یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آمریکا در ادامه تلاش‌های خود برای گسترش سامانه دفاع موشکی در کشورهای مختلف، این بار با افزایش فشارها بر مقام‌های ترکیه قصد دارد رادارهای سپر موشکی خود را در خاک این کشور مستقر کند

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا که به ترکیه سفر کرده است در نشستی خبری اعلام کرد که در دیدار با ژنرال ایلکر باشبوغ رئیس ستاد ارتش ترکیه درباره این موضوع گفت‌وگو کرده است.

وی گفت: با افزایش موشک‌های بالستیک در این دیدار ما درباره اینکه ترکیه در قالب پیمان ناتو چه مشارکتی می‌تواند در طرح سپر موشکی داشته باشد، مذاکره کردیم. گیتس تاکید کرد: ما به‌دنبال استقرار 2رادار در ترکیه هستیم و این مسئله یکی از محورهای گفت‌وگوهای ما با مقام‌های ترکیه بود.

وزیر دفاع آمریکا برای شرکت در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ترکیه به این کشور رفته است و گفته می‌شود در دیدارهای خود با مقام‌های ارشد این کشور تلاش فراوانی برای پیوستن ترکیه به طرح سپر موشکی آمریکا - که به بهانه مقابله با کره‌شمالی و ایران صورت می‌گیرد - انجام داده است.

در روزهای گذشته همچنین گزارش‌هایی از استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در 4 کشور حوزه خلیج‌فارس منتشر شده بود. روزنامه نیویورک تایمز، هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که بحرین، قطر، امارات متحده عربی و کویت با استقرار این سامانه در خاک خود موافقت کرده‌اند. این در حالی است که در روزهای اخیر یکی از آزمایش‌های موشکی آمریکا در چارچوب همین سپر موشکی، با شکست رو‌به‌رو شد.

وزیر دفاع آمریکا روز گذشته همچنین با وجدی گونول، وزیر دفاع ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کرد. گیتس پس از این دیدار اعلام کرد که ترکیه نقش بسیار مهمی در زمینه افغانستان ایفا می‌کند و این کشور یکی از همپیمانان اصلی آمریکا به حساب می‌آید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که یکی از محورهای اصلی مذاکرات دوطرف خرید تجهیزات و جنگنده‌های پیشرفته از آمریکا بوده است. ترکیه خواستار خرید جنگنده‌ها و بالگردهای پیشرفته برای ارتش خود است و از آنجایی که خرید این تجهیزات از آمریکا و دیگر متحدان ترکیه در ناتو انجام می‌شود، تصمیم آنکارا در مورد سپر موشکی تاثیر زیادی برای نهایی شدن این قرارداد خواهد داشت.

باراک اوباما هم در دسامبر سال گذشته این مسئله را اقدامی برای قدرتمند کردن ترکیه در ناتو دانست و گفت: ما در این مورد که به‌عنوان اعضای ناتو در قدرتمندتر ساختن نقش ترکیه در داخل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نقش ایفا کنیم صحبت کرده‌ایم و این کار را می‌توان با پیوستن ترکیه به سپر موشکی مشترک با ناتو عملی کرد.

همچنین شبکه تی‌آر‌تی گزارش داده است که رابرت گیتس در دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه درباره همکاری‌های اطلاعاتی دو‌طرف گفت‌وگو کرده‌ است.

گیتس در سفر خود به ترکیه همچنین وعده داده است که واشنگتن حمایت‌های خود را از ترکیه علیه شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) افزایش خواهد داد. وی گفت: ریموند اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق یک طرح عملی را با هدف ارائه حمایت‌های جدید از ترکیه در این رابطه بررسی کرده است و من معتقدم که ما به سوی همکاری بیشتر در حرکت هستیم.

واشنگتن مدت‌هاست که برای پیوستن ترکیه به طرح سپر موشکی خود تلاش می‌کند و به همین خاطر بسیاری سال 2010 را سالی سرنوشت‌ساز برای ترکیه در بخش نظامی می‌دانند. پاسخ مثبت یا منفی ترکیه در رابطه با استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در سال‌جاری وضعیت این کشور را در منطقه تغییر خواهد داد و بدون شک روابط آنکارا با همسایه‌های خود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کد خبر 101185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز