خیابان آزادی از بقایای زمین‌های کشاورزی اراضی طرشت است.

آذرشهر

همشهری آنلاین_فائزه توکلی:  خیابانی که به ‌مرور با تبدیل قطعات کشاورزی به زمین‌های مسکونی و تجاری از دهه ۴۰ شکل و شمایل شهری به خود گرفت. به دنبال این تغییرات کوچه‌ها هم در دل خیابان آزادی جان گرفتند.این تغییر ماهیت و همسایگی بخش‌های مسکونی و تجاری در کنار هم بی‌شک کم‌دردسر نیست. مشکلاتی مانند راهبندان، کمبود پارکینگ، سروصدای زیاد و تردد افراد غیربومی در محله همگی از تبعات این همجواری است. کوچه آذرشهر در خیابان آزادی در تکه دهم پایتخت یکی از همین کوچه‌های پرماجراست که در مجاورت داروخانه شبانه‌روزی آزادی، درمانگاه ۲۲ بهمن و بازار تره‌بار آذرشهر واقع شده.  

ساعت ۱۷ یک عصر زمستانی در کوچه آذرشهر تا چشم کار می‌کند در دو سمت کوچه خودروهای رنگارنگ جا خوش کرده‌اند، حتی در مقابل پارکینگ بعضی از اهالی. کوچه آذرشهر خیابان آزادی را به خیابان آذربایجان متصل می‌کند و به همین دلیل، ورودی و خروجی تکه دهم پایتخت محسوب می‌شود و این موقعیت به ترافیک و افزایش‌ تردد از این کوچه دامن می‌زند.  

  •  توقف مقابل پارکینگ اهالی

همسایگی بافت تجاری و خدماتی و اداری یکی از مهم‌ترین مشکلات اهالی کوچه آذرشهر است. «زینب غلامی» از اهالی این کوچه، با بیان این مطلب می‌گوید: «در ابتدای کوچه، درمانگاه ۲۲ بهمن واقع شده است. بیشتر مراجعه‌کنندگان به این درمانگاه در مقابل خانه اهالی خودروهایشان را پارک می‌کنند. بسیاری از آنها چون بیمار دارند به درمانگاه مراجعه می‌کنند و توجهی به محل پارک ماشینشان ندارند. همین موضوع برای اهالی و حتی کسانی که پارکینگ دارند دردسرساز شده است، چون برای بیرون رفتن از خانه باید ساعت‌ها منتظر بمانند تا صاحب ماشینی که راه خروج را مسدود کرده، پیدا شود. در این وضعیت، اگر عجله هم داشته باشیم، تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد؛ روشن است که اغلب باید شاهد درگیری باشیم.»
به گفته غلامی، درخواست اهالی کوچه آذرشهر و خیابان آذربایجان ساخت پارکینگ چندطبقه است، چراکه به دلیل تعدد مراکز اداری، کوچه آذرشهر عملاً به پارکینگ خودروهای غیربومی تبدیل شده است.  

  •  دردسر داروخانه و درمانگاه 

نزدیک بودن به مراکز خدماتی مانند درمانگاه و داروخانه و بازار میوه‌وتره‌بار در وهله نخست نوعی مزیت محسوب می‌شود، اما این مزیت برای اهالی کوچه آذرشهر رضایت به همراه نداشته است. «داود محرمی» ۴۰ سال است در این کوچه ساکن است. او با اشاره به بعضی از مصائب شهری کوچه آذرشهر می‌گوید: «در ابتدای کوچه داروخانه شبانه‌روزی آزادی و درمانگاه ۲۲ بهمن، متعلق به تأمین اجتماعی، را داریم و میانه کوچه هم بازار میوه‌وتره‌بار است.

هر ۳ مرکز پرمشتری است و اغلب مراجعه‌کنندگان خودروهایشان را داخل کوچه پارک می‌کنند و با راندن خلاف جهت هم مشکلی ندارند. کافی است یک روز در این کوچه زندگی کنید تا ببینید چه آشفته‌بازاری داریم. دعوا و درگیری میان همسایه‌ها با رانندگان و اهالی غریبه دائمی است، غریبه هم که باشد دیگر حرمت همسایگی را نگه نمی‌دارد.»
به گفته محرمی، همه مشکلات البته به این مراکز محدود نمی‌شود؛ کوچه آذرشهر تنها کوچه‌ای است که مسیر خروج و ورود آن برخلاف کوچه‌های مجاورش در حدفاصل قصرالدشت تا خیابان آزادی باز است. بسیاری برای فرار از ترافیک از همین کوچه استفاده می‌کنند و به نحوی بار ترافیک بخش انتهایی منطقه هم بر دوش این کوچه است.  

  • پارکینگ بلاتکلیف 

آخر کوچه آذرشهر، در تقاطع خیابان آذربایجان، قطعه زمین رهاشده‌ای وجود دارد که از آن به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود. «جواد مقامی» از دیگر اهالی کوچه آذرشهر، درباره وضعیت این پارکینگ می‌گوید: «این زمین در گذشته مالک داشت و ۲ بار هم گودبرداری شد و بعد پرش کردند. البته این روزها در اختیار شهرداری است و مناسب پارکینگ شدن نیست.

در حال حاضر هم فضای مناسبی ندارد و از همه مهم‌تر پاسخگوی حجم مراجعه‌کنندگان به مراکز خدماتی مستقر در کوچه نیست. در واقع، نه‌فقط اهالی کوچه آذرشهر، بلکه محدوده خیابان آذربایجان، به پارکینگ طبقاتی نیازمندند. ایجاد پارکینگ می‌تواند تا حدودی از حجم مشکلات ترافیکی منطقه که با زندگی ساکنان هم گره‌خورده کم کند.»

کد خبر 587394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha