دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنگی که دولت جورج بوش علیه تروریسم هدایت کرده است با مناقشه سنگینی در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری جبهه دموکرات‌ها مواجه شده است.

اشپیگل آنلاین گزارش داد، این مساله در دومین مناظره تلویزیونی آنها به محوری‌ترین بحث میان هیلاری کلینتون، باراک اوباما و جان ادواردز تبدیل شد.
در مناظره تلویزیونی که در منچستر در ایالت نیو همپشایر آمریکا برگزار شد، جان ادواردز، سناتور سابق کارولینای شمالی، جنگ بوش علیه تروریسم را فقط «یک شعار سیاسی، یک برچسب تبلیغاتی بود،‌ نه بیشتر».
این نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا در دور گذشته رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا باراک اوباما و هیلاری کلینتون را به دلیل آن که در کنگره علیه جنگ عراق اقدامی نکردند، مورد انتقاد قرار داد.
وی در همین حال از این که در سال 2002 مانند هیلاری کلینتون به جنگ عراق رای مثبت داد، عذرخواهی کرد.
باراک اوباما، سناتور ایلینویز تصریح کرد که جنگ بوش در عراق انحراف از تلاش‌هایی بود که قصد امحای تروریسم را دارند. وی گفت: ما در جهانی خطرناک زندگی می‌کنیم و این بخشی از پیامد سیاست این رییس جمهور است.
اوباما که خود چهار سال پیش در سنا نبود، اداواردز را متهم کرد که در اکتبر 2002 در سنا در موافقت با جنگ عراق رای داده است و افزود: جان، تو چهار سال و نیم تاخیر کردی تا بخواهی در این مساله نقش رهبری را در دست بگیری. من از همان ابتدا با این جنگ مخالف بودم.
کلینتون، سناتور نیویورکی با این توصیف ادورادز مخالفت کرد که جنگ بوش علیه تروریسم فقط یک «شعار سیاسی» بوده است. وی گفت که از نزدیک «خسارت‌های ترسناک» این مساله را دیده است که چگونه «یک باند کوچک از تروریست‌ها کشورمان را می‌توانند تحت تاثیر قرار دهند.» وی معتقد است که آمریکا امور نسبت به پیش از حملات 11 سپتامبر 2001 امن‌تر شده است.
کلینتون که در سال 2002 در موافقت با جنگ رای داد و از آن زمان عقیده‌اش تغییر کرده است، بحث را به سوی درخواست خروج نیروها از عراق و مسوولیت‌پذیری بوش تغییر داد. وی گفت: این جنگ جورج بوش است. او مسوول این جنگی است که آن را آغاز و بد رهبری کرده است. او بر تنش‌ها افزوده و از پایان دادن به آنها سر باز می‌زند.
همسر رییس جمهور سابق آمریکا با اشاره به اقداماتش در کنگره برای پایان جنگ عراق، قول داد که پس از تصدی ریاست جمهوری آمریکا فکری برای خروج سربازان آمریکا از عراق خواهد کرد.
در این مناظره تلویزیونی همه هشت نامزد دموکرات که می‌خواهند کاندیدای ریاست جمهوری 2008 شوند، شرکت داشتند. جمهوری‌خواهان نیز قرار است روز سه‌شنبه در نیوهمپشایر در یک مناظره تلویزیونی شرکت کنند.
اولین گردهمایی‌های پیش از انتخابات و انتخاباتی دموکرات‌ها روز 14 ژانویه در آیووا، 19 ژانویه در نوادا و 22 ژانویه در نیوهمپشایر برگزار شد. تصمیم قطعی درباره نامزدهای ریاست جمهوری تابستان 2008 گرفته خواهد شد.
در نظرسنجی که به سفارش واشنگتن پست و ای.بی.سی نیوز انجام شد، کلینتون با 42 درصد آرا آشکارا نامزدی دموکرات‌ها را از آن خود کرده است. پس از او اوباما با 27 درصد و ادواردز با 11 درصد آرا قرار دارند.
کد خبر 23592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز