سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

واشنگتن - کارستن اشمیستر: یکی از حمله‌هایی که در مبارزات انتخاباتی آمریکا به حزب جمهوریخواه می‌شود در قالب یک فهرست بیان شده است.

این فهرست تحقیقی نشان می‌دهد که دولت آمریکا برای موجه جلوه دادن حمله به عراق، نزدیک به هزار دروغ سرهم کرده است.

زمان، زمان مبارزات انتخاباتی آمریکا است و این سئوال که «چه کسی رییس‌جمهور» آینده خواهد شد، ذهن بسیاری، بخصوص ذهن جمهوری‌خواهان این کشور را اشغال کرده است. طبیعی است که در چنین روزهایی حزب جمهوری‌خواه از همه سو مورد حمله قرار می‌گیرد. یکی از این حمله‌ها با بقیه فرق دارد و در قالب فهرستی بیان شده است. طی بررسی که اخیرا انجام شده، دولت آمریکا برای موجه جلوه دادن حمله به عراق و استقرار در این کشور، نزدیک به هزار دروغ سرهم کرده است.

 اکتبر سال ۲۰۰۲ بود. یعنی زمانی که پرزیدنت بوش و همکارانش بی‌تابانه منتظر چراغ سبز کنگره بودند تا راه حمله به عراق هموار شود. اما جنگ با عراق به دلیلی قانع‌کننده نیاز داشت و این دلیل قانع‌کننده که بعدها صورت دروغی بزرگ را به خود گرفت، توسط بوش، رییس‌جمهور ایالات متحده، بیان شد: سلاح‌های کشتار جمعی عراق توسط حاکمی مستبد و ‌آدمکش کنترل می‌شود، توسط همان‌ که دشمن آمریکا است و با گاز سمی هزاران نفر را به کشتن داده است.

دروغ کارگر افتاد و حمله به عراق آغاز شد. اما به گفته‌ی «مرکز صداقت عمومی» آمریکا، این نخستین دروغ، پی گرفته شد تا حتی پس از سقوط صدام حسین، رییس‌جمهور معدوم عراق، نیز استقرار نظامیان آمریکایی در این کشور، مبنایی مستدل داشته باشد.

مرکز صداقت عمومی آمریکا تمامی اظهارنظرهای مقامات کلیدی دولت بوش، از زمان حملات یازدهم سپتامبر تا دو سال پس از آن، را برشمرده تا شمار اظهارنظرهای ناصحیح یا مواردی که در آن حقیقت وارونه جلوه داده شده تعیین شود. این مرکز، بخصوص اظهارات پرزیدنت بوش و معاونش، دیک‌چینی، وزیر ‌خارجه‌ی سابق ‌آمریکا، کالین پاول، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع پیشین و کاندولیزا رایس که در آن زمان مشاور امنیتی بوش بود را مد نظر قرار داده است.

این مقامات بارها به مدارک مأموران امنیتی آمریکا استناد کرده و عنوان کردند که در عراق سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد و صدام‌حسین با شبکه‌ی القاعده در ارتباط است.

چارلز لویس (Charles Lewis) مؤسس «مرکز صداقت عمومی» آمریکا می‌گوید: ما دریافتیم که اعضای کابینه دقیقا ۹۳۵ اظهار نظر غیر حقیقی بیان کرده‌اند. امروز ما می‌دانیم که هیچ کدام از ‌آنها حقیقت نداشته است. آمریکایی‌ها بر اساس تصوری نادرست وارد جنگ شدند.

در این فهرست ۹۳۵ موردی، پرزیدنت بوش، مقام اول را دارد. او ۲۳۲ بار از خطر وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و ۲۸ بار از ارتباط دولت پیشین عراق با القاعده سخن گفت. رتبه‌ی دوم متعلق به وزیر دفاع، پاول، است و رامسفلد و آری فلایشر، سخنگوی وقت کاخ سفید، هر دو جایگاه سوم را اتخاذ کردند.

دانا پرینو، سخنگوی کنونی کاخ سفید، ‌به شدت از این فهرست انتقاد می‌کند: این بررسی پر از اشتباه است. آنها تنها اظهارات دولت را برشمرده‌اند. از کنگره یا دیگر کشورها سخنی به میان نیامده است. ما قسمتی از یک ائتلاف بودیم، ائتلافی که توانست بر پایه‌ی اطلاعات امنیتی آن زمان، یک ستمگر را ساقط کند.

در حقیقت بسیاری از دمکرات‌ها  و نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان نیز در ابتدا به نفع جنگ رأی دادند. کشورهایی مانند بریتانیا هم بر پایه‌ی همان استدلال‌ها به جنگ پیوستند. اما بسیاری از آنها بعدها به اشتباه بودن اقدام خود اقرار کردند.

یکی از ‌آنها لی همیلتون دمکرات است که در آن زمان ریاست کمیسیون عراق کنگره را بر عهده داشت. همیلتون، رسانه‌ها را در انتشار اکاذیب مقصر می‌داند و عنوان می‌کند که رسا‌نه‌ها باید پیش از انتشار مطالب خود، آنها را با حقیقت تطبیق دهند و ببینند، چه میزان از آنها ارزش انتشار را دارد.

کد خبر 47097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز