معاون فنی و عمران شهردار تهران که در ششمین پویش قرار خدمت، شهردار را در دومین صبحگاه زمستان همراهی می‌کند

سیل برگردان

همشهری آنلاین _ پریسا نوری:  مهمان شهرداری ناحیه ۲ منطقه ۲ در خیابان سازمان آب شد تا بعد از تبادل نظر با مدیران منطقه و نواحی از پروژه‌های درحال اجرای منطقه بازدید کند. «عباس شعبانی» که سابقه پر و پیمانی در مدیریت پروژه‌های کلان عمرانی در تهران و چند کلانشهر را دارد و اجرای پروژه پل طبقاتی صدر در کارنامه‌اش می‌درخشد در بازدید میدانی ۳ ساعته از نقاط مختلف تکه دوم پایتخت، پروژه‌های در دست اجرا را ارزیابی کرد و برای حل مشکلات و موانع و رفع نقایص احتمالی راهکار ارائه داد.

ساعت کمی از ۷ گذشته که نشست معاون فنی و عمران شهردار تهران با «حمیدرضا رنجبر» معاون فنی و عمران شهردار منطقه، «مسعود سهرابی» شهردار ناحیه ۲ و جمعی از کارشناسان نواحی در ساختمان ناحیه ۲ منطقه ۲ آغاز می‌شود.
شعبانی در ابتدای نشست با اعلام اینکه نگاه مدیریت جدید شهری به سمت نواحی است خطاب به حاضران می‌گوید: ‌ «اصلاح همه موضوعات شهری باید از نواحی شروع شود و اگر نواحی قوی و منسجم باشند شهرداری قوی است. به همین دلیل شما خود را مهم‌ترین بخش بدنه شهرداری بدانید.»
در ادامه نشست، معاون فنی و عمران شهردار منطقه، شهردار ناحیه و رئیسان اداره‌های نواحی مشکلات و معضلات حوزه فنی و عمرانی منطقه را مطرح می‌کنند و خواهان حمایت بیشتر مسئولان شهری برای رفع این مطالبات می‌شوند. ایمن‌سازی ترانشه‌های بوستان نهج‌البلاغه، افزایش ایمنی کانال فرحزاد در خیابان شایق حد فاصل مرزداران تا جلال آل احمد، کف‌سازی و مرمت کانال در پایین دست با هدف پیشگیری از نفوذ آب به زیرزمین و پارکینگ شهروندان، ساماندهی و پاکسازی روددره فرحزاد و... از جمله مطالبات مطرح شده در این نشست است.

تکمیل کانال ‌سیل‌برگردان تا پایان سال

  • ساخت حوضچه آرامش برای مهار سیلاب

نیمه دوم سال، فصل بارندگی‌های پاییزی و زمستانی است و تجربه بارش‌های فصلی نشان داده در صورت آماده نبودن شهر و نبود تمهیدات پیشگیرانه، وقوع سیلاب در پایتخت اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل رفع گلوگاه‌های سیلابی خطرآفرین برای افزایش تاب‌آوری شهر و ارتقای ایمنی شهروندان یکی از مهم‌ترین اقدامات زیربنایی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است. این مهم موجب شد تا نخستین مأموریت شعبانی بازدید از پروژه اجرایی کانال سیل برگردان غرب در تقاطع بزرگراه جلال آل حمد و آریافر باشد؛ پروژه‌ای که از یک سال گذشته کلید خورده و اجرایش به دلیل از بین بردن گلوگاه سیلابی خطرآفرین و بحرانی این کانال اهمیت ویژه‌ای دارد.
معاون شهردار تهران در بازدید از این پروژه ضمن بررسی نکات فنی و مهندسی و گفت‌وگو با پیمانکار و مهندس ناظر، بر افزایش سرعت اجرا و تکمیل پروژه تا قبل از پایان سال تأکید می‌کند و می‌افزاید: «با تکمیل پروژه و جمع‌آوری آب‌های سطحی از سطح منطقه و ایجاد حوضچه آبگیر موسوم به حوضچه آرامش، سیلاب مهار می‌شود.»

  • رفع خطر از بوستان نهج‌البلاغه

مأموریت دوم معاون فنی و عمران شهردار تهران رفع خطر و ایمن‌سازی بوستان نهج‌البلاغه است؛ بوستانی وسیع و خوش آب و هوا که به دلیل دربرگرفتن رودخانه‌ای بزرگ و داشتن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع تفرجگاه اصلی ساکنان غرب پایتخت است و طرفداران بسیاری دارد.
معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۲ ترانشه‌های خطرساز بوستان نهج‌البلاغه را نشان می‌دهد و می‌گوید: «تثبیت ترانشه‌های بوستان مدت‌هاست که در دستور کار مدیریت فنی و عمران منطقه قرار گرفته و به تازگی کلید خورده است.»
رنجبر توضیح می‌دهد: «این بوستان در ۲ طرف رودخانه فرحزاد ساخته شده و به شکل طبقاتی و روی هم و در امتداد مسیر رودخانه قرار گرفته و در برخی نقاط خطر ریزش شیب اطراف رودخانه وجود دارد. به همین دلیل بخشی از بوستان مسدود شده تا پروژه تثبیت ترانشه‌های بوستان به روش نیلینگ اجرایی شود.»
در ادامه مدیر بوستان با گلایه از بی‌توجهی برخی شهروندان نسبت به مسدودسازی معبر پرخطر می‌گوید: «برخی گردشگران از روی نرده‌ها
عبور می‌کنند و برای تفریح به آن سوی بوستان می‌روند.»
«علی‌اکبر فسایی» معاون اجرایی سازمان مهندسی و عمران شهردار تهران که در این بازدید شعبانی را همراهی می‌کند از مدیر بوستان می‌خواهد تا زمان تکمیل پروژه و رفع خطر بوستان، با نصب تابلوی خطر و نوارکشی، شهروندان را نسبت به مخاطرات این بخش از بوستان آگاه کند.

تکمیل کانال ‌سیل‌برگردان تا پایان سال

  • ساخت پل برای روان‌سازی ترافیک

به دلیل جانمایی هتل «اسپیناس پالاس» و وجود فضاهای متعدد گردشگری از جمله بوستان‌های پرواز و ژوراسیک و حشرات غول‌پیکر... در ناحیه ۹ این محدوده در بیشتر ساعات شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل از ترافیک سنگینی رنج می‌برد.
 به همین دلیل ساخت پل سواره‌رو در بلوار شقایق با هدف باز شدن گره‌های ترافیکی و تسهیل دسترسی شهروندان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.
 نظارت بر چگونگی اجرای این پروژه و بررسی نقشه‌ها و طرح‌های فنی و ارائه راهکار برای رفع نقایص احتمالی، سومین مأموریت معاون فنی و عمران شهردار تهران است. شعبانی در این بازدید پس از بازبینی و بررسی موشکافانه نقشه‌ها، برخی نکات فنی و اصلاحات ضروری را به مدیر اجرایی پروژه گوشزد می‌کند.
گفته می‌شود پل سواره‌رو با عرض ۳۰‌متر در ۳ لاین برای رفع مشکلات ترافیکی در محدوده بلوار شقایق، ‌خیابان ایثارگران شمالی معابر اطراف بوستان پرواز، میدان بهرود و پارک ژوراسیک با مشارکت مدیریت هتل اسپیناس ساخته می‌شود.

  •     لزوم کاهش ۱۰۰ کیلومتری سفرهای شهری

وجود بزرگراه‌های متعدد و فراوانی سفرهای درون‌شهری به واسطه تعدد مراکز تجاری، اداری و تفریحی موجب شده مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای به تکه دوم پایتخت داشته باشد و لزوم کاهش مسیرهای شهری در این محدوده از نگاه معاون فنی و عمرانی شهردار تهران دور نمانده است. شعبانی با بیان اینکه به دلیل وجود نقایص معابر و دسترسی‌ها شهروندان در منطقه ۲ بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر مسیر اضافه طی می‌کنند می‌گوید: «باید با ساخت و اصلاح معابر، ایجاد زیرگذر، دوربرگردان، رمپ کنار گذر و پل‌ درکوتاه کردن مسیرهای عبوری شهروندان بکوشیم.»

 
رفع گلوگاه‌های سیلابی خطرآفرین برای افزایش تاب‌آوری شهر و ارتقای ایمنی شهروندان یکی از مهم‌ترین اقدامات زیربنایی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است

  •     راه‌اندازی کافه کتاب به جای «بیلبورد»

هوای پاکیزه صبحگاهی روزهای آغازین زمستان شهروندان سحرخیز را برای هواخوری، پیاده‌روی و ورزش صبحگاهی به بوستان نهج‌البلاغه دعوت کرده است. «رضا کشاورز» یکی از ساکنان محله پونک که درمسیر تندرستی این بوستان قدم می‌زند می‌گوید: ‌ «بوستان نهج‌البلاغه به دلیل فضای سبز وسیع و وجود امکانات متعدد محل مناسبی برای تفریح و پیاده‌روی شهروندان و گردش خانوادگی است. اما نقاط ضعفی هم دارد.» این شهروند در توضیح بیشتر می‌افزاید: «چند سال پیش شهربازی بیلینو در فاز یک این بوستان ساخته شد که چون مخاطب چندانی نداشت پس از مدتی تعطیل شد؛ اما فضای وسیع آن بدون استفاده مانده است؛ مدیریت شهری از این فضا می‌تواند برای افزایش سرانه‌های فرهنگی و تفریحی مثل کافه کتاب در بوستان بهره‌ببرد.»

کد خبر 646525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha