آغاز عملیات ساخت پمپ بنزین کوچک در پارکینگ بوستان نهج البلاغه ، با گلایه همسایه های این بوستان همراه شده است . اهالی ساکن در این محدوده معتقدند ساخت این پمپ بنزین بر حجم مشکلات ترافیکی محل سکونت آنها می افزاید . در این گزارش سعی کردیم ضمن انتقال درد دل های شهروندان پاسخ کارشناسی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 2 را نیز منعکس کنیم.

پمپ بنزین

همشهری آنلاین / فاطمه عسگری نیا: هرچه بر زندگی شهری و جمعیت شهرنشین در شهرهای کشور به‌ویژه پایتخت افزوده می‌شود، مصائب این سبک زندگی هم برای شهرنشینان بیشتر و بیشتر می‌شود. ساخت بزرگراه‌ها، خیابان‌ها، ساخت‌وسازهای محلی و افزایش جمعیت در محله‌های مختلف شهر، ایجاد زیرساخت‌های زندگی شهری و استقرار خدمات شهری را برای بهره‌مندی مردم ضروری می‌سازد. سازوکارهای خدماتی که به بهانه افزایش آرامش و آسایش مردم طراحی و راه‌اندازی می‌شود، اما در عمل بر چالش‌های شهری پیش روی مردم می‌افزاید. ساخت پمپ بنزین در مقیاس کوچک، آن هم در منطقه ۲ شهرداری تهران و در همسایسگی بوستان نهج‌البلاغه یکی از این موارد است. پروژه‌ای که مسئولان شهری از آن به‌عنوان یکی از خدمات رفاهی برای مردم یاد می‌کنند. اما شهروندان باور دارند مصائب مولود از این پمپ بنزین آنقدر زیاد است که حاضرند عطایش را به لقایش ببخشند.

«کریم رشادی» یکی از همسایه‌های این پمپ بنزین می‌گوید: «از ۲ سال گذشته تاکنون که امتداد بزرگراه حکیم به سمت غرب باز شد، اهالی ساکن در ناحیه ۲ منطقه ۲، شاهد افزایش سفر برای دسترسی به شرق و برعکس شدند. » او با بیان اینکه معضل ترافیک از سوی شهروندان موضوع پذیرفته شده‌ای بود و تلاش برای شناسایی نقاط کور و اعلام آنها به مسئولان شهرداری و راهور در دستور کار همه همسایه‌ها قرار گرفت، اظهار می‌کند: «ما ساکنان بزرگراه شهید حکیم بعد از یادگار، جنب فاز ۲ بوستان نهج‌البلاغه هستیم. پس از ۲ سال که مردم ساکن در این محدوده به لحاظ فشار ترافیک تحمیلی به ستوه آمده بودند با همفکری تصمیم گرفتند مسائل و مشکلات محله را در قالب ۵۰ صفحه مصور تهیه و همراه با راهکارهایی برای برون رفت از این مسائل، آن را به دفتر معاونت حمل‌ونقل شورای شهر، شهردار تهران، شهردار منطقه ۲، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۲ و پلیس راهور منطقه ۲ ارائه کنند. این در حالی است که متأسفانه در حین مکاتبه‌های خود تازه متوجه شدیم شهرداری منطقه ۲ مجوز ساخت پمپ بنزین را در پارکینگ بوستان نهج‌البلاغه صادر کرده است، طرحی که اطلاع از اجرای آن موجب شد ما از پیگیری مشکلات قبلی منصرف شدیم و همه عزم خود را برای متوقف کردن ساخت این پمپ بنزین به کار بگیریم. »

او با اشاره به معضلات ساخت پمپ بنزین در این نقطه می‌گوید: «با ساخت این پمپ بنزین اگر تا به حال در ورود به محله مشکل داشتیم اکنون در خروج هم مشکل خواهیم داشت. »

رشادی با اشاره به گره‌های ترافیکی بزرگراه حکیم می‌گوید: «یکی از گره‌های ترافیکی اصلی بزرگراه، از پارک پردیسان آغاز می‌شود و تا میدان علامه و خیابان ستاری (شمال و جنوب) ادامه پیدا می‌کند، درست در این فاصله، خیابان باریکی به عرض ۱۳‌متر است که حکم دسترسی محلی برای اهالی محله را دارد اما به راه فرار صدها ماشین در طول روز تبدیل شده است. » او ادامه می‌دهد: «نصب یک تابلو ورود ممنوع می‌تواند از مشکلات مردم در این بخش بکاهد، اما مسئولان شهری و راهور، به‌رغم ۵۰۰ امضایی که از مردم جمع‌آوری و ارائه کردیم با این موضوع موافقت نمی‌کنند. »

رشادی در ادامه با اشاره به سرنوشت نامعلوم ۲ هزار ساکن ورودی محله، درست جایی که قرار است پمپ بنزین ساخته شود، می‌گوید: «شهرداری منت اجرای این پروژه را بر سر مردم می‌گذارد که برای رفاه حال شماست. اگر تنها رفاه حال مردم مورد توجه شهرداری است، چرا به اعتراض‌های مردم توجه نمی‌کنند؟ یا چرا به‌رغم وجود زمین‌های دیگر در فاصله ۱۰۰ متری مکان فعلی از فضاهای فوق، برای ساخت پمپ بنزین بهره‌نمی‌برند؟ »

ترافیک شبانگاهی کوچه های صدوقی غربی و شرقی

پمپ بنزین یا غده سرطانی در دل محله؟

«حامدکنگرلو» ساکن کوچه صدوقی شرقی هم در گفت‌وگو با خبرنگار محله می‌گوید: «پمپ بنزین ساخته شده در پارکینگ بوستان نهج‌البلاغه مانند غده سرطانی است که در محله زندگی را به کام همه اهالی زهر خواهد کرد. »

او می‌افزاید: «محله ما به سبب همسایگی با بزرگراه حکیم به میانبر ماشین‌های گذری تبدیل شده و اهالی ساکن در کوچه‌های صدوقی شرقی، غربی، دستغیب و تربیت با حجم انبوهی از ترافیک منتقل شده از بزرگراه به محله مواجه‌اند، این موضوع در کنار مراجعه بالای مردم به بوستان نهج‌البلاغه در فصل گرم و روزهای آخر هفته به مصائب و مشکلات اهالی محله می‌افزاید. اکنون مصیبت وقتی تلخ‌تر می‌شود که تنها پارکینگ بوستان هم تبدیل به پمپ بنزین شود. »

او با بیان اینکه ترافیک سنگین محله اجازه خدمت‌رسانی به خودروهای آمبولانس و آتش‌نشانی را به هنگام بروز حادثه نمی‌دهد، اظهار می‌کند: «درد اهالی ساکن در این محدوده، یکی ۲ تا نیست اما متأسفانه گوش شنوایی برای شنیدن این آلام هم وجود ندارد. »

کلکسیون مصائب کامل شد

«محمدعلی شریفی» یکی دیگر از اهالی این محدوده است، او که سابقه سکوت ۴ ساله در همسایگی بوستان نهج‌البلاغه را دارد، می‌گوید: «اگر از ابتدای بزرگراه حکیم تا انتهای آن را ۳ گلوگاه بد حساب کنیم، یکی از این گلوگاه‌ها در محل سکونت ما واقع شده است. یعنی حکیم غرب، ورودی بوستان نهج‌البلاغه، نرسیده به اشرفی اصفهانی! ‌»

او با بیان اینکه ترافیک سرسام‌آور تحمیلی به کوچه شهید صدوقی، زندگی را به کام اهالی تلخ کرده است، بیان می‌کند: «مردم این محدوده تا امروز از تلنبار شدن زباله‌های رها شده در کنار بوستان نهج‌البلاغه و تردد بی‌شمار خودروها گلایه می‌کردند. امروز اجرای پروژه پمپ بنزین در این محدوده قوز بالا قوز شده و باید گفت که کلکسیون مصائب ما دیگر کامل شده است. »

کارگاه ساخت پمپ بنزین در پارکینگ بوستان نهج البلاغه

مشکلات ترافیکی را رفع می‌کنیم

«امیرحسین حیدرنیا» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ هم در پاسخ به همشهری محله درباره این مشکل مطرح شده از سوی شهروندان می‌گوید: «افزایش تعداد خودروهای شهر تهران از یک میلیون به ۴ میلیون خودرو افزایش جایگاه‌های بنزین را برای آسان شدن دسترسی مردم به این امکانات به یک ضرورت تبدیل کرده، اما از آنجا که ساخت جایگاه‌های بزرگ بنزین مقرون به صرفه نیست، سال گذشته شهرداری تهران در تفاهمنامه‌ای که با وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی منعقد کرد، ساخت پمپ بنزین‌های کوچک مقیاس برای رفع نیاز شهروندان را در دستور کار خود قرار داد. »

او ادامه داد: «براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در منطقه ۲ شهرداری تهران، ما اکنون ۲۸۰ نازل بنزین داریم که با توجه به جمعیت منطقه، این تعداد باید ۲ برابر شود. هرچند امکان ۲ برابر شدن تعداد نازل‌های منطقه را نداریم، اما قرار است حدود ۷۰ نازل به مجموعه نازل‌های منطقه اضافه شود. برای تحقق این مهم مجموع اراضی موجود در منطقه که مالک آنها شهرداری است شناسایی شدند. اما واقعیت امر این است که همه این زمین‌ها شرایط ساخت پمپ بنزین را ندارند. به سبب فاصله نزدیکی که به مناطق مسکونی دارند، کمتر از ۲۰ متر است. »

ترافیک با باز شدن معبر مسدود، رفع می‌شود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ می‌گوید: «نگرانی مردم را درباره پمپ بنزین در پارکینگ بوستان نهج‌البلاغه را قبول داریم اما واقعیت این است که مشکل مردم با لغو پروژه پمپ بنزین حل نمی‌شود. مشکل اصلی این محدوده که حالت جزیره‌ای دارد، معبر مسدودی است که در کنار محله می‌تواند نقش یک کمربندی را ایفا کند. این معبر امروز به سبب قرار گرفتن در محدوده کارگاه فنی یک مسجد، مسدود است. مسدود بودن این معبر موجب شده تا اپلیکیشن‌های راهیابی به خودروهای عبوری مسیر دسترسی ۲ کوچه صدوقی و مدنی را نشان دهند و این ۲ کوچه بعدازظهرها شاهد بار ترافیکی سنگین باشند. »

مهندس حیدرنیا در توجیه عدم نقش پمپ بنزین در تشدید ترافیک تحمیلی به محله می‌گوید: «بررسی‌های کارشناسی ما نشان می‌دهد با فعالیت پمپ بنزین و با توجه به استقرار تنها ۲ نازل در آن، هر ساعت تنها ۲۵ خودرو برای بهره‌مندی از این امکان مراجعه می‌کنند و بیش از این تعداد امکان حضور در پمپ بنزین را ندارند چراکه با توجه به معطلی زمانی، برای هیچ راننده‌ای مقرون به صرفه نیست. بنابراین قول می‌دهیم پیش از افتتاح پمپ بنزین، معبر مسدود محله را بازگشایی کنیم تا بار ترافیکی تحمیلی از سر محله کم شود و مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند. »

او این را هم اضافه کرد که از این پمپ بنزین، خودروهایی که از شهر خارج می‌شوند و یا کنار بزرگراه در حال تردد و یا به شهر وارد می‌شوند، نمی‌توانند استفاده کنند و اگر اهالی به این موضوع توجه کنند، بخش قابل توجهی از نگرانی‌هایشان رفع می‌شود. »

معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۲ به شهروندان ساکن در این محدوده قول داد مسائل و مشکلات ترافیکی مطرح شده آنها را به‌زودی برطرف کنند. او ادامه داد: «با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته به‌زودی کارگاه مسجد، جمع‌آوری و معبر جنوبی محله به‌عنوان کمربندی کار خود را آغاز می‌کند. ضمن اینکه در تلاشیم با راه‌اندازی معبر شمالی به نام معبر «بیدکی» در راستای حل مشکلات ترافیکی محله، گام‌های جدی برداریم.

کد خبر 466466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha