گروه بین‌الملل: لهستان و آمریکا توافقنامه اولیه‌ای را درخصوص استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در لهستان، همزمان با ادامه بحران قفقاز به امضا رساندند؛

 مسئله‌ای که روسیه بارها مخالفت شدید خود را با آن اعلام کرده بود.
مذاکره‌کنندگان آمریکا و لهستان پس از 2روز مذاکره در شهر ورشو پایتخت لهستان در مراسمی این توافقنامه را امضا کردند. جان رود مذاکره‌کننده آمریکایی پس از این مراسم در نشستی خبری گفت: این توافقنامه برای امنیت آمریکا و لهستان و متحدان ما در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بسیار مهم است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان هم در یک برنامه تلویزیونی ساعتی قبل از امضای این توافقنامه توسط آندری کرمر، معاون وزیر خارجه کشورش، اعلام کرد پس از مدت‌ها آمریکا با درخواست لهستان در مقابل استقرار 10موشک ضدهوایی در یک پایگاه سابق نظامی در نزدیکی ساحل دریای بالتیک موافقت کرده است.

مقام‌های آمریکا متعهد شده‌اند در مقابل استقرار بخشی از سامانه دفاع‌ ضدموشکی خود در لهستان به مدرنیزه کردن نیروهای مسلح این کشور کمک کرده و سامانه موشک‌های پاتریوت را همراه با پادگانی از نیروهای آمریکایی برای تقویت پدافند هوایی لهستان در این کشور مستقر کنند. تاسک همچنین تاکید کرد این توافق شامل یک تعهد دو طرفه برای کمک به یکدیگر در زمان تهدیدها نیز هست.

این قرارداد برای نهایی شدن به تصویب مجلس لهستان نیاز دارد. آمریکا همچنین قصد دارد در سال‌های 2011 تا 2013بخشی دیگر از سیستم دفاع موشکی که شامل امکانات رادار می‌شود، در جمهوری چک مستقر کند.

هر چند مذاکرات آمریکا و لهستان 18ماه بود که برای رسیدن به این قرارداد ادامه داشت اما امضای آن در میانه بحران قفقاز و همزمان با سفر رایس به تفلیس به هیچ عنوان نمی‌تواند یک مورد اتفاقی باشد؛ همانطور که این مسئله باعث شد سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، بلافاصله سفر ماه آینده خود را به لهستان لغو کند.
یک مقام وزارت خارجه روسیه تاکید کرد با توجه به مضمون و سرعت در امضای این قرارداد و شرایطی که  این سند به امضا رسید، نشان می‌دهد که این سامانه علیه روسیه تدارک دیده شده است.

واکنش شدید روس‌ها
روسیه از حدود یک سال قبل به شدت با ایجاد چنین پایگاهی در اروپای‌مرکزی مخالفت کرده و اعلام کرده است این تهدیدی برای امنیت روسیه بوده و توازن قوا را در اروپا بر‌هم می‌زند؛ هر چند وزارت خارجه آمریکا تلاش کرد وانمود کند این امضای این قرارداد ارتباطی به درگیری میان روسیه و گرجستان ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: امضای این توافقنامه به حوادث گرجستان ارتباطی ندارد بلکه نتیجه گفت‌وگوهای طولانی بین آمریکا و لهستان در باره این سامانه است. دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید هم به خبرنگاران گفت: جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا از این توافق بسیار خشنود است اما هدف از استقرار سامانه دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک به هیچ وجه روسیه نیست. این اظهار نظرها اما به هیچ وجه نتوانست مقام‌های روسیه را آرام کند تا جایی که آناتونی ناگاویتسین، معاون ارشد ستاد مشترک روسیه تهدید کرد این اقدام لهستان و آمریکا بدون مجازات باقی نخواهد ماند. ژنرال گاویتسین در جمع خبرنگاران گفت: مایه تأسف است که در اوضاع بسیار پیچیده کنونی مناسبات دوجانبه روسیه و آمریکا، که باید برای بهبودی آن تلاش کرد، طرف آمریکایی روابط با روسیه در مورد این مسئله جدی را پرتنش ساخته است. او تاکید کرد: لهستان با قبول بخشی از سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا بدون شک خود را معرض حمله قرار داده است.

گاویستن همچنین در اشاره‌ای غیرمستقیم گفت: دکترین نظامی روسیه مجوز استفاده از سلاح هسته‌ای را علیه متحدان کشورهایی که دارای سلاح هسته‌ای هستند و به نوعی به آنها کمک می‌کنند، می‌دهد. همه این مسائل نشان می‌دهد مسئله گرجستان تنها آتشی زیر خاکستر بوده است و در آینده باید منتظر تقابل‌های جدید میان آمریکا و روسیه بود.

کد خبر 60681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز