سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با بالا گرفتن جنجال مربوط به دسترسی نهادهای نظارتی ایالات‌متحده به اسناد محرمانه دفتر دیک‌چنی، معاون رئیس‌جمهوری این کشور رام امانوئل، نماینده دمکرات ایالت ایلینویز در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در حال آماده کردن اصلاحیه‌ای بر قانون هزینة‌های مالی دولت است که براساس آن بودجه دفتر چنی قطع می‌شود.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست درحالی‌که اظهارات اخیر چنی مبنی بر این‌که دفتر وی جزیی از قوه مجریه نیست تا ملزم به شفاف‌سازی اسناد محرمانه خود و فراهم آوردن زمینه دسترسی نهادهای نظارتی به این اسناد باشد موجی از نارضایتی را در میان قانونگذاران آمریکایی به‌وجود آورده برخی محافل درون‌حزبی در حزب جمهوریخواه به دنبال راهی برای حذف چنی هستند.

براساس گزارش این روزنامه ادله‌ای که فعالان این محافل برای مخالفت با ادامه فعالیت‌های چنی عنوان کنند بیشتر به نقش او در آغاز جنگ عراق و گرایش وی به دامن زدن به تنش‌های ایالات‌متحده و ایران مربوط می‌شود تا آنجا که چنی را به ظاهر شدن در نقش هوادار جنگ علیه ایران متهم کرده‌اند.

در آن‌سوی طیف سیاسی ایالات‌متحده، دمکرات‌ها نیز که نارضایتی عمیقی از عملکرد چنی دارند با پیگیری طرح حذف بودجه معاون رئیس جمهوری درصدد اعمال فشار بر وی هستند. قرار است لایحه بودجه قوه مجریه ایالات‌متحده هفته آینده در مجلس نمایندگان مطرح شود و دمکرات‌ها در این ضمن تلاش خواهند کرد مانع از اختصاص بودجه از این محل به دفتر چنی شوند.

امانوئل می‌گوید: چنی باید تصمیم‌گیری کند که دفترش زیرمجموعه قوه مجریه هست یا نه. وی می‌افزاید: اگر او بر این باور است که باید از منابع مالی قوه مجریه استفاده کند پس دفترش زیرمجموعه این قوه است و باید تابع مقررات این قوه نیز باشد.

علاوه بر امانوئل که با جدیت تمام حذف بودجه دفتر چنی را دنبال می‌کند، دنیس کوچینیچ، نماینده دمکرات ایالت اوهایو هم که چنی را عامل اصلی مشکلات ایالات‌متحده در عراق می‌بیند طرحی را برای استیضاح چنی تهیه کرده است.

این طرح روز 24 آوریل تقدیم مجلس نمایندگان ایالات‌متحده شد اما از آنجا که فاقد امضاهای کافی برای اعلام وصول و بررسی در صحن این مجلس یود تا  همین اواخر مسکوت مانده بود.

به ظاهر تعدادی دیگر از اعضای دمکرات مجلس نمایندگان نیز به جمع هواداران این طرح پیوسته‌اند که می‌تواند در عمل موجب به جریان افتادن آن  شود.

این طرح که تحت عنوان قطعنامه 333 شناخته می‌شود در صورت تصویب در مجلس نمایندگان راه را برای استیضاح معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هموار می‌کند.

کد خبر 25210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز