پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

همشهری انلاین: با گذشت پنج سال از حمله تحت فرماندهی آمریکا به عراق، بوش گفت، عراق خیلی ضعیف‌تر از آن است که بتوان شمار نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور را به کمتر از ۱۴۰ هزار نفر کاهش داد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن به قلم اولیور ناکس نوشت، بوش امروز پنجشنبه ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) اعلام کرد، خروج محدود نیروهای آمریکایی را از عراق در ماه ژوئیه تکمیل و پس از آن هرگونه کاهش بیشتر نیروها را متوقف خواهد کرد تا فرماندهان نظامی آمریکا بتوانند نتایج این جنگ را بررسی کنند.

وی در سخنانی تلویزیونی در دفاع از نحوه اداره این جنگ بدون طرفدار در عراق، تصریح کرد به ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق گفته‌است تا زمانیکه نیاز باشد باید این بررسی‌ها را دنبال کنیم.

این اظهارات بوش که پیش از انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا مطرح می‌شود تأییدی بر این مسئله است که هر کس در انتخابات ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ جانشین وی شود باید تصمیم بگیرد که چگونه به این درگیری خونین پایان دهد.

بوش گفت، ژنرال پترائوس گزارش داده‌است که اوضاع امنیتی در عراق برای خروج هر پنج تیپ از نیروهای آمریکایی تا پایان ماه ژوئیه، به قدر کافی بهبود یافته‌است.

این بدین معنی است که شمار تیپ‌های رزمی آمریکا در عراق تا ۳۱ ژوئیه در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.

وی افزود، علاوه بر این ژنرال پترائوس می‌گوید برای تقویت نیروهایش به زمان نیاز خواهد داشت و من نیز به او گفته و می‌گویم برای این کار فرصت کافی خواهد داشت.

بوش تصریح کرد، کاهش نیروهای آمریکایی در عراق و بهبود اوضاع امنیتی در این کشور بدین معنی است که دوره مأموریت سربازان آمریکایی در عراق از ماه اوت از ۱۵ ماه به ۱۲ ماه کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این مطلب تأکید کرد به وزیر دفاع آمریکا دستور داده‌است تا مدت استقرار سربازان آمریکایی را در عراق از ۱۵ ماه به ۱۲ ماه کاهش دهد.

دموکرات‌ها از جمله هیلاری کلینتون و باراک اوباما دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا که درخواست‌های خود را برای بازگشت بیشتر نیروهای آمریکایی به کشورشان افزایش داده‌اند، می‌گویند تنها استراتژی بوش این است که این درگیری را به جانشین خود واگذار کند.

این در حالی است که بوش با رد چنین انتقادهایی ازسوی دموکرات‌ها گفت، توقف خروج نیروهای آمریکایی از عراق به یک تعهد نامحدود در عراق منجر خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا امروز در مصاحبه با هفته‌نامه استاندارد نیز در مورد خروج احتمالی نیروهای آمریکایی پس از ماه ژوئیه سخن گفته بود.

کد خبر 48347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز