همشهری آنلاین: میخاییل گورباچف با انتقاد از سیاست‌های آمریکا، گفت: سیاست‌های واشنگتن در جهان و به خصوص در منطقه مهم خاورمیانه، تشنج آفرینی کرده و نشان داد که این کشور استعداد رهبری دنیا را ندارد.

به گزارش ایرنا از استانبول، وی که در سی و یکمین کنگره جهانی حمل و نقل جاده‌ای در استانبول سخن می‌گفت، در سخنان خود سیاست‌های آمریکا را به باد انتقاد گرفت.

گورباچف در این اجلاس که عبدالله گل رییس جمهور ترکیه نیز حضور داشت، سرمنشا بسیاری از مشکلات جهانی و رادیکالیسم در دنیا را تعمیق فقر و مشکلات اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: مبارزه با توسعه تروریسم صرفاً با نیروی جبری موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

وی که به عنوان میهمان افتخاری در این کنگره شرکت کرد بود، گفت: امروزه دنیا دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و فقر و تروریسم است و میلیون‌ها نفر از دیکتاتوری و استعمار نوین رنج می‌برند.

گورباچف با ابراز نگرانی از وضعیت موجود جهانی و تحولات خاورمیانه گفت: در حالی که میلیون‌ها انسان در فقر و گرسنگی بسر می‌برند، سالانه میلیاردها دلار صرف تجهیزات نظامی می‌شود که آمریکا بیشترین سهم را در این مسئله دارد.

رییس جمهوری پیشین شوروی، عمل نکردن به بسیاری از مصوبات سازمان ملل را نتیجه سیاست‌گذاری های غلط قدرت‌های جهانی دانست و افزود: اکنون شرایط به گونه‌ای است که لزوم بودن یا نبودن سازمان ملل به محل بحث تبدیل شده است.

سی و یکمین کنگره جهانی اتحادیه حمل و نقل جاده ای( ‪ )IRU‬با شرکت ‪۵۰‬ وزیر حمل و نقل و بیش از دو هزار نفر از اعضای این اتحادیه از ‪ ۷۰‬کشور جهان روز پنجشنبه در استانبول شروع به کار کرد.

کنگره جهانی اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای هر دو سال یک بار تشکیل می‌شود و با توجه به این که مسئولین بلندپایه و دست اندرکاران حمل و نقل کشورهای مختلف در این کنگره شرکت خواهند کرد، فرصتی برای تبیین مشکلات ترکیه در اخذ کارنه تیر ارزیابی می‌شود.

کد خبر 51984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز