همشهری آنلاین: وزیر خارجه‌ سابق آمریکا اوضاع کنونی عراق را شبیه به "جنگ داخلی" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، کالن پاول وزیر خارجه‌ سابق آمریکا، در گفت‌وگو با برنامه‌ لری کینگ شبکه‌ سی.ان.ان گفت: آنچه که در عراق رخ می‌دهد شبیه جنگ داخلی است. در و اقع به رغم اعتقاد دولت آمریکا مبنی بر این که اوضاع عراق شبیه جنگ داخلی نیست، باید بگویم که درگیری‌های طایفه‌‌ای، درگیری به خاطر قدرت و اختلافات میان شیعه و اهل سنت بیشتر شبیه جنگ داخلی است.

پاول بر ضرورت دست‌یابی عراقی به راه‌حل برای اختلافات و برقراری آشتی ملی به عنوان یک گام رو به جلو تاکید کرد.

وی در عین حال گفت: درصورت عدم تلاش در این زمینه و عدم برقراری آشتی ملی، جنگ داخلی در این کشور ادامه خواهد داشت چرا که هر طایفه‌ سعی می‌کند بر دیگری غلبه کند.

وزیر خارجه‌ سابق آمریکا خاطرنشان کرد: دولت آمریکا تصور نمی‌کرد که بعد از سقوط نظام صدام نیروهای آمریکایی در حین این که نیروهای آزاد بخش بودند، به اشغالگر تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: آمریکا نتوانست نظم و امنیت و خواسته‌هایش را در عراق بعد از فروپاشی نظام صدام برقرار کند چرا که بعد از سقوط بغداد شورشیان فعال شدند و انفجارها افزایش یافت.

پاول اظهار داشت: واکنش واشنگتن در برابر شبه نظامیان سریع و کافی نبود.

وی هم‌چنین با انتقاد از دیک چنی معاون بوش گفت: او گهگاهی مستقیماً با رییس جمهور دیدار داشته و مابقی وزرا از نصایح بوش به او آگاه نبودند.

وزیر خارجه‌ سابق آمریکا همچنین نحوه‌ انجام کارها در کاخ سفید را نیز مورد انتقاد قرار داد.

پاول گفت: سیستمی وجود نداشت که بطور مرتب تمامی نقطه نظرات را در معرض دید قرار دهد.

وی در این گفت‌وگو بر تمایل بارها عنوان شده‌اش برای بستن گوانتانامو تاکید کرد و این طور استدلال کرد: این یکی از دلایلی است که ما در سراسر جهان شکست می‌خوریم. دلیل مخالفت شدید من با گوانتانامواین است که در حالی که ما در خصوص این مسایل حقوقی صحبت می‌کنیم شهرت بین‌المللی‌ ما به خاطر این مکان در حال از بین رفتن است و در حال شکست خوردن در سراسر جهان هستیم و آن چه که این امر را سخت‌تر نیز می کند، این است که برخی از بزرگترین تبهکاران در جهان و مردم از شما می‌خواهند مسایل اخلاقی و حقوق بشر پنهان شده در گوانتانامو را مطرح کنید و می گویند زمانیکه گوانتانامو را دارید برای ما سخنرانی نکنید.

کد خبر 25470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز