پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

کسی نیست که از خواص زیتون با خبر نباشد و نداند زیتون ضدسرطان است و علاوه بر فوایدی که برای قلب دارد، در درمان گزیدگی حشرات و آفتاب‌سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه این مقدمات را چیدیم تا شما را اول به خوردن زیتون ترغیب و تشویق کنیم و بعد انواع زیتون را معرفی کنیم تا خودتان انتخاب کنید.

زيتون - تغذيه

زیتون یکی از خوراکی‌های مهمی است که خاستگاه فرهنگی و تاریخی دارد. بنابر روایتی، کبوتر یکی از پرندگان خوش‌شانسی بوده که سوار کشتی نوح(ع) شده است. نوح(ع) بعد از تمام شدن توفان، کبوتری را می‌فرستند به آسمان که از اوضاع و احوال خشکی خبری بیاورد. بعد از چند روز کبوتر با شاخه زیتونی در منقار، سر و کله‌اش پیدا می‌شود که یعنی سرزمین سبزی آن اطراف هست. جز این، کسی نیست که از خواص زیتون با خبر نباشد و نداند زیتون ضدسرطان است و علاوه بر فوایدی که برای قلب دارد، در درمان گزیدگی حشرات و آفتاب‌سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه این مقدمات را چیدیم تا شما را اول به خوردن زیتون ترغیب و تشویق کنیم و بعد انواع زیتون را معرفی کنیم تا خودتان انتخاب کنید.

چربی موجود در میوه زیتون، به شرطی که در خوردن آن افراط نشود، باعث چاقی نمی‌شود.

  • زیتون بی‌ادعا

شاید خیلی از افرادی که به مصرف زیتون در کنار وعده‌های اصلی بی‌اعتنا هستند، از خواص پزشکی فوق‌العاده آن بی‌خبر باشند. زیتون به‌تنهایی و یک تنه می‌تواند کلیه سنگ‌های صفراوی را از بدن دفع کند. از زیتون در درمان یبوست‌های مزمن، سوختگی، گزیدگی حشرات، مار و عقرب استفاده می‌شود. بعضی خانم‌ها که از خوردن زیتون اعلان انزجار می‌کنند، بدانند این میوه ظاهرا کوچک خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و برای استحکام ناخن بسیار مفید است. روغن زیتون از هسته زیتون که منبع اصلی چربی میوه زیتون است، تهیه می‌شود. به همین خاطر خیلی از کسانی که زیتون نمی‌خورند، استدلال می‌کنند که با خوردن آن چاق می‌شوند. چربی موجود در میوه زیتون، به شرطی که در خوردن آن افراط نشود، باعث چاقی نمی‌شود. اثر مثبت زیتون بر شادابی و طراوت پوست و مو قابل انکار نیست و یکی از دلایل محبوبیت آن بین کسانی است که بدون آن غذا بهشان نمی‌چسبد.
و اما انواع زیتون: سبز، سیاه، شکسته، پرورده، مغزدار و... 

  • زیتون سیاه

خاستگاه اصلی زیتون سیاه کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا هستند. زیتون‌های سیاهی که در کشور ما به فروش می‌رسند عمدتا از ترکیه وارد می‌شوند. از آنجا که تولید این نوع خاص از زیتون نیاز به دقت زیادی دارد و باید تنها زیر نظر کارشناسان تولید شود، پزشکان مصرف زیتون سیاه را توصیه نمی‌کنند؛ چراکه تشخیص انواع تقلبی و اصل آن برای افراد عادی ممکن نیست و تنها متخصصان علوم آزمایشگاهی با مطالعه زیتون در لابراتوار می‌توانند سلامت آن را تایید کنند.

  • زیتون‌های ‌بی‌هسته

این نوع از زیتون به‌خصوص برای کودکان و افراد سالخورده که ممکن است توانایی جدا کردن هسته را نداشته باشند و آن را قورت دهند، بسیار مناسب است. همچنین در صورت استفاده در سالاد راحت خواهد بود و نیازی نیست که زمانی را صرف خارج کردن هسته کرد.

  • زیتون با مغز فلفل

فلفلی که در زیتون به عنوان مغز استفاده شده، سرشار از ویتامین A است و مقدار زیادی اسید فولیک دارد که از گرفتگی رگ‌ها، بروز بیماری‌های قلبی و سکته قلبی به‌خصوص در بیماران دیابتی جلوگیری می‌کند. فلفل، مسکن خوبی برای دردهای آرتروز و آرتریت روماتیسمی است.

  • زیتون با مغز بادام

برای ایجاد تنوع در ذائقه و بالا بردن کیفیت سلامتی، این بار زیتون همراه بادام یکجا عرضه می‌شود. بادام موجود در زیتون، چربی غیراشباع دارد. بادام سرشار از منیزیم، کلسیم و پتاسیم است و از افزایش ضربان قلب جلوگیری می‌کند. پتاسیم بادام، در انقباض عضلات، متعادل کردن فشار خون و عملکرد بهتر قلب کارایی دارد. کلسیم و فیبر نهفته در بادام، سرطان روده بزرگ را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

  • زیتون با مغز سیر 

مصداق به یک کرشمه دو کار را در این نوع از کنسرو زیتون هم می‌شود پیدا کرد!
سیر خود به‌تنهایی خواص درمانی زیادی دارد. فشار خون را کاهش می‌دهد، مجاری تنفسی و خون را پاک می‌کند و تنگی نفس را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و حتی ممکن است منجر به درمان آن بشود. سیر علاوه بر اینکه چربی خون را پایین می‌آورد، روده‌ها را از عفونت پاک می‌کند. همراهی سیر و زیتون یک غذای پرخاصیت و سالم است که مصرف روزانه اما به اندازه آن مورد توصیه پزشکان است.

  • زیتون تلخ

 جالب است که پیش‌ترها در گیلان و مازندران بنا بر یک باور قدیمی زیتون تلخ، میوه‌ای سمی دانسته می‌شد و هیچ‌کس آن را نمی‌خورد؛ اما در حال حاضر آن را آرام‌بخش، ضدانگل، از بین برنده شوره سر و مفید در درمان نقرس می‌دانند. از آنجا که هسته زیتون تلخ سوراخ است و می‌شود با آن تسبیح درست کرد، به درخت زیتون تلخ، درخت تسبیح هم گفته می‌شود.

  • زیتون پرورده

اختراع شمالی‌هاست . کنار غذای شمالی هم خیلی می‌چسبد. گردو، سیر، رب‌انار و دانه‌انار را با هم مخلوط می‌کنند و زیتون سبز را در آن می‌خوابانند.

منبع: آشپزی مثبت

کد خبر 467809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha