابل توجه اصفهان در پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی می‌گوید: در سراسر کشور ۵ هزار طرح ملی و ۶۵ هزار طرح استانی نیمه‌تمام بیشتر در بخش‌های حمل و نقل، انرژی و منابع آب وجود دارد که سهم استان اصفهان ۳ هزار طرح است.

«نعمت‌الهم اکبری» ارزش طرح‌های نیمه‌تمام استان را نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان برآورد می‌کند و یادآور می‌شود: امسال تمرکز سازمان مدیریت استان بر واگذاری طرح بزرگ آب‌رسانی به ۱۵ شهرستان استان به بخش خصوصی است که ارزش آن حدود ۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود وواگذاری آن گامی بلند برای حل مشکل طرح‌های نیمه‌تمام دولتی در استان اصفهان به شمار می‌آید. وی یکی از راهکارهای سرعت بخشیدن به روند تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را استفاده از بخش خصوصی می‌داند و می‌افزاید: بر اساس تبصره ۱۹ لایحه بودجه، امکان استفاده از بخش خصوصی برای سرعت بخشیدن به توسعه استان وجود دارد. به همین دلیل، مذاکراتی شد و با تسهیلات استانداری و دستگاه‌های اجرایی، طرح‌هایی در بخش ورزش و جوانان به بخش خصوصی واگذار شد و فرایند تکمیل آنها در حال انجام است.

  • پروژه‌های نیمه‌تمام تلنبارشده

از کلنگ‌های بزرگ و کوچکی که در سال‌های گذشته به زمین خورده امروز تنها یک زمین برهوت با ساختمان نیمه‌کاره از پروژه‌هایی باقی مانده که گرد سنگینی از کسری بودجه آنها را از دید مسئولان پنهان کرده و با این‌که بعضی مانند سامانه دوم آب‌رسانی به اصفهان بزرگ برای ساکنان فلات مرکزی ایران روز به روز حیاتی‌تر می‌شود هنوز اعتبار کافی برای به جریان افتادن آنها وجود ندارد. معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز درباره انتقاداتی که به تلنبار شدن پروژه‌های نیمه‌تمام در استان وارد می‌شود به همشهری می‌گوید: اعتبار پروژه‌های عمرانی استان در سال ۹۸، نزدیک به ۲۰۱۷ میلیارد تومان است که از این میزان ۳۷۵ میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های استانی، ۳۰۶ میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های ویژه استانی، ۹۱۰ میلیارد تومان پروژه ملی و ۳۸۹ میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های متوازن منطقه‌ای است.

«حجت‌الله غلامی» با تایید وجود حجم انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمام در استان ادامه می‌دهد: با توجه به میزان اعتبارات تامین‌شده در ۲ سال گذشته، پیگیر اجرای این طرح‌ها بوده‌ایم و در هفته دولت امسال موفق شدیم ۱۷۲۰ پروژه را افتتاح کنیم. وی طرح‌های افتتاح‌شده را کوچک و خرد در مقیاس شهر و روستا و استان معرفی می‌کند و می‌گوید: بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش کشاورزی، بخشی صنعت و تعدادی هم در گردشگری هستند که متناسب با توان مالی شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی و همچنین اعتبارات در نظر گرفته شده برای آنها در حال اجرا هستند.

  • قطار سریع‌السیر در ایستگاه اول

معاون عمرانی استاندار  اصفهان با اشاره به روند طولانی اجرا و تکمیل پروژه‌های کلان در استان اصفهان یادآور می‌شود: مدت‌ها طول خواهد کشید تا اعتبار مورد نیاز برای به جریان افتادن این پروژه‌های بزرگ فراهم شود، همانند اتفاقی که برای ورزشگاه بزرگ اصفهان افتاد و پس از سال‌ها انتظار، این طرح با همکاری و کمک‌های شرکت فولاد مبارکه آماده بهره‌برداری شد.

وی سرنوشت طرح‌هایی مانند قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران را نیز در گرو تامین بودجه لازم برای اجرا می‌داند و می‌گوید: این پروژه نیز سال‌هاست که به دلیل مشکلات مالی متوقف مانده بود تا این‌که امسال موضوع فاینانس برای تامین اعتبار آن مطرح شد و اکنون بخشی از فاینانس را فعال کرده‌ایم و در نتیجه، قسمتی از ال‌سی‌ها باز شده و دوباره پروژه در ۵ نقطه به جریان افتاده است. به عبارت دیگر، قطار سریع‌السیر در ۵ کارگاه و به طول ۲۶۰ کیلومتر در حال برنامه‌ریزی است و می‌توان گفت که آن‌ را با مشارکت شرکت سی. ان. سی چین دوباره فعال کردیم. غلامی با تاکید بر این‌که قطار سریع‌السیر باید زودتر فعال و با یک برنامه زمان‌بندی ۴ساله به بهره‌برداری می‌رسید توضیح می‌دهد: عملیات اجرایی آن طولانی شد، اما اکنون دوباره فعال شده و پیش‌بینی می‌کنیم با یک برنامه زمان‌بندی ۴ساله بتوانیم آن‌ را آماده بهره‌برداری کنیم.

  • ترمز ۱۰ساله در آزادراه‌های شرق و غرب

معاون عمرانی استاندار اصفهان یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام مهم استان را پروژه‌های آزادراه‌های کنارگذر شرق و غرب اصفهان معرفی می‌کند و می‌گوید: این ۲ کنارگذر نیز به مدت ۱۰ سال متوقف شده بود، اما در سال ۹۶ و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی توانستیم مشارکت یک سرمایه‌گذار رابرای آنها جلب کنیم تا دوباره به جریان بیفتند، تا جایی که اکنون آزادراه شرق در مرحله ۶۰ کیلومتر اول نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.  

وی اظهار امیدواری می‌کند قطعه اول و دوم این طرح‌های مهم در مقیاس ملی تا پایان سال افتتاح شوند و می‌افزاید: قطعه سوم را نیز شروع کرده‌ایم که با مشارکت و سرمایه‌گذاری سازمان همیاری شهرداری و مجوز هیات دولت، در دستور کار قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز شده است و با یک برنامه ۱۸ماهه به بهره‌برداری برسد. غلامی با اشاره به افتتاح بخشی از آزادراه غرب اصفهان در سال‌های گذشته یادآور می‌شود: ۲۵ کیلومتر باقی‌مانده این آزادراه نیز با مشارکت بخش خصوصی فعال شده و این موارد گویای آن است که پروژه‌هایی که سال‌های طولانی متوقف شده بودند با پیگیری‌ها و تلاش مسئولان استانی، دوباره به جریان افتاده‌اند.

  • سرنوشت ۳۳۰۰ پروژه خرد و کلان در ابهام

معاون عمرانی استاندار  اصفهان همچنین پروژه‌های بخش آب از جمله سد کوهرنگ و سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان را در مقیاس بزرگ و ملی معرفی می‌کند و می‌گوید: در حال برنامه‌ریزی برای تعیین تکلیف این مجموعه همراه با ۳۳۰۰ پروژه خرد و کلان نیمه‌کاره در استان هستیم و امیدواریم مشابه کاری که در هفته دولت انجام شد بتوانیم بخشی از آنها را به مرور تکمیل و آماده بهره‌برداری کنیم تا سرمایه‌گذاری‌های به ثمر ننشسته استان در سال‌های گذشته به سرانجام برسد. وی در پاسخ به این پرسش که ضعف مدیریت در پیگیری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان نقش پررنگ‌تری داشته یا کمبود بودجه توضیح می‌دهد: می‌توان گفت هر دو عامل در کنار هم، یعنی کمبود اعتبارات اجرایی باعث شده طرح‌ها به تعطیلی کشیده شوند و در چنین شرایطی پیگیری‌های دستگاه‌های اجرایی برای جذب بودجه ضرورتی انکارناپذیر است. بنابراین می‌توان گفت این ۲ بخش به نوعی لازم و ملزوم یکدیگرند و چه‌بسا در بخش‌هایی شاهد وجود اعتبارات کافی بودیم، اما نبود مدیریت صحیح مانع به نتیجه رسیدن طرح‌ها شده بود.

  • طرح‌های نیمه‌تمام در نصف جهان

در مرکز استان و سومین کلان‌شهر بزرگ کشور نیز ۱۵۵۵ طرح در بخش‌های عمرانی، پژوهشی، ‌آی. تی و مشارکتی نیمه‌تمام وجود دارد که به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، از بین آنها ۱۸۸ طرح به عنوان مهم‌ترین طرح‌های نیمه‌تمام مناطق مختلف شناسایی شد که ۲۰ پروژه شاخص در بین آنها وجود دارد. «علیرضا صادقیان» با اشاره به سهم ۶۰ درصدی پروژه‌های نیمه‌تمام شاخص در بودجه عمرانی شهرداری می‌گوید: امسال ۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده که نشان از تصمیم جدی شهرداری برای تکمیل طرح‌های شاخص نیمه‌تمام تا ۳ سال آینده دارد.

وی سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی و سالن همایش‌ها را از مهم‌ترین این طرح‌ها معرفی می‌کند و می‌افزاید: بر اساس پیش‌بینی‌ها این ۲ طرح به ترتیب تا پایان امسال و پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.  معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان حلقه (رینگ) چهارم ترافیکی اصفهان، عملیات خط ۲ قطار شهری، را از دیگر طرح‌های شاخص این شهر می‌داند و یادآور می‌شود: حلقه ترافیکی‌ای که در شرق کلان‌شهر اصفهان در حال احداث است و از جنوب این شهر تا شهر برخوردار ادامه می‌یابد و در پویایی اقتصاد و کاهش آلاینده‌های اصفهان نقش مهمی خواهد داشت، عملیات اجرایی خط ۲ قطار شهری نیز در حال اجراست، اما برای تامین اعتبار مورد نیاز، مدیران مناطق شهرداری این کلان‌شهر باید برای ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری برنامه‌ریزی کنند، چون دیگر نمی‌توان درآمد برخی از مناطق را از صدور پروانه ساختمانی و تراکم‌فروشی تامین کرد و باید در این مناطق به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

  • عنوان پایتخت پروژه‌های نیمه‌تمام را قبول ندارم

معاون عمرانی شهردار اصفهان نیز در واکنش به انتقاداتی که درباره تعداد زیاد پروژه‌های نیمه‌تمام مطرح می‌شود و اصفهان را پایتخت این طرح‌ها می‌دانند به همشهری می‌گوید: درست است که در سال‌های گذشته یک‌سری پروژه‌های عمرانی تعریف شده که هنوز به سرانجام نرسیده است، مانند ساخت کارخانه زباله‌سوز یا چندین تقاطع و مجموعه‌پل‌های روگذر و زیرگذر، اما این پروژه‌ها هر سال بودجه دریافت می‌کنند.   «ایرج مظفر» با اشاره به گردش مالی ۴۰۰ میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی در شهر اصفهان یادآور می‌شود: قرارداد ۱۲۰ میلیارد تومانی از این پروژه‌ها در یک سال گذشته بسته شده است که این نشان می‌دهد سیاست مدیریت شهری، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بوده. با وجود این بیش از ۲۲۷ پروژه دیگر در شهر اصفهان در حال اجراست.  

وی از ادامه کار در پروژه‌های میدان امام علی(ع) ، سالن اجلاس سران، خط ۲ قطار شهری، حلقه حفاظتی چهارم شهر و... خبر می‌دهد و می‌گوید: هیچ یک از این پروژه‌ها به نام نیمه‌کاره رها نشده است بلکه در حال تکمیل و اجرا هستند؛ با وجود این، تعداد محدودی از پروژه‌های عمرانی نیز بدون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های لازم کلنگ‌زنی و مطرح شده‌اند مانند ساختمان تالار شهر که روبه‌روی کتابخانه مرکزی شهر قرار گرفته یا ساخت هتل جهان‌نما و... که همچنان بلاتکلیف‌اند.  

مظفر دلیل اصلی نیمه‌تمام ماندن بعضی پروژه‌های شهری را کمبود اعتبار، نبود سیاست‌گذاری و در مواردی نیز وجود اختلاف و معارض در مسیر اجرای پروژه می‌داند و تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد برای تعریف پروژه‌های نیمه‌تمام در کلان‌شهر اصفهان باید به تعریف مشخصی برسیم تا بتوانیم آن را پایتخت پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی معرفی کنیم؛ حتی بعضی معاونت‌های عمرانی شهرداری‌های مناطق در تعریف طرح‌های نیمه‌تمام با یکدیگر اختلاف دارند اما به طور معمول کار در بیشتر پروژه‌های عمرانی شهر در جریان است مانند میدان امام علی(ع) که فاز یک، ۲ و ۳ برای آن تعریف شده یا سالن اجلاس سران که حتی با وجود مشکلات مالی به حال خود رها و تعطیل نشده است.  

  • انتظار در سال ۹۹ به پایان می‌رسد

معاون عمرانی شهردار اصفهان از تکمیل ۹ کیلومتر از مسیر حلقه چهارم ترافیکی تا پایان سال ۹۹ خبر می‌دهد و می‌گوید: این حلقه حفاظتی پس از قطار شهری، دومین پروژه بزرگ شهری به شمار می‌آید. ساخت مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان نیز از سال ۹۰ آغاز شد و سال به سال بودجه دریافت می‌کرد تا این‌که سال ۹۷ شهرداری تصمیم گرفت آن را با سرعت بیشتری ادامه دهد؛ به همین دلیل درصد پیشرفت آن نسبت به قبل ۳ برابر شد به طوری که اکنون ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۹ بتوانیم قسمت سالن، محوطه و تاسیسات این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. وی با اشاره به هزینه زیادی که تاکنون برای اجرای این طرح‌های بزرگ شهری صرف شده است، می‌گوید: اگر اکنون این پروژه‌ها را رها کنیم، کار اشتباهی است؛ باید آنها را به نتیجه برسانیم؛ مثلاً برای سالن اجلاس سران می‌توانیم کار را به یک بهره‌بردار واگذار کنیم تا طرح را به جریان بیندازد و به بخشی از برند اصفهان تبدیل کند.

  • تأثیر تورم و رکود اقتصادی در توسعه استان

استادتمام دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان، یکی از دلایل مهم زمان‌بر بودن اتمام پروژه‌ها را تورم و رکود می‌داند و توضیح می‌دهد: پروژه‌های بزرگ و زیربنایی که جنبه توسعه‌ای دارند و در ردیف بودجه عمرانی دولت و دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند، در شرایط تورمی و کسری بودجه سهم اعتبارات عمرانی برای اتمام آنها هم به صورت طبیعی ناچیز می‌شود. «کمیل طیبی» انباشتگی حجمی بودجه را به تدریج باعث توقف و عدم اتمام پروژه‌ها می‌داند و می‌گوید: در این شرایط نه‌تنها منابع دوره گذشته بلکه هزینه‌های جاری هم باید برای بهره‌برداری پروژه‌ها در نظر گرفته شود چون اگر بودجه انباشت پرداخت نشود، باز هم پروژه دچار کمبود اعتبار می‌شود و اجرای این طرح‌ها به تعویق می‌افتد.  

وی راکد ماندن پروژه‌های عمرانی را ضربه بزرگی به سرمایه‌های استانی می‌داند و می‌افزاید: هنگامی که پروژه‌ها نیمه‌کاره می‌مانند یک نوع خواب سرمایه اتفاق می‌افتد؛ زیرا ساخت و سازهای به‌موقع و تحویل پروژه‌ها باعث ایجاد کسب و کار، شغل و درآمدزایی می‌شود.  طیبی با اشاره به نقش تاثیرگذار سوءمدیریت بر راکد ماندن و توقف پروژه‌های عمرانی می‌گوید: در چنین شرایطی دولت به جای این‌که خودش طرح‌ها را اجرا کند باید آنها را واگذار کند و در صورتی که نظارتی دقیق وجود داشته باشد، این پروژه‌ها با وجود کسری منابع به طور کامل متوقف نخواهند شد.  اما بخش زیادی از پروژه‌های نیمه‌تمام نیز مربوط به شهر اصفهان هستند که غبار بی‌استفاده ماندن سرمایه‌های عمومی را می‌توان بر چهره بناهایی مانند سالن اجلاس سران، نمایشگاه بین‌المللی، پروژه میدان امام علی(ع)، برج جهان‌نما و حتی شهرک سلامت و پروژه‌های خرد و کلان دیگر دید.

  • واگذاری‌ها باید صحیح و قانونمند باشند

در برابر راهکاری که برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی مطرح می‌کنند این احتمال وجود دارد که سرنوشت پروژه‌های حیاتی و سرنوشت‌ساز استان به تجربه ناموفق خصوصی‌سازی گرفتار شود. عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان و رئیس هیأت مدیره خانه صنعت و معدن استان با اشاره به این موضوع می‌گوید: با توجه به اهمیت بخش خصوصی در همه کشورها، لازم است نسبت به واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی که سال‌هاست ناتمام مانده‌اند، جدیت بیشتریوجود داشته باشد.

عضو ستاد تسهیل در استان اصفهان با اشاره به این‌که در اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری امور به بخش خصوصی به‌صراحت بیان شده است، تاکید می‌کند: چنین اتفاقی باید رخ دهد اما اگر صحیح و قانونمند اجرا شود، موفق خواهد بود؛ البته برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام، باید قبل از هر اقدامی تفکیک آنها انجام شود و پس از آن لازم است با پیمانکاران مختلف در زمینه‌های مختلف قراردادهایی بسته شود تا پروژه را به اتمام برسانند.  وی یادآور می‌شود: موفقیت در انجام چنین فرآیندی به شرطی خواهد بود که برای انجام این پروژه‌ها چه میزان بودجه در اختیار بخش خصوصی قرار داده می‌شود. به عبارتی سرعت کار بستگی به آن دارد که پیمانکار مربوطه دستمزد خود را به‌موقع دریافت کند.

  • عاقبت نهضت کلنگ‌زنی‌های بی‌برنامه

«زهرا سعیدی»، نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی، درباره سرنوشت پروژه‌های نیمه‌تمام استان به همشهری می‌گوید: متأسفانه زمانی نهضت کلنگ‌زنی در استان اصفهان به راه افتاد در حالی که این پروژه‌ها نه صرفه اقتصادی برای مردم داشتند و نه ردیف اعتباری و مالی آنها مشخص شده بود. تنها توجیه اقتصادی‌ای که باعث شد این پروژه‌ها تعریف و کلنگ‌زنی شوند این بود که در آن دوره زمانی، وضعیت مالی دولت مناسب بود و می‌توانست بودجه کافی برای پروژه‌ها اختصاص دهد و متاسفانه گمان می‌کردند این شرایط در سال‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت.  وی بی‌توجهی به نیازسنجی و اولویت‌سنجی را مهم‌ترین دلیل نیمه‌کاره ماندن هزاران پروژه عمرانی در استان اصفهان می‌داند و می‌افزاید: بسیاری از این پروژه‌ها فارغ از این‌که نیاز و اولویت منطقه باشند، بر اساس رقابت‌های بی‌پایه و اساس در دستور کار قرار گرفت و کلنگ آنها به زمین خورد و به همین دلیل بسیاری از آنها سال‌هاست به سرانجام نرسیده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به زیان و خسارت طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌های عمرانی، می‌گوید: بعضی مدیران بر این باورند که پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی چند درصدی به آنها تحویل داده می‌شوند که تکمیل چنین طرح‌هایی کار آسانی نیست؛ چون نقشه‌ها قدیمی شده و نیاز به بازنگری دارند تا سلیقه‌ها و نیازهای روز در آنها پیاده شود که همین بازنگری، فرآیند ادامه کار را پیچیده و دشوارتر نیز می‌کند.  وی به سرانجام رساندن این حجم عظیم از پروژه‌های نیمه‌کاره را نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین دولت می‌داند و می‌گوید: از آنجا که بودجه‌های سالانه دولت با محدودیت‌هایی روبه‌رو است، ناگزیریم طرح‌های نیمه‌تمام را اولویت‌سنجی کنیم و به ترتیب اهمیت آنها را برای تکمیل در دستور کار قرار دهیم.  سعیدی همچنین راهکار دیگر را دخالت دادن بخش خصوصی به صورت مشروط می‌داند و ادامه می‌دهد: با دخالت دادن بخش خصوصی در این زمینه به طور مشروط موافقم. در این شرایط موافقم نظام خصوصی‌سازی واقعی تبدیل به اختصاصی‌سازی نشود.  

  • غبار۲۰ ساله بر چهره طرح‌های ۳ ساله

نماینده فلاورجان به مجلس شورای اسلامی با اظهار تأسف از طولانی شدن زمان تکمیل پروژه‌هایی که ۳ ساله تعریف شده بودند به ۱۰ و حتی ۲۰ سال، می‌گوید: علت اصلی طولانی شدن پروژه‌های نیمه‌تمام استان اصفهان را می‌توان به ۲ گروه سوءمدیریت و عدم پیگیری به‌موقع مدیران و کم‌کاریوزارتخانه‌ها و پس از آن کمبود بودجه دسته‌بندی کرد؛ بنابراین بهترین راهکار استفاده از مدیران کارآمد و هماهنگی بین دستگاهی است تا در مدت زمانی مشخص تمام پروژه‌ها به اتمام برسد. حجت‌الاسلام «سیدناصر موسوی‌لارگانی» همچنین نگاه برخوردار به اصفهان را ظلم مضاعفی به این استان می‌داند و تاکید می‌کند: متاسفانه دولت‌ها و مجلس‌ها نوعی تفکر در ذهنشان ایجاد شده که تمام امکانات در اصفهان وجود دارد؛ اما این ظلم بزرگی به این استان بود که با پیگیری نکردن به موقع پروژه‌ها از سوی مدیران و کوتاهی وزارتخانه‌ها در زمان تصویب بودجه دوچندان می‌شود. وی با اشاره به نقش پررنگ اصفهان در پرداخت مالیات به خزانه کشور می‌گوید: بر اساس آمار رسمی، اصفهان با پرداخت سالانه بیش از ۸ هزار میلیارد تومان مالیات، در رده دوم کشور پس از تهران است؛ اما بودجه‌ای که به استان پرداخت می‌شود در جایگاه ۲۸ استان کشور است. یعنی به‌اندازه یک استان ۱۸۰۰ نفری هم بودجه به آن تعلق نمی‌گیرد.

نماینده فلاورجان در مجلس همچنین درباره بزرگ‌ترین مشکل استان اصفهان یعنی آب، می‌افزاید: از ۲ ابرپروژه آب‌رسانی به استان هنوز هیچ‌کدام به اتمام نرسیده و حتی با سوءمدیریت افتتاح آنها به تاخیر افتاده است؛ برای مثال افراد دست‌اندرکار برای طرح سوم کوهرنگ در مدت ۲۵ سال تونل حفر کردند و پس از اتمام تونل متوجه شدند باید سدی هم ساخته شود! به همین دلیل است که امروز بیشتر شهرها و روستاهای استان اصفهان به دلیل کم‌آبی، حتی با مشکل آب آشامیدنی روبه‌رو هستند. زاینده‌رود گرفتار کم‌آبی است و باغ‌ها و درختان بسیاری از شهرستان‌های استان خشک شده است.

  • کمبود بودجه در شرایط رکود تورمی

«حمیدرضا فولادگر»، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، سیاست‌گذاری‌های نادرست سال گذشته و عوامل بیرونی را باعث ایجاد رکود تورمی در کشور می‌داند و می‌گوید: در این شرایط، تورم باعث افزایش هزینه‌های تولید شد اما قدرت خرید مردم و در نتیجه تقاضای مصرف را نیز به شدتکاهش داده و فروش شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است. در چنین شرایطی چرخ تولید نمی‌چرخد، اشتغال دچار مشکل می‌شود و دولت هم منابع لازم و توان لازم را در اختیار ندارد.

وی نخستین گام دولت برای رونق تولید را تعیین تکلیف و ایجاد حرکت در پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی اعلام می‌کند و می‌افزاید: در شرایط کنونی ضرورت واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی به این دلیل بیشتر احساس می‌شود که در سال‌های گذشته بخش زیادی از پروژه‌های عمرانی به دلایل مختلف چون تحریم‌ها، افت درآمدهای نفتی و رکود اقتصادی ناتمام مانده‌اند؛ بنابراین با ورود بخش خصوصی این پروژه‌ها در زمان تعیین‌شده و حتی سریع‌تر به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به کارکرد ملی و منطقه‌ای بعضی پروژه‌های عمرانی اصفهان، می‌گوید: سال‌هاست افراد زیادی از استان‌های همجوار برای دریافت خدمات به استان اصفهان مراجعه می‌کنند و دولت با تکمیل پروژه‌های این‌چنینی در واقع به رفاه چند استان کمک می‌کند.  فولادگر راه‌اندازی دوباره پروژه‌های نیمه‌تمام از طریق جذب مشارکت بخش خصوصی یا راهکارهای دیگر را باعث رونق بخش عمرانی کشور می‌داند و ادامه می‌دهد: در این صورت مشاغل وابسته به ساخت‌وساز نیز رونق خواهند گرفت که می‌تواند به رونق بازار کسب و کار نیز کمک کند.

کد خبر 458897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha