همشهری آنلاین: بوستان نهج البلاغه با داشتن 35 هکتار وسعت و در برگرفتن رودخانه ای بزرگ و داشتن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع به عنوان تفرجگاه اصلی مردم شهر تهران به ویژه ساکنین غرب پایتخت در آمده است.

دهکده گردشگری نهج البلاغه یا بوستان نهج‌البلاغه که در منطقه 2 شهرداری تهران واقع شده بیش از ۳۵ هکتار وسعت دارد و در بخش وسیعی از دره فرحزاد بین بزرگراه نیایش، بزرگراه همت و غرب بزرگراه یادگار امام احداث شده‌است. طول این بوستان یک و نیم کیلومتر و عرض متوسطش ۳۰۰ متر است. همچنین اختلاف ارتفاع سطح تا کف پارک، ۵۵ متر و دارای شیب بین ۱۰ تا ۳۵ درجه است.

این بوستان چهار فاز دارد که فاز اول این بوستان در آذرماه سال 1388 به بهره برداری رسید که تاکنون برای ساخت این بوستان یک میلیون و 500هزار ساعت کار انجام و بیش از ۱۵میلیارد تومان هزینه شده‌است.

فاز اول این بوستان محدوده شمال بزرگراه شهید همت تا بلوار همیلاو فاز دوم آن محدوده شمال بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت است.

مشخصات بوستان

محوطه این بوستان که سالهای سال به شکل یک مخروبه که یک رودخانه کم آب از میان آن می گذشت بود، با زحمات زیادی که در آن کشیده شده اکنون به یکی از پارکهای شلوغ و محبوب غرب تهران تبدیل شده است و شبها خانواده های زیادی برای تفریح به آنجا می روند.

پارک نهج البلاغه بطور مشخص در کنار یک رودخانه و در شیب اطراف این رودخانه ساخته شده است. بنابراین قسمت های مختلف پارک به شکل طبقاتی بالای هم و در امتداد مسیر رود قرار دارد. رودخانه وسط پارک عملاً پارک را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است که با یک پل بزرگ و زیبا که از بالای دره رودخانه عبور کرده و چند پل کوچک که روی رود ساخته شده دو قسمت به هم متصل می شوند.

افرادی که به این پارک مراجعه می کنند بیشتر از فضای سبز و محوطه پارک لذت می برند. آلاچیق های مختلف که به اشکال گوناگون در جاهای مختلف این پارک ساخته شده است جایی برای نشستن خانواده ها و حتی آوردن غذا و صرف آن در این آلاچیقهاست.

امکان بوستان

پیاده روی و دوچرخه سواری در مسیری که ویژه این کار ساخته شده اصلی ترین تفریح این مجموعه است. علاوه براینکه با حرکت در مسیر سربالایی دامنه رود حس کوهنوردی هم در شما ایجاد می شود.

بوستان نهج‌البلاغه دارای هشت تراست پیاده‌رو طولی ۱۲۰۰ متری، سه تراست پیاده‌رو عرضی ۳۰۰ متری، 9 هزار متر مربع مسیر دوچرخه‌سواری، ۱۸۰۰ متر مربع فضای ورزش همگانی، ۸۰ واحد آلاچیق، دو پل عابر پیاده بر روی دره و صدها نیمکت و چراغ برق است. در عمیق‌ترین نقطه این بوستان فضایی بکر و طبیعی‌ به چشم می‌خورد که آب حاصل از قنات‌ها در آن جریان دارد.

این بوستان همچنین دارای مسجد، پارکینگ ۷۵۰ واحدی، ۴۰ سرویس بهداشتی، فضاهای جانبی برای استراحت خانواده‌ها و سه مجموعه بازی برای کودکان است.

پیکر سه شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس نیز در 12 مهر 1389 هجری شمسی مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در این بوستان به خاک سپرده شد و برگزاری برنامه های مذهبی، فرهنگی و هنری نیز در این بوستان برگزار می شود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز