شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

صحبت‌های بوش در آخرین گزارش خود به کنگره، همچون همیشه یک بخش ثابت داشت.

تلاش برای محروم کردن ایران از حق هسته‌ای که همیشه پای ثابت سخنرانی‌های بوش بوده است، این بار با توهین سیاسی به کشورمان نیز همراه شد.

اول اینکه بوش در بخشی از سخنانش، ایران را به روی آوردن به مردمسالاری توصیه می‌کند و این در حالی است که تمامی سیاست‌های وی در منطقه و تمامی ادعاهایش مبنی بر پیاده کردن مردمسالاری نتیجه‌ای عکس داشته است و دوم اینکه بوش در صحبت هایش به این نتیجه گیری می‌رسد که ایران حق ندارد از حق هسته‌ای برخوردار باشد.

تاکنون هیچ کشوری در خاورمیانه این‌گونه مورد هجمه آمریکا قرار نگرفته است تا از دستیابی به حقوق حقه خود محروم شود. چه بسا در میان تحریم‌هایی که از سوی آمریکا اعمال می‌شود بخش بزرگی به ایران اختصاص دارد و این تحریم‌ها بیشتر متوجه ملت ایران است تا دولت.

در واقع آمریکا از همگرایی ملت و دولت ایران همیشه واهمه داشته و کوشیده سیاست خروج از حاکمیت را به ویژه در ایام انتخابات، در ایران پیاده کند.

موضع بوش در مورد آزادی‌های مدنی موضعی تکراری است که همیشه از سوی سیاستمداران آمریکا در ایام انتخابات مطرح می‌شود. در اصل با این سیاست‌ها، کاخ سفید در تلاش است تا فضای شور و شوق را با التهاب مواجه کند.

اما یک نکته قابل تامل در گزارش اخیر بوش به کنگره وجود داشت.

اگرچه بوش در گزارش اولش، خود را پیام آور آرماگدون نامیده بود و 60 کشور را در فهرست کشورهای به‌اصطلاح شرور قرار داده و ادعا کرده بود که دنیایی خواهد ساخت که در آن خیر بر شر مسلط باشد؛ اما در گزارش آخرش نمی‌تواند خود را پیام آور آرماگدون بداند چرا که دنیایی که بوش مدعی ساختنش بود هر روز به مدد لشکرکشی‌های آمریکا ناامن‌تر و پرخشونت‌تر شده است.

*عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

کد خبر 43301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز