پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا رای به صدور اتهام علیه دو دستیار کاخ سفید دایر بر اهانت به کنگره داده است.

به گفته خبرنگاران بی بی سی این حرکت باعث تشدید نزاعی خواهد شد که از ماه ها قبل بر سر اخراج هشت دادستان فدرال میان کنگره و کاخ سفید جریان داشته است.

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، پیشتر در ماه ژوئیه با استناد به حقوق ویژه قوه مجریه مانع شهادت دادن این دو دستیار کاخ سفید در برابر اعضای کنگره شد.

همانگونه که خودداری شهود از حضور در دادگاه های قضایی به منزله اهانت به دادگاه یا اخلال در روند رسیدگی حقوقی تلقی می شود، کنگره ایالات متحده نیز برای خود حق احضار شهود و دریافت شهادت آنان را قایل است.

اتهام اهانت به کنگره باید از سوی کل مجلس نمایندگان تایید شود. مجازات چنین جرمی حداکثر یک سال حبس است.

کنگره تاکنون یک رشته جلسات درباره اینکه آیا اخراج دادستان های فدرال توسط وزارت دادگستری با انگیزه سیاسی صورت گرفته یا خیر برگزار کرده است.

این دو دستیار یعنی جاشوا بولتون رئیس دفتر اداری کاخ سفید و هریت مایرز مشاور سابق حقوقی رئیس جمهور، احضاریه کنگره برای شهادت دادن مقابل کمیته قضایی را اجابت نکردند.

کاخ سفید ادعا می کند که بوش حق دارد درخواست های کنگره برای دریافت اسناد یا حضور اعضای کاخ سفید برای ادای شهادت را رد کند.

آلبرتو گونزالس دادستان کل آمریکا روز سه شنبه در همین زمینه به سوالات صریح اعضای کمیته قضائی مجلس سنا پاسخ داد.

در این جلسه پتریک لیهی رئیس این کمیته با زیر سوال بردن عملکرد آلبرتو گونزالس، از بی اعتمادی خود به او سخن گفت.

به رغم انتقاد شدید از عملکرد دادستان کل آمریکا و افزایش فشار برای برکناری آلبرتو گونزالس از این سمت، جورج بوش رئیس جمهور آمریکا تاکنون در برابر این فشارها مقاومت کرده است.

گونزالس متهم است هشت دادستان دادگاه های فدرال آمریکا را به خاطر ملاحظات سیاسی و بدون علت قضائی برکنار کرده است. گونزالس هر گونه تخلفی در زمینه اخراج آنها را رد می کند.

کد خبر 27536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز