چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنگ عراق افزون بر خسارات و تلفات فراوان برای امریکا، آثار روانی و منفی زیادی نیز روی نظامیان آمریکایی داشته است

به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه تلویزیونی راشاتودی در گزارشی اعلام کرد: اگرچه بیش از 4 هزار نظامی امریکایی تاکنون در جنگ 5 ساله عراق کشته شده‌اند، اما برای بسیاری از نظامیانی که جان سالم به در برده و به وطن خود باز گشته‌اند نیز نبرد همچنان ادامه دارد، البته نبرد با جراحات جسمی و روحی ناشی از جنگ.

کارشناسان پزشکی می‌گویند: اکثر نظامیانی که از جنگ عراق بازگشته‌اند از سردرد، سرگیجه، بی خوابی و مشکل در تمرکز، رنج می‌برند.

به گفته کارشناسان تاثیرات روانی زندگی در یک منطقه جنگی باعث شده بسیاری از نظامیان نتوانند روابط اجتماعی و صمیمی با دیگران برقرار کنند.

منتقدان جنگ می‌گویند بدتر از همه اینکه تشخیص و درمان بسیاری از نظامیان بیمار از جنگ بازگشته، دشوار است.

یکی از منتقدان جنگ عراق می‌گوید: این درست نیست که بسیاری از نظامیانی که دچار اختلالات روانی پس از جنگ شده‌اند به هر دری بزنند تا ارتش را متقاعد به پذیرش بیماری خود کنند.

این نظامیان که به وطن باز می‌گردند با بیکاری و بی خانمانی روبرو هستند.

راشا تودی می‌افزاید: در برخی موارد نظامیان بیمار سعی می‌کنند خودشان مشکل خود را به نحوی حل کنند.

گزارش‌های نظامی حاکیست، میزان خودکشی در میان نظامیان ارتش امریکا در سال گذشته به بالاترین حد خود در 26 سال گذشته رسید.

برخی وجود نداشتن درمانگاه‌های تخصصی ویژه درمان نظامیانی که دارای اختلالات روانی ناشی از جنگ هستند را عامل افزایش خودکشی در میان نظامیان امریکایی می‌دانند.

در حالی که برخی از نیروها برای بار سوم و چهارم به عراق اعزام می‌شوند، حتی برخی از مقامات ارتش نیز دولت امریکا را به بی‌اعتنایی اشکار متهم می‌کنند.

یکی از نظامیان امریکا می‌گوید اولین کاری که باید انجام داد اینست که نباید از نظامیان خود برای ادامه یک اشغال غیرقانونی استفاده نمود و این در حالی است که دولت ما نظامیان را به چنین کاری مجبور می‌کند.

راشا تودی افزود، اداره امور نظامیان امریکا که دارای یکصد و پنجاه و سه بیمارستان و هفت درمانگاه است قصد دارد امسال چهارده درمانگاه دیگر برای درمان بیماران سرپایی افتتاح کند.

مقامات این کشور می‌گویند: این اقدامات باعث دسترسی اسانتر نظامیان به خدمات پزشکی خواهد شد.

اما شرایط جسمی نامطلوب هزاران نظامی امریکایی از جنگ بازگشته باعث شده بسیاری از انها خواستار پایان دادن به جنگ عراق شوند.

جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در هفته گذشته گفت امریکا به سوی پیروزی در عراق پیش می رود و اینکه خروج یکصد و شصت هزار نظامی فعلا مطرح نیست.

به هر حال منتقدان می‌خواهند بدانند چه کسی مسئول زندگی افرادی است که به جنگ رفته و اکنون پس از بازگشت در ناامیدی به سر می‌برند

کد خبر 47163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز