شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شعله بحث‌ها درباره بازجویی همراه با شکنجه از مظنونان تروریستی در آمریکا دوباره برافروخته شده است، زیرا جورج بوش امروز (شنبه 18 اسفند) قانونی را در این باره وتو کرد که شکنجه «غوطه‌ور کردن در آب» را ممنوع می‌کرد.

اشپیگل آنلاین از واشنگتن گزارش داد، مخالفان این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا را «یکی از ننگین‌ترین قانون‌های» دوران زمامداری بوش خوانده‌اند.

وتو بوش علیه منع شکنجه مدت‌ها بود که انتظار اعلام آن می‌رفت، اما اعلام رسمی آن در واشنگتن دوباره موجی از خشم را برانگیخت.

وی امروز در نطق هفتگی رادیویی خود تصریح کرد که قانون مصوب کنگره برای منع شکنجه را که شامل شکنجه غوطه‌ور کردن در آب هم می‌شده است، امضا نخواهد کرد.

بوش گفت، این قانون دست عوامل خارجی سازمان جاسوسی سیا را در مبارزه با «تروریست‌های سرسخت» می‌بندد.

رییس جمهور آمریکا گفت: این قانون همه روش‌های جایگزین را منتفی می‌کند که ما در نبرد جهانی با خطرناک‌ترین و خشن‌ترین تروریست‌ها ایجاد کرده‌ایم.

به گفته بوش، برنامه استراق سمع سیا نیز توانسته است جلوی حملات متعدد تروریستی را که قرار بوده رخ دهند، بگیرد. وی در این خصوص به مواردی از جمله حمله به نیروهای دریایی آمریکا در جیبوتی، حمله به کنسولگری آمریکا در کراچی یا برج لابراری در لس آنجلس اشاره کرد.

رییس جمهور آمریکا ادامه داد، علاوه بر این، این برنامه کمک کرده است زیرساخت‌ها، شیوه‌های تامین مالی و راه‌های ارتباطی سازمان تروریستی القاعده کشف شود.

بوش مدعی است بدون این روش‌های بازجویی سیا، تروریست‌ها موفق می‌شدند حملات تروریستی موفقی را علیه آمریکا انجام دهند.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا اندکی پیش از این قانون جدیدی را به تصویب رسانده بود که 19 شیوه بازجویی را که برای ارتش و سیا در نظر می‌گرفت. غوطه‌ور کردن در آب یکی از موارد ممنوعه در این قانون جدید بود.

بوش پیش از این نیز تهدید به وتو این قانون کرده بود که محدودیت‌هایی را برای سیا وضع می‌کرد. به گفته وی، سیا باید «روش‌های بازجویی ویژه‌ای» را بتواند به کار گیرد که در ارتش ضروری نیستند.

به گفته وی، نیروهای اطلاعاتی با «تروریست‌های سرسختی» مواجهند که تعلیم دیده‌اند تا در برابر روش‌های معمول بازجویی ارتش تاب بیاورند.

دموکرات‌ها که در هر دو مجلس آمریکا اکثریت را در دست دارند، این رفتار رییس جمهور کشورشان را به باد شدیدترین انتقادات گرفتند. سناتور ادوارد کندی پیش از این روز جمعه گفته بود وتو بوش «ننگین‌ترین اقدام» دوره ریاست جمهوری وی خواهد بود.

کد خبر 45987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز