یکشنبه ۹ دی ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشته‌است دولت‌های لهستان و جمهوری چک در مورد سیستم موشکی آمریکا دچار تردید شده‌اند و اکنون جرج بوش برای پیشبرد این طرح تنها مانده است

نیویورک تایمز روز یکشنبه نوشت هنوز کارآمدی و موثر بودن سیستم دفاع موشکی آمریکا به اثبات نرسیده و دولت‌های لهستان و جمهوری چک با تردید برای استقرار سیستم دفاع موشکی در این کشورها ،سرگرم بررسی این مساله هستند که آیا مزایای امنیتی این پروژه برای آنها بیش از هزینه‌های دیپلماتیک بالقوه نخواهد بود.

این روزنامه افزوده است: در واشنگتن نیز کنگره متوقف کردن اختصاص هرگونه بودجه به این طرح را به تصویب رسانده و قرار است این بودجه‌ها تا زمانی که پارلمان‌های لهستان و جمهوری چک آن طرح را مورد تایید نهایی قرار ندهند در اختیار پنتاگون قرار نگیرد.

به نوشته این روزنامه، هم اکنون به نظر می‌رسد تنها کسی که علاقمند به پیشبرد این برنامه است خود شخص جرج بوش است و او همچنان مدعی است این سپر دفاع موشکی برای محافظت از آمریکا و اروپا در برابر حمله احتمالی ایران ضروری است.

نیویورک تایمز می‌نویسد: پرداخت هزینه بزرگ مالی و دیپلماتیک برای واکنش به تهدیدی که هنوز حتی وجود ندارد آن هم با استفاده از سیستمی که هنوز کارایی آن به اثبات نرسیده همواره به نظر یک ایده احمقانه و بی‌اثر می‌رسیده است.

این روزنامه افزوده است: هرچند در ابتدا به نظر می‌رسید که رهبران لهستان و چک بخاطر اینکه فکر می‌کردند حضور نظامی آمریکا [آشنایی با پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان] در خاک آنها باعث محافظت بیشتر آنها در برابر روسیه می‌شود از این ایده استقبال کرده بودند، ولی خشم نمایشی روسیه بر سر این طرح به همراه کاهش جایگاه عمومی دولت بوش باعث شده است تا این برنامه برای آنها دیگر چندان جذاب نباشد

کد خبر 40504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز