گروه بین‌الملل: لهستان و آمریکا برای برداشتن گام‌های عملی در مورد اجرای طرح سپر دفاع ضدموشکی به توافق رسیدند

جرج بوش رئیس‌جمهوری ایالات متحده و دونالد تاسک نخست وزیر لهستان روز دوشنبه در کاخ سفید با یکدیگر دیدار کردند و رئیس‌جمهوری آمریکا شروط ورشو برای اجرای سامانه دفاع ضدموشکی را پذیرفت.

بوش پس از این دیدار گفت: آمریکا در مقابل مستقر کردن سیستم سپر دفاع موشکی در لهستان این کشور را از لحاظ نظامی مجهز خواهد‌نمود.

براساس گفته‌های بوش ابتدا قرار است توافقات کامل با لهستان برسر استقرار این سامانه‌ موشکی صورت پذیرد و سپس قبل از اتمام دوره‌ ریاست‌جمهوری بوش در ژانویه سال 2009 کمک‌های آمریکا به لهستان عملی شود.

مذاکرات آمریکا و لهستان بر سر استقرار این سامانه‌ موشکی از یک سال پیش آغاز شده بود.

تاسک در مورد توافق صورت گرفته اظهارداشت: مذاکرات با اظهارات مهمی به پایان رسید. اولا آمریکایی‌ها اعلام کردند که مسئولیت سیاسی این مسئله را بر عهده خواهند گرفت. ثانیاً، واشنگتن قول داد در مدرنیزه سازی ارتش لهستان کمک کند و ثالثا، اصول مربوط به مشارکت و اتحاد در زمینه فعالیت‌های مربوط به مسائل امنیتی نیز مشخص شدند.

طرفین لهستانی و آمریکایی گفت‌وگو، در مورد تسلیحات ویژه‌ای که قرار است به لهستان داده شود صحبتی به میان نیاوردند اما مقامات لهستانی پیش‌تر گفته بودند که آنها در پی یافتن راهی برای خرید موشک‌هایی با برد کوتاه و متوسط هستند. آنها در مذاکره از آمریکا خواستند تا به لهستان موشک‌های پاتریوت 3 یا تاد بدهد.

نخست وزیر لهستان مذاکراتش با بوش را تحرکی در مسئله استقرار سامانه دفاع ضد‌موشکی ارزیابی کرد و گفت که مباحث کارشناسی ادامه می‌یابد.

آمریکا درصدد است تا سال 2012 در چارچوب برنامه سپر موشکی خود 10 موشک را در لهستان و یک سامانه راداری در چک مستقر کند.

آمریکا در حالی تلاش برای عملی کردن تصمیم خود دارد که روسیه از زمان شروع این مذاکرات مخالفت سرسختانه خود را با تهدید به مقابله به مثل ابراز داشته است.

مقامات آمریکا و لهستان در حالی با یکدیگر بر سر برنامه سپر موشکی آمریکا توافق می‌کنند که نظرسنجی‌ها حاکی از عدم‌رضایت 50 درصد از لهستانی‌ها از این برنامه است.

کد خبر 46320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز