شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا در اولین بخش از سفر دوره‌ای خود به آفریقا وارد جمهوری بنین شد.

بوش در حالی برای سفری بسیار کوتاه به همراه همسرش لورا وارد بنین شد که قرار است در این سفر 6 روزه از 5 کشور آفریقایی بازدید کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد بوش قرار است پس از دیدار با مقام‌های بنین به تانزانیا و در ادامه به رواندا، غنا و لیبریا سفر کند. مقصدهایی که بوش برای سفرش به آفریقا مشخص کرده است نشان می‌دهد وی قصد دارد در آخرین سال ریاست‌جمهوریش تصویری متفاوت از این قاره فقیر ترسیم کند.

بوش در آغاز این سفر خواستار تقسیم قدرت در کنیا میان جناح‌های رقیب شد و بر استقرار نیروهای سازمان ملل متحد درمنطقه بحران زده دارفور تأکید کرد.

وی علاوه بر این اعلام کرده است که در اولین سفرش در 4 سال گذشته به آفریقا، تمرکزش روی اصلاحات دمکراتیک و اقتصادی، کمک‌های نظامی و مبارزه علیه ایدز و مالاریاست.

در 5 سال گذشته در اثر درگیری‌های دارفور سودان حداقل 200 هزار نفر کشته و 2 میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا با دفاع از سیاست‌های کشور درباره این منطقه گفت: با وجود اینکه اعتقاد دارد یک نسل کشی در این منطقه در حال وقوع است اما او نمی‌خواهد نیروهای آمریکا را به یک کشور دیگر اعزام کند.

بوش اعلام کرد که به رئیس‌جمهوری چین یادآوری کرده است که می‌تواند برای تسلی دادن رنج و سختی در دارفور کار بیشتری انجام دهد!

نمایش تبلیغاتی جورج بوش

سفر بوش به آفریقا در این موقعیت در حالی برنامه‌ریزی شده است که تنها نمایشی تبلیغاتی از تلاش‌های وی در آفریقا باشد. او در این سفر به هیچ کشور بحران زده‌ای نمی‌رود.

بنین، تانزانیا، رواندا، غنا و لیبریا هم اکنون کشورهای نسبتا با ثبات آفریقا هستند که روسای جمهوری شان از سوی واشنگتن به‌عنوان نسل جدید رهبرانی که دارای اعتبار دمکراتیک هستند و می‌توانند قابلیت‌‌های مثبت آفریقا را نشان دهند، محسوب می‌شوند.

آنها همچنین ویترین نمایش طرح‌های کمک رسانی آمریکا در حمایت از بیمارستان‌ها، مدارس و تلاش‌های مبارزه با ایدز و مالاریا محسوب می‌شوند.

بوش همچنین در این سفر قصد دارد تا نوع رابطه آمریکا با این کشورها را به رابطه‌ای تجاری تغییر دهد. او در آغاز سفرش گفت: دوره‌ کمک و پدرمنشی به سر آمده است. یک سرمایه‌گذاری مشترک با آفریقا تمام چیزی است که در آینده صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که مردم این کشورها هم از بوش استقبال خوبی نکردند. مردم تانزانیا با برپایی تظاهراتی گسترده در خیابان‌های دارالسلام، پایتخت این کشور، اعتراض‌شان را نسبت به سفر بوش به کشورهای آفریقایی اعلام کردند.

مردم تانزانیا همچنین با سوزاندن پرچم‌های آمریکا، اعتراض شان را به ورود بوش اعلام کردند. در شرق آفریقا هم تظاهرکنندگان با حمل پلاکاردهایی با شعارهای ضد آمریکایی و سردادن شعار بوش تروریست نسبت به سفر بوش اعلام انزجار کردند.

شورای ائمه جمعه و جماعت مسلمان تانزانیا با انتشار یبانیه‌ای، بوش را عامل قتل عام مسلمانان در کشورهای عراق، افغانستان، فلسطین و سومالی معرفی کردند. همچنین استادان شرکت‌کننده در مجمع عمومی دانشگاه دارالسلام با اکثریت آرا اعلام کرده‌اند که این سفر نه برای تانزانیا و نه برای آفریقا مفید نخواهد بود.

کد خبر 44457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز