شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

ترجمه امیر تاجیک: تحلیل‌گران می‌گویند اگر سپر موشکی آمریکا آن گونه که برنامه‌ریزی شده است، به سمت اروپا پیشروی کند، این تصمیم تغییر بزرگی در جهت راهبرد دوران جدید گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

بنجامین شیر، تحلیلگر مؤسسه آلمانی روابط بین‌المللی وامنیتی مستقر در برلین به خبرگزاری فرانسه گفت: پذیرش دفاع موشکی در لهستان یک تغییر مشخص در نحوه تفکر راهبرد غرب به حساب می‌آید.

وی گفت: با تهدیدهای جدید و خصوصاً گسترش سامانه‌های موشکی بالستیک و سلاح‌های اتمی،  راهبرد بازدارندگی و امنیتی تهاجمی غرب دیگرکافی به نظر نمی‌رسد. ترکیب جدیدی لازم است تا هر 2 عنصر تهاجمی  و دفاعی را در برگیرد.

جمهوری چک و لهستان می‌باید تصمیم سختی درباره استقرار این سپرها در کشورشان در میان خشم روسیه از استقرار موشک‌های رهگیری آمریکا در مرزهای کشورش بگیرند.
در حال حاضر آمریکا مشغول مذاکره با ورشو برای ساخت 10 پایگاه موشک‌های رهگیری در لهستان تا سال 2012 است.

در این طرح، ایجاد چند ایستگاه رادار در جمهوری چک نیز پیش‌بینی شده است اما دونالد تاسک نخست وزیر لهستان گفت که لهستان و جمهوری چک هیچ عجله‌ای در انجام مذاکرات با آمریکا ندارند.

تاسک در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای چک خود  گفت: هیچ مسابقه‌ای بر علیه زمان وجود ندارد مسئله حیاتی دستیابی به هدف‌هایمان از این مذاکرات برای لهستان و همچنین برای جمهوری  چک است.

تیم ویلیامز کارشناس انگلیسی معتقد است گسترش سپر موشکی انحراف بزرگی از سیاست تهاجمی فعلی است.

وی گفت: دفاع موشکی در اروپای شرقی به وضوح به‌عنوان راهی است برای مدیریت در برهه‌ای که تکثیر اتمی در حال وقوع است.

ویلیامز عضو مؤسسه سلطنتی مطالعات بین‌المللی به خبرگزاری فرانسه گفت: بازدارندگی از شکل فعلی آن که تکیه بر تسلیحات تهاجمی است به بازدارندگی دفاعی و ممانعت دشمن از توانایی حمله،  تغییر شکل داده است.

وی افزود: این مسئله اولین قدم به سوی معماری جدید امنیت جهانی است.

بنجامین شیر گفت: تغییر سامانه‌ها و تلاشهای دفاعی موشکی از شکل صرفاً تهاجمی می‌توانست اتکای غرب به سلاح‌های اتمی را به‌عنوان اولیه بازدارندگی کاهش ‌دهد.

منتقدین می‌گویند این طرح می‌تواند مسابقه تسلیحاتی جدیدی را باعث شود و به تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین اشاره می‌کنند که شرکت در پیمان نیروهای متعارف در اروپا (CFE) که در زمان جنگ سرد بسته شد و محدودیت‌هایی را بر به کارگیری نیروها و تسلیحات وضع کرد، به تعویق می‌اندازد.

دیگر مخالفین سپر موشکی ادعا می‌کنند این طرح  ناکارآمد است و تهدید خاصی  وجود ندارد که طرح مزبور را توجیه کند. واشنگتن همزمان با ادامه مذاکرات با پراگ و ورشو،  در تلاش است بر مسکو نیز غلبه کند حتی اگر این موفقیت اندک باشد.

شیر پیش بینی می‌کند اعتراضات مسکو چندان مؤثر نخواهد بود. وی گفت: روسیه به خوبی می‌داند که نمی‌تواند مانع گسترش ناتو تا آستانه مرزهای کشورش شود.

اما نظر سنجی‌ها نشان دهنده آن است که اکثریت مردم لهستان نگران آنند که سپر موشکی کشور آنها را به هدفی برای دیگران تبدیل کند. تاسک می‌گوید طرح مزبور امنیت لهستان را بیشتر تضمین خواهد کرد.

وی این مسئله را روشن ساخته است که کشورش خواهان تضمین‌های امنیتی بیشتری از سوی آمریکاست. این تضمین‌ها  باید به شکل سامانه دفاع هوایی با کاربرد موشک‌های پاتریوت باشد که در همسایگی اش یعنی کشور آلمان که عضو ناتو است مورد استفاده قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد این شرط کلیدی در دیدار وزیر دفاع لهستان از واشنگتن بسیار شرط سنگینی باشد.

در حال حاضر با حضور فرستاده روسیه در ورشو برای انجام مذاکرات و سفر تاسک به مسکو، لیبرال‌های حاکم در لهستان مواظبند که مانع اجرای طرح آمریکا نشوند.

Jamestown.org
10 ژانویه 2008

کد خبر 42072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز