پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سنای آمریکا پیش‌نویس قانونی را تصویب کرده است که عاملان اطلاعاتی آمریکا را از اعمال شکنجه منع می‌کند.

شبکه خبری دویچه وله از واشنگتن گزارش داد، چهارشنبه شب (به وقت محلی) به این پیش‌نویس 51 سناتور رای موافق و 45 تن رای مخالف دادند.[اکثریت سنای آمریکا در دست دموکرات‌هاست]

بر اساس این قانون عوامل اطلاعاتی سیا که در خارج از خاک آمریکا فعالیت می‌کنند نیز متعهد شده‌اند از روش‌هایی که پنتاگون برای بازجویی تایید کرده است، پیروی کنند.

مجلس نمایندگان نیز پیش از این پیش نویس این قانون را تصویب کرده است.

جرج بوش رییس جمهور آمریکا تاکنون بارها تهدید کرده است با وتو خود جلو اجرای این قانون را خواهد گرفت.

در همین حال اشیپگل‌آنلاین نیز در این باره گزارش داد، مشکل اکنون اینجاست که تصویب این قانون در سنا با اکثریت دو سوم آرا صورت نگرفت که برای رفع اثر وتوی رییس جمهور آمریکا ضروری است.

دولت بوش پس از حملات 11 سپتامبر 2001 برنامه مخفی بازداشت و بازجویی را دنبال کرد که به عوامل اطلاعاتی اجازه به کارگیری روش‌های خشن بازجویی از مظنونان تروریستی را می‌داد.

کاخ سفید وتوی بوش علیه قانون جدید را پس از رای‌گیری اولیه درباره آن در ماه دسامبر اعلام کرده بود. دلیل وتو، جلوگیری این قانون از «بازجویی قانونی از تروریست‌های القاعده» که برای حفاظت در برابر حملات ضروری است، عنوان شد.

ابتدای ماه فوریه نیز کاخ سفید تاکید کرد که روش‌های بازجویی موسوم به «القای حس غرق شدن در آب» را شکنجه تلقی نمی‌کند. در این نوع بازجویی فرد که مدت زیادی زیر آب نگه داشته می‌شود، احساس می‌کند با غرق شدن فاصله چندانی ندارد.

کد خبر 44250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز