گروه بین الملل: سناتور ریچارد لوگار یکی از اعضای با نفوذ حزب جمهوری خواه آمریکا و از متحدان سابق رئیس جمهور این کشور اعلام کرد: سیاست‌های جرج بوش، آمریکا را به سوی یک فرسایش تدریجی پیش می برد و اگر هر چه سریع‌تر این سیاست‌ها تغییر نکند آمریکا در یک بحران غیر قابل برگشت قرار می گیرد.

لوگار در ادامه با اشاره به جنگ عراق گفت: یکی از سیاست‌هایی که آمریکا را به سوی بحران پیش می برد همین جنگ عراق است ؛ بوش زمان زیادی برای رهایی خود و آمریکا از این بحران ندارد و باید هرچه سریعتر سیاست‌های خود در قبال عراق را تغییر دهد.

لوگار که در محوطه سنا با خبرنگاران سخن می گفت افزود: ادامه سیاست‌های بوش آمریکا را در یک وضعیت چریکی قرار می دهد که در این وضعیت هیچکس نسبت به دیگری اطمینان ندارد و باید هر لحظه منتظر وقوع یک حادثه غیر منتظره بود.

این سناتور جمهوری خواه افزود: انتخابات 2008 نزدیک است و بوش زمان چندانی برای جبران اشتباهات خود ندارد و به نظر من بهتر است بوش یک بار دیگر نگاهی به گزارش بیکر-همیلتون بیاندازد.

صحبت‌های لوگار در جمع خبرنگاران که با حمایت سایر جمهوری خواهان حاضر در سنا مواجه شده بود به مدت 50 دقیقه طول کشید و زمانی که کاخ سفید از این سخنرانی مطلع شد تلاش کرد تا از انعکاس گسترده آن در رسانه‌های آمریکا جلوگیری کند.

در همین رابطه تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: نگران آن هستیم که سخنان لوگار موجب پشت کردن سایر جمهوری خواهان به بوش و سیاست‌های او شود.

لوگار تصریح کرد: برای مدتها اعتراض به سیاست‌های بوش را نزد خود نگاه داشته و منتظر ایجاد تغییر از سوی رئیس جمهور در سیاست‌های آمریکا در قبال عراق بودم اما با نهایت تعجب متوجه شدم که بوش تمایلی برای جبران اشتباهات خود در عراق ندارد.

در ادامه سناتور جورج وینویچ از سناتور‌های جمهوری خواه و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ادامه با حمایت از سخنان لوگار گفت: قرار است به زودی نامه ای به رئیس جمهور ارسال کرده و در این نامه مراتب اعتراض خود را به سیاست‌های غلط او اعلام کنیم.

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا بوش را برای تغییر استراتژی در عراق تحت فشار گذاشتند.
لوگار از بوش خواست که درباره آینده حضور آمریکا در کشور پر از خونریزی عراق با قانونگذاران همکاری کند.

لوگار اظهار داشت: رئیس‌جمهور احتمالا معتقد است با همکاری یا بدون همکاری با کنگره می‌تواند به کار ادامه دهد، ولی من فکر می‌کنم که وی در این باره اشتباه می‌کند.

وی افزود: نگرانی من این است که ما به شکلی بسیار به هم ریخته و طرح‌ریزی نشده از عراق خارج شویم.

لوگار گفت: این برای سربازان، عراق و ما یک فاجعه خواهد بود. سناتور لوگار اظهار داشت: آمریکا منافع حیاتی در عراق دارد که شامل جلوگیری از سوء استفاده تروریست‌ها از عراق به عنوان یک سکوی پرتاب و حفظ ثبات و وجهه آمریکا در خاورمیانه است.

با این حال وی با هشدار نسبت به خروج کلی سربازان از عراق گفت: استراتژی افزایش نیرو یک راهکار کارآمد برای حفاظت از منافع آمریکا نیست.

سناتور لوگار گفت: موفقیت آمریکا در عراق به اقدامات دیگران بستگی دارد که دستور کاری مشابه ما را در عراق ندارند. موفقیت این استراتژی بستگی به قدرت نظامی‌برای رسیدن به اهدافی دارد که قابل دستیابی نیستند.

اما تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید با کم اهمیت توصیف کردن اظهارات ریچارد لوگار گفت: مهم این است که برای موفقیت استراتژی افزایش نیروها زمان تعیین کنیم.

اسنو افزود: لوگار یک فرد جدی است، بنابراین شما وی را جدی می‌گیرید، اما از طرف دیگر وی علیه استراتژی افزایش نیروها رای داده است.

هری رید، رهبر دموکرات‌های سنا گفت: معتقدم وقتی ما نهایتا امسال را به پایان ببریم و کتاب‌های تاریخ نوشته شوند، سخنان سناتور لوگار احتمالا به عنوان یک نقطه عطف در یادها خواهد ماند.

هری رید افزود: اما این بدان بستگی دارد که آیا دیگر جمهوری‌خواهان نیز همانند لوگار شجاعت به خرج می‌دهند و گام اول را بر می‌دارند یا خیر. اما اکنون تمام نگاه‌ها به سناتور جان وارنر، یک جمهوری‌خواه قدیمی‌دیگر معطوف است.

وارنر نیز همانند لوگار که یک شخصیت معتبر در سیاست خارجی است یک فرد برجسته در موضوعات نظامی‌محسوب می‌شود. وی احتمالا از این قدرت برخوردار است که پایگاه حمایت از بوش در سنا در خصوص جنگ را نابود کند.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: وارنر با استقبال از موضع ریچارد لوگار آن را مهم توصیف کرد.

وی تاکنون نسبت به استراتژی جنگی در عراق به شدت ابراز تردید کرده است ولی تاکنون به طور علنی با کاخ سفید قطع رابطه نکرده است.

کد خبر 25302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز