چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: میخاییل گورباچف در مصاحبه با دیلی تلگراف گفت: آمریکا با طرح ساخت یک سپر دفاع موشکی در مرکز و شرق اروپا خطر بروز یک جنگ سرد دیگر را ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، وی خاطر نشان کرد که واشنگتن مدعی است سیستم دفاع موشکی که در لهستان و جمهوری چک ایجاد می‌کند،‌ صرفاً با هدف مقابله با تهدید "کشورهای یاغی" صورت می‌گیرد ولی این اظهارات قابل اتکا و اعتماد نیستند.

رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در عوض اظهار داشت: ارتقای نظامی به علاوه گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو به سمت شرق و منطقه‌ای که به لحاظ سنتی تحت نفوذ روسیه است، با هدف کنترل روسیه صورت می‌گیرد.

گورباچف در این مصاحبه خاطر نشان کرد: آمریکا نمی‌تواند تحمل کند که هر کسی به طور مستقل عمل کند. هر کدام از رؤسای جمهور آمریکا باید یک جنگ را تجربه کنند.

وی تصریح کرد: نقش ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور سابق روسیه که نخست‌وزیر دیمیتری مدودف رییس‌جمهور جدید روسیه خواهد بود، احتمالاً هدایت سیاست خارجی روسیه است و وی قصد ندارد با آمریکا یا هر کشور دیگری وارد جنگ شود.

گورباچف گفت: اما ما می‌بینیم که آمریکا بودجه نظامی تصویب می‌کند و وزیر دفاع این کشور متعهد می‌شود که نیروهای این کشور را به خاطر احتمال بروز یک جنگ با چین یا روسیه تقویت کند.

رهبر شوروی سابق خاطر نشان کرد: گاهی اوقات احساس می‌کنم که آمریکا قصد دارد علیه تمام جهان وارد جنگ شود.

گورباچف گفت: احداث سپر دفاع موشکی رقابت‌ تسلیحاتی در منطقه را وارد مرحله‌ دیگری می‌کند. این یک گام خطرناک است.

وی اظهار داشت: آمریکا پس از دوره جنگ سرد متعهد شد که مرزهای ناتو از مرزهای آلمان فراتر نخواهد رفت ولی اکنون نیمی از کشورهای مرکز و شرق اروپا عضو ناتو هستند. بر سر تعهدات آنها چه اتفاقی افتاده است؟ این نشان می‌دهد که آنها قابل اعتماد نیستند، به علاوه اینکه سیاست آمریکا توسط یک مجموعه‌ نظامی - صنعتی هدایت می‌شود.

کد خبر 51208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز