سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا و چک قرارداد دوجانبه استقرار رادار را در سرزمین چک در قالب بخشی از سپر موشکی آمریکا پنجم ماه مه (16 اردیبهشت) امضا می‌کنند.

خبرگزاری اتریش از پراگ گزارش داد، ریچار گرابر، سفیر آمریکا در جمهوری چک اعلام کرد این قرارداد در جریان سفر کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا به پراگ امضا خواهد شد.

قرار است این قرارداد در نزدیکی محل استقرار این تاسیسات راداری در منطقه غربی میزوف امضا شود.

گرابر در دیداری با شهرداران و شهروندان تعداد بسیاری از جوامع این منطقه تاکید کرد: «مذاکرات درباره سپر موشکی پایان یافته است. این مذاکرات بسیار سخت بود. دولت آمریکا به توافقات بزرگی دست یافته است.»

به گفته وی، شمار سربازان آمریکایی که در این تاسیسات راداری مشغول کار خواهند شد، حدود ۱۰۰ تن خواهد بود.

گرابر در همین حال تضمین کرد که این پایگاه موجب اشتغال‌زایی در این منطقه به ویژه در بخش احداث، نگهبانی و همچنین نگهداری تاسیسات راداری خواهد شد.

حق استقرار سربازان آمریکایی هنوز مشخص نیست

در حالی که اصل قرارداد رادار هنوز در حال مذاکره است، مذاکراتی نیز باید میان چک و آمریکا درباره قرارداد دیگری صورت گیرد که حق استقرار سربازان آمریکایی را در خاک چک مشخص می‌کند.

گرابر معتقد است احتمالاً این سند نیز به سرعت نهایی می‌شود به طوری که همزمان با قرارداد اصلی به امضا خواهد رسید.

نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که دو سوم اتباع جمهوری چک مخالف استقرار این رادار هستند. عرصه سیاسی این کشور نیز شاهد دوپارگی است.

در حالی که محافظه‌کاران حزب مردمی دموکراتیک (ODS) متعلق به میرک توپولانک، نخست‌وزیر دولت ائتلافی با اصول استقرار این تاسیسات موافق است، مخالفان چپ‌گرا – شامل سوسیال دموکرات‌ها (CSSD) و کمونیست‌ها (KSCM) – با آن به شدت مخالفند و خواستار برگزاری همه‌پرسی در این خصوص هستند.

بخشی از سبزها که در دولت ائتلافی هستند نیز نگاه منفی به استقرار این سیستم راداری دارند. دولت ائتلافی برگزاری همه‌پرسی درباره استقرار این سیستم راداری را رد کرده است.

کد خبر 49553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز