همشهری آنلاین: نخست وزیر روسیه آمریکا را متهم کرد با طرح سپر موشکی خود موجب به بن بست رسیدن معاهده خلع سلاحی جدید شده است.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، ولادیمیر پوتین امروز در ولادیوستوک (Wladiwostok) گفت سپر موشکی بر هم زننده توازن نظامی است و روسیه را وادار به ایجاد سامانه تسلیحاتی تهاجمی جدیدی می‌کند.

وی افزود، طرح‌های آمریکا در حال حاضر بزرگ‌ترین مانع بر سر راه انعقاد معاهده جانشین معاهده استارت است که قرار بود در سال جاری میلادی منعقد شود.

نخست وزیر روسیه گفت: اگر شریک ما (آمریکا) چنین چتری را ایجاد کند، این خطر وجود دارد که به طور کامل خود را ایمن تصور کند و هر آنچه می‌خواهد را انجام دهد. به این ترتیب خصومت‌ورزی فورا افزایش می‌یابد.

روسیه طرح‌های آمریکا را با تردید بسیاری می‌نگرد. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا پیش از این با توجه به همین نگرانی‌های روسیه اعلام کرده بود که از بخش‌هایی از برنامه جورج بوش، سلف خود برای ایجاد چتر حفاظتی چشم‌پوشی خواهد کرد. این سپر که ابتدا قرار بود در لهستان و جمهوری چک مستقر شود، از نظر روسیه تهدیدی برای امنیت ملی این کشور است.

پوتین: مذاکرات در "مسیر صحیح"
پوتین در همین حال گفت در مجموع مذاکرات مربوط به معاهده جانشین استارت در مسیر صحیحی جریان دارد. با این حال روسیه نیاز به اطلاعات بیشتر درباره برنامه دفاعی آمریکا دارد و می‌خواهد این درخواست را با توافقنامه جدید مرتبط سازد.

معاهده استارت (معاهده کاهش تسلیحات راهبردی) که بلافاصله پس از پایان جنگ سرد در سال 1991 منعقد شد، تاکنون جامع‌ترین توافقنامه خلع سلاح هسته‌ای بوده است. این معاهده از ابتدای ماه جاری میلادی منقضی شد. نسخه جدید این معاهده که قرار است منعقد شود، کاهش بیشتر کلاهک‌های هسته‌ای، راکت‌های حمل کننده آنها، زیردریایی‌ها و بمب‌افکن‌های دورپرواز را مد نظر دارد.

دمیتری مدودف‌، رییس جمهور روسیه هفته گذشته از تولید نسل جدید تسلیحات اتمی راهبردی در این کشور خبر داد. به گفته وی، این طرح‌ها در تطابق کامل با مذاکرات خلع سلاحی با آمریکاست.

کد خبر 98328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز