شب یلدا نزدیک است و همه به دنبال تدارک برای برگزاری جشن‌ و شب‌نشینی‌ این شب هستیم. به همین مناسبت گشتی در بازار زدیم و قیمت آجیل و انواع تنقلات را جویا شدیم. علاوه بر این برای شب یلدا چند پیشنهاد داریم که همان خوراکی‌های سنتی اما با ظاهری تازه هستند. امتحانشان کنید، پشیمان نمی‌شوید.

آجيل - يلدا - تغذيه

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، ۳۰۰ هزار تومان حداقل هزینه اقلام خوراکی شب یلداست. این رقم برای یک خانواده با حداکثر ۴ نفر جمعیت بدون احتساب مهمان و با حداقل میزان خرید است. کمتر از چند روز به شب یلدا مانده، به همین مناسبت گشتی در بازار زدیم و قیمت آجیل و برخی تنقلات را جویا شدیم.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما در بازار آجیل شب یلدا حکایت از افزایش چند برابری قیمت‌ها ندارد و در بیشتر آجیل‌فروشی‌های سطح شهر یک کیلو آجیل مرغوب ویژه شب یلدا با قیمتی حدود ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. البته به گفته برخی فروشندگان این قیمت در روزهای منتهی به شب یلدا افزایش خواهد داشت.

با این حال با یک مقایسه ساده بین قیمت آجیل شب یلدای امسال با قیمت‌های‌ سال‌های قبل، مانند سایر اقلام مصرفی، همچنان همان مسئله همیشگی افزایش قابل توجه و چند برابری قیمت‌ها را شاهدیم. این در حالی است که در بلندترین شب سال به رسم سنت دیرینه خانواده‌های ایرانی دور هم جمع می‌شوند و در کنار هم حافظ می‌خوانند و میوه و تنقلات مفصلی نوش جان می‌کنند. هندوانه، انار، آجیل و... هم پای ثابت خوراکی‌های یلدا هستند و در مهمانی‌های ویژه این شب به چشم می‌خورند اما در مورد سایر شیرینی‌جات و تنقلات دستتان باز است و می‌توانید خوراکی‌های غیر از انواع معمول همیشگی را سر میز بیاورید.

حال مسئله این است که با افزایش چند برابری قیمت‌ها طی ماه‌ها و چند سال اخیر و به تبع آن کاهش روزافزون قدرت خرید مردم سرنوشت این جشن دیرینه چه می‌شود؟ آیا این آیین نیز همچون خیلی از رسوم قدیمی به بوته فراموشی سپرده می‌شود و به خاطره‌ها خواهد پیوست؟

در ادامه جدولی تهیه کرده‌ایم که لیست قیمت‌های برخی اقلام ویژه این شب در آن آمده است. شایان ذکر است که قیمت آجیل و خشکبار ارائه‌شده در این جدول تقریبی است و احتمالا در مناطق مختلف تهران کمی متفاوت است.

اقلام (درجه یک) واحد قیمت(به تومان و تقریبی)
آجیل شب یلدا یک کیلوگرم ۱۶۰.۰۰۰
باسلوق ۴۰۰ گرم ۲۰.۰۰۰
پشمک لقمه‌ای ۳۵۰ گرم ۱۸.۰۰۰
تخمه ژاپنی شور یک کیلوگرم ۶۵.۰۰۰
تخمه کدو شور یک کیلوگرم ۷۰.۰۰۰
تخمه آفتابگردان شور یک کیلوگرم ۵۲.۰۰۰
انجیر استهبان یک کیلوگرم ۹۵.۰۰۰
پسته (ریز) یک کیلوگرم ۱۴۹.۰۰۰
پسته (درشت) یک کیلوگرم ۱۷۹.۰۰۰
گردو یک کیلوگرم ۱۵۵.۰۰۰
 نخودچی دوآتیشه شور یک کیلوگرم ۱۸.۰۰۰
کشمش سبز  یک کیلوگرم ۳۰.۰۰۰
آبنبات‌قیچی تگری ۴۰۰ گرم ۱۲.۰۰۰
نقل گل‌محمدی با مغز پسته نیم‌کیلو ۴۰.۰۰۰
سوهان رولی با مغز پسته و کنجد ۷۵۰ گرم ۷۰.۰۰۰
مسقطی گل‌محمدی ۴۰۰ گرم ۲۰.۰۰۰
انار (میدان تره‌بار) یک کیلوگرم ۵.۹۰۰

یلدا جذاب‌ترین جشن‌ بازمانده از دوران باستان است و شاید مهم‌ترین دلیل این جذابیت، خوراکی‌های متنوعی باشد که در این شب صرف می‌شود. «آشپزی مثبت» برای تزئین میز شب یلدا چند پیشنهاد برایتان دارد که بعضی از آنها همان خوراکی‌های سنتی اما با ظاهری تازه هستند. امتحانشان کنید، پشیمان نمی‌شوید.

۱.  پشمک‌های لقمه‌ای

یکی از خوراکی‌های خوشمزه شب یلدا پشمک است. تهیه پشمک در خانه کار ساده‌ای نیست و به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز دارد. بنابراین باید سراغ محصولات کارخانه‌ای بروید. ماده اولیه این خوراکی پشمی‌شکل، شکر است. در کارخانه و کارگاه‌های پشمک‌سازی شکر ذوب‌شده توسط یک نیروی گرداننده دور یک چوب گرد تنیده می‌شود و بدین ترتیب پشمک به‌ دست می‌آید؛ اما خوردن پشمک‌ها به این شکل کمی دردسر دارد و پشم‌های شکری خیلی زود همه جا پخش می‌شود. در نتیجه ممکن است خوردن آن برای مهمان‌های یلدایی ساده نباشد. به همین خاطر به شما توصیه می‌کنیم برای تزئین میز و پذیرایی از مهمان‌ها، پشمک‌های لقمه‌ای را انتخاب کنید. این پشمک‌ها کوچک و خوش خوراک هستند و مطمئن باشید همه مهمان‌ها از این خوراکی‌ رنگارنگ خوشمزه استقبال می‌کنند. این روزها علاوه بر پشمک‌های شکری معمولی، پشمک‌های رنگی هم در قنادی‌ها موجودند. زعفرانی، کاکائویی و وانیلی چند نمونه از طعم‌های پرطرفدارند که محبوبیت پشمک‌ها را چند برابر می‌کنند. این را هم بدانید که پشمک یک خوراکی پرانرژی است و ۱۰۰ گرم از آن در حدود ۴۰۰ کیلوکالری انرژی دارد. 

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

۲.  آبنبات‌قیچی تگری

از آن قبیل آبنبات‌هاست که همه ما در خانه مادربزرگ‌هایمان می‌دیدیم اما این روزها شکل و قیافه‌اش کمی عوض شده و شبیه دانه‌های تگرگ به هم چسبیده درآمده است. به همین دلیل به آن آبنبات قیچی تگری می‌گویند. شکر، روغن، آب و زعفران مواد اولیه آبنبات‌های قیچی را تشکیل می‌دهند. چون قرار است شب یلدا تنقلات و میوه‌هایی با طبع گرم و سرد را با هم بخورید مصرف مقداری آبنبات به هضم بهتر غذاهای شما کمک می‌کند. پس آنها را فراموش نکنید. 

۳.  لقمه‌های عسل و کنجد

جزو تنقلات خوشمزه و انرژی‌زاست که البته در سایر روزها و شب‌های فصل سرد هم به درد می‌خورد. عسل و کنجد هر دو جزو مواد غذایی سالم و پرکالری هستند که می‌توانند بدن شما را در مقابل سرمای زمستانی مقاوم کنند. این لقمه‌های کوچک، پسته هم دارند که همگی با هم ترکیبی مقوی، کم‌حجم و تازه فراهم می‌کنند. قیمت جعبه‌های نیم‌کیلویی از این سوهان عسلی‌های نرم حدود ۲۶ هزار تومان است.

۴.  نقل گل‌محمدی با مغز پسته

در داخل بیشتر نقل‌های معمولی مغز بادام وجود دارد اما در بخش مرکزی این نقل‌ها پسته می‌بینید. نقل‌های معمولی از شیره شکر و چاشنی‌های معطری مانند هل و تخم گشنیز تهیه می‌شود اما در مواد اولیه این نقل‌ها گل‌محمدی هم وجود دارد. به همین دلیل رنگ و مزه این نقل‌ها با هم‌خانواده‌های معمولی‌شان متفاوت است. اگر می‌خواهید یک شیرینی سنتی را با ظاهر و طعمی متفاوت امتحان کنید یک بسته نیم‌کیلویی از این نقل‌ها را در حدود ۴۰ هزار تومان بخرید و بین تنقلات شب یلدا قرار دهید.

۵.  سوهان رولی با مغز پسته و کنجد

بیشتر سوهان‌های لذیذ و خوشمزه از شهر قم می‌آیند و همه ما با شکل‌های مختلف این شیرینی آشنایی داریم، اما یکی از تازه‌ترین محصولات این خانواده سوهان‌هایی هستند که داخل آنها با مغز پسته، کنجد و پودر کنجد، پودر نارگیل و خاک قند پر شده است. روش درست کردن این سوهان‌ها شبیه رولت‌های خامه‌ای است. با این تفاوت که کوچک‌ترند و در اینجا به جای خامه، از مغزپسته، کنجد و پودر قند استفاده می‌شود. بعد هم سوهان را برش می‌زنند تا به این شکل درآید تا شما بتوانید شیرینی تازه‌ای را در بلندترین شب سال رونمایی کنید. مواد اولیه پخت سوهان شامل آرد سبوس‌دار، جوانه گندم، شکر، روغن، زرده تخم مرغ، هل و زعفران است و به همین دلیل در دسته خوراکی‌های پرکالری قرار می‌گیرد اما نگران نباشید. با خوردن یکی دوتا از این سوهان‌های کوچک، بیماری چاقی شما را تهدید نمی‌کند. قیمت جعبه ۷۵۰ گرمی این سوهان در حدود ۷۰ هزار تومان است.

۶.  مسقطی گل‌محمدی

مواد اولیه مسقطی آب و نشاسته است. البته در داخل این مسقطی‌های لقمه‌ای یک نفره، مغز پسته و زعفران هم وجود دارد و بخش خارجی آن با گل‌محمدی پوشیده شده است. با چشیدن مقداری از آن طعم تمام مواد تشکیل‌دهنده‌اش را احساس می‌کنید. اینجا هم یک خوراکی سنتی را با ظاهر تازه‌ای می‌بینید که خوردنش راحت است. هرکدام از این مسقطی‌ها، داخل پلاستیک‌های جداگانه‌ای قرار دارند و به همین دلیل زود خشک نمی‌شوند. قیمت ۴۰۰ گرم مسقطی لقمه‌ای در حدود ۲۰ هزار تومان است.

۷.  باسلوق لقمه‌ای

یکی از اجزای اصلی آجیل شب یلداست که می‌توانید آن را به‌صورت جداگانه هم سرو کنید. باسلوق‌ها هم جزو خوراکی‌های پرطرفداری هستند که به‌راحتی از گلو پایین می‌روند. ماده اصلی تشکیل‌دهنده باسلوق نشاسته است که در کنار آن شکر و آب هم وجود دارند. گردو و پودر نارگیل هم برای تزئین باسلوق‌ها استفاده می‌شود. این شیرینی را بیشتر به‌صورت رول‌های بزرگ درست می‌کنند و بعد برش می‌زنند اما باسلوق‌های لقمه‌ای کوچک اندازه مناسبی دارند و در ظرف شیرینی‌خوری زیباتر به نظر می‌رسند. قیمت هرکیلوگرم از آنها در حدود ۲۵ هزار تومان است.

کد خبر 468384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha