دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرچه مرگ و میر نیروهای آمریکایی در عراق این اواخر کاهش یافته است، اما هزینه‌های مالی آنها و عملیات ارتش این کشور در افغانستان افزایش مداوم دارد.

خبرگزاری اتریش از نیویورک گزارش داد، آنگونه که جوزف ای. استیگلیتز (Joseph E. Stiglitz)، برنده جایزه نوبل اقتصاد و لیندا جی. بیلمس (Linda J. Bilmes)، همکار او در کتاب جدیدشان نشان داده‌اند، پیش‌بینی می‌شود جنگ عراق برای آمریکا در سال جاری میلادی ماهانه 12 میلیارد دلار هزینه داشته باشد که این سه برابر هزینه‌های سال اول جنگ است.

به گفته آنها، پس از سال 2008 عملیات آمریکا در عراق و افغانستان تا سال 2017 بین 1.7 تا 2.7 تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

در این کتاب آمده است، کمیته بودجه کنگره نیز در ارزیابی خود از هزینه‌ها بر روی رقم 1.2 تا 1.7 تریلیون دلار تا سال 2017 به نتیجه رسیده است. عراق به تنهایی فقط سه چهارم این کتاب را تشکیل می‌دهد.

آنها در کتاب خود با عنوان «جنگ سه تریلیون دلاری» نه تنها به بررسی هزینه‌های صرفا مربوط به ارتش آمریکا برای هر دو جنگ پرداخته‌اند، بلکه هزینه‌های مربوط به سفارتخانه، بازسازی و دیگر ملزومات شرایط جنگی را نیز لحاظ کرده‌اند.

این دو اقتصاددان در همین حال ارزیابی‌های مالی انجام شده را محتاطانه خوانده‌اند و می‌گویند «هزینه‌های مخفی» بسیاری هم وجود دارد که ذکر نمی‌شوند. در این ارزیابی بدهی‌های مالیاتی نیز لحاظ نشده‌اند.

کد خبر 46117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز