همشهری آنلاین: معاون وزیر دفاع آمریکا در پی مخالفت روسیه گفت: کشورش احتمالا طرح دیگری را جایگزین سپر موشکی خود در اروپا می‌‌کند.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، الکساندر ورشبو در نشست مجلس نمایندگان این کشور برای بررسی روابط با روسیه افزود: ‌آمریکا در حال بررسی گزینه‌هایی برای طرح دفاع موشکی اروپا به جز طرح کنونی استقرار بخش‌هایی از سامانه موشکی در لهستان و جمهوری چک است. 

همچنین براساس این گزارش، آمریکا به شدت در تلاش است که با روسیه به توافقی برای جایگزین کردن پیمان کنترل تسلیحاتی استارت یک دست یابد.

دو کشور چندین دور مذاکره در این خصوص انجام داده‌اند اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

این در حالی است که نمایندگان سنای آمریکا از دولت اوباما خواسته‌اند که در گفتگوهای کنترل تسلیحاتی با روسیه برای جایگزین کردن پیمان استارت یک از دادن هرگونه امتیاز به ویژه برسر طرح سامانه موشکی در اروپای شرقی خودداری کند.

سناتورهای آمریکا هشدار دادند که هر گونه توافقی درباره جایگزین کردن پیمان استارت نباید محدود کننده طرح آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در اروپا باشد اما باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، و دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، در دیدار اخیر خود در مسکو متعهد شدند که به توافقی درباره کاهش زرادخانه های تسلیحات هسته ای خود دست یابند هرچند این گفتگوها تاکنون نتیجه ای دربر نداشته است.

وی ادامه داد: دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در حال بررسی همه گزینه ها به عنوان بخشی از بازنگری طرح های استقرار سامانه موشکی در اروپا است.

روسیه به شدت با طرح سامانه موشکی آمریکا مخالفت کرده و درباره پیامدهای آن هشدار داده است.

روسیه تاکید کرده است در صورت عملی شدن این طرح سامانه موشکی توپول را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد در بلاروس مستقر خواهد کرد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است اگر آمریکا به طرح خود برای استقرار سامانه موشکی در اروپا ادامه دهد همکاری مشترک در چارچوب شورای ناتو و روسیه بی معنی خواهد بود.

براساس این گزارش، روسیه با رد بهانه های آمریکا را برای استقرار سامانه موشکی در اروپای شرقی، این طرح آمریکا را تهدیدی مستقیم برضد امنیت ملی خود می‌داند. 

کد خبر 86680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز