شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

حشمت‌الله فلاحت پیشه: سید حسن نصرالله در بخش‌هایی از سخنان خود در مراسمی که به مناسبت نهمین سالگرد آزادی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی برگزار می‌شد از کمک‌های ایران و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب برای عزت و تقویت ملت لبنان سخن گفت

ذکر چند نکته در این باره خالی از لطف نیست:

اول؛ از سال‌های پایانی دهه 1970 میلادی با انعقاد قرارداد کمپ دیوید عملا بسیاری از کشورهایی که در مقابل اسرائیل صف‌آرایی نظامی‌ کرده بودند، یک مشی انحرافی در پیش گرفته و به توجیه‌کننده استیلای اسرائیل بر کشورهای عربی تبدیل شدند.

این کشورها در مشی انحرافی‌شان که هنوز هم ادامه دارد حتی به مردم و گروه‌های مقاومت خط مقدم خیانت کردند. اعتقاد نظام جمهوری اسلامی ایران این است که سیاست‌های نظامی رژیم صهیونیستی حدیقف ندارد.

بعد از قرارداد کمپ دیوید، به غیراز گروه‌های مقاومت حماس و حزب‌الله عملا هیچ کشور عربی با اسرائیل وارد جنگ نشد و کمپ دیوید به معنای تسلیم کشورهای عربی در مقابل اسرائیل بود، گروه‌های حماس و حزب‌الله گروه‌هایی هستند که الگویشان انقلاب اسلامی ایران است

دوم؛ بعضی‌ها گمان می‌کنند که مقاومت ایران در مقابل رژیم صهیونیستی ضدصلح است، اما ما معتقدیم که این مرز گذاشتن بر حرکت نظامی و استراتژیک رژیمی است که  سقفی برای زیاده‌طلبی‌هایش وجود ندارد و نقشه اسرائیل بزرگ را در سر می‌پروراند.

کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به لبنان برای مقابله با اهداف اسرائیل در عمق استراتژیک دنیای اسلام صورت می‌گیرد.  ما معتقدیم که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا رژیم صهیونیستی نتواند آنگونه که خیال آن را دارد، بر خاورمیانه اسلامی استیلا پیدا کند.

این جنگ دادگرانه است و حمایت جمهوری اسلامی ایران از حزب‌الله و حماس در این قالب صورت می‌گیرد.

سوم؛ استدلال عده‌ای که به کمک‌های ایران به لبنان صبغه نظامی می‌دهند، چندان مستدل نیست. آنان که این ادعا را دارند خود می‌دانند که در دنیای نظامی امروز، خرید اسلحه برای گروه‌های مختلف کار سختی نیست.

همین کشورهایی که سعی می‌کنند ایران را به صادرات اسلحه متهم کنند می‌دانند که فناوری ساخت اسلحه به‌ویژه اسلحه‌ای که برای جنگ‌های چریکی به کار می‌آید چیزی است که در خط مقدم حزب‌الله و حماس هم بومی شده است و لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها به راحتی می‌توانند آن را تهیه کنند.

حامیان حزب‌الله لبنان و حماس و کسانی که به این گروه‌ها کمک‌رسانی می‌کنند بسیار متنوع هستند. 

به‌عنوان مثال بسیاری از فلسطینی‌هایی که در دنیای غرب یا عرب ساکن هستند، به مقاومت حزب‌الله لبنان کمک‌رسانی می‌کنند و می‌توان نتیجه گرفت کمک‌هایی که به حزب‌الله می‌شود کمک‌های دولتی نیست بلکه کمک‌های گروه‌هایی است که آرمان خود را حفظ کرده‌اند و کسانی هستند که از 1917 میلادی و به‌ویژه در جنگ‌های دهه‌های 1940، 1950، 1960 و به‌ویژه دهه 1970 آرمان مقابله با اسرائیل را در سر می‌پروراندند و به هرکسی که علیه اسرائیل اقدام می‌کند کمک می‌کنند؛چه حزب‌الله باشد و چه حماس.

چهارم؛ اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند روابط ایران با حزب‌الله لبنان را به‌عنوان تخطی ایران از موازین بین‌المللی نشان دهند و این مسئله را به برنامه‌های هسته‌ای ایران وادعای حمله به ایران ربط دهند.

هدف سید حسن نصرالله از بیان صریح کمک‌های ایران و رهبر معظم انقلاب به لبنان این بود که این مسئله را موضوعی عادی نشان دهد و دنیا را مطلع کند که حزب‌الله لبنان خود را الگویی از مقاومت جمهوری اسلامی ایران می‌داند.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

کد خبر 82506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز