جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجلس لهستان موافقتنامه‌ای را تصویب کرد که شرایط استقرار سربازان آمریکایی در خاک این کشور را در قالب طرح‌‌های سپر موشکی آمریکا مشخص می‌کند.

خبرگزاری آلمان از ورشو گزارش داد، توافقنامه وضعیت نیروها (SOFA) چراغ سبزی برای استقرار حدود 100 سرباز آمریکایی در لهستان در قالب سپر موشکی است که قرار است شامل موشک‌های پاتریوت و SM-3 شود. این توافقنامه با 374 رای مثبت در برابر 34 رای مخالف به تصویب رسید.

خبرگزاری PAP لهستان گزارش داد، بوگدان کلیچ (Bogdan Klich)، وزیر دفاع لهستان گفت رای روز جمعه این امکان را فراهم می‌آورد که موشک‌های پاتریوت به زودی و تا مارس یا آوریل در لهستان مستقر شوند.

کلیچ گفت هیچ دلیل برای نگرانی مسکو از این سپر موشکی وجود ندارد. این در حالی است که روسیه تاکنون موضع انتقادی به توافقنامه آمریکا و لهستان داشته که بر مبنای آن قرار است موشک‌ها در موراگ (Morag)، شهری در 100 کیلومتری مرزهای روسیه مستقر شود.

لهستان و آمریکا این توافقنامه را 11 دسامبر در ورشو پس از تاخیری امضا کردند که گفته می‌شود دلیل آن تردید آمریکا برای آنکه سربازانش را تحت صلاحیت قضایی لهستان قرار دهد، بود.

SOFA شامل بندهایی است که بر مبنای آن سربازان آمریکایی در لهستان مکلف به پرداخت مالیت هستند و در صورت ارتکاب جرم خارج از پایگاه نظامی تحت صلاحیت قضایی لهستان قرار می‌گیرند.

موشک‌های پاتریوت در ازای میزبانی از سامانه موشکی آمریکا به لهستان داده می‌شود. این سامانه برای نخستین بار در دولت جورج بوش پیشنهاد شد.

باراک اوباما، رییس جمهور امریکا 17 سپتامبر گذشته اعلام کرده بود این کشور سامانه دوربرد مدنظر دولت بوش را با یک سامانه کوتاه و میان‌برد جایگزین می‌کند.

کد خبر 101487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز