یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت اوباما هر چند با شعار مقابله با نظامی‌گری دوران جورج بوش و تغییر دیپلماسی گاوچرانی او به قدرت رسید

اما در عمل هر اقدام کاخ سفید، نشان‌دهنده  ادامه سیاست‌های گذشته این کشور  برای مداخله نظامی در مناطق مختلف جهان است.

در حالی که آمریکا 2کشتی مجهز به سیستم ضد‌موشک‌های بالستیک موسوم به ایجیس را به خلیج‌فارس اعزام کرده است،11بهمن روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که دولت اوباما در حال سرعت بخشیدن به استقرار سیستم‌های ضد‌موشکی در 4 کشور منطقه است.

براساس گزارش این روزنامه، 4 کشور امارات متحده عربی، بحرین، کویت و قطر با استقرار سیستم‌های ضد‌موشکی پاتریوت آمریکا در خاک خود موافقت کرده‌اند.

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا برای نخستین‌بار در سخنرانی خود در مؤسسه مطالعات جنگ وابسته به وزارت دفاع (پنتاگون) به‌صورت صریح جزئیاتی از سیستم ضد‌موشکی در منطقه‌ خلیج‌فارس را فاش کرد. وی اعلام کرد که این سیستم شامل 2کشتی گشتزنی با تجهیزات ویژه در خلیج‌فارس و استقرار 2سامانه دفاعی در هریک از 4کشور قطر، امارات، بحرین و کویت خواهد بود.

مقام‌های نظامی آمریکا مدعی شده‌اند که این اقدام برای مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران صورت می‌گیرد. بهانه دولت اوباما برای استقرار سپر موشکی در خلیج‌فارس دقیقا همان بهانه‌ای است که دولت بوش برای توجیه استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی عنوان می‌کرد و با مخالفت شدید روسیه مواجه شد.

مقام‌های روسیه پیش از این ضمن مخالفت با استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در جمهوری چک و لهستان اعلام کرده بودند که واشنگتن با این اقدام درصدد گسترش سیطره نظامی خود در جهان است. گفته می‌شود سرعت بخشیدن به اجرای این طرح از چند ماه پیش آغاز شده است اما این 4 کشور در تلاش بودند که گسترش همکاری نظامی آنها با آمریکا علنی نشود.

کویت پیش از این دارای چنین سیستم ضد‌موشکی‌ای بوده و اکنون با برنامه‌ جدید، تجهیزات مجهز در خاک این کشور نوسازی می‌شود. عربستان سعودی هم که رابطه نظامی بسیار نزدیکی با آمریکا دارد از مدت‌ها پیش این سیستم را در اختیار داشته است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی همکاری‌های نظامی نزدیکی با واشنگتن دارند و در 2 سال گذشته بیش از 25 میلیارد دلار تجهیزات نظامی از آمریکا خریداری کرده‌اند.

روزنامه واشنگتن پست همچنین11بهمن گزارش داد که عربستان سعودی یک توافق همکاری نظامی با آمریکا امضا کرده است که براساس آن واشنگتن یگان ویژه حفاظت از تاسیسات حساس این کشور را تقویت خواهد کرد.

این یگان که مسئولیت حفاظت از تاسیسات نفتی، بنادر و کارخانه‌های نمک‌زدایی آب را بر عهده دارد اکنون 10 هزار نیرو دارد. قرار است آمریکا با آموزش این یگان تعداد نیروهای آن را به 30 هزار نفر برساند.

این در حالی است که سیاست نظامی‌گری دولت اوباما هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت وی در حالی که از توافق برای کاهش تسلیحات راهبردی حرف می‌زند در عمل با ارائه طرحی به کنگره در تلاش برای افزایش گسترده بودجه تسلیحات هسته‌ای این کشور است.

گفته می‌شود دولت اوباما در این طرح به بهانه تامین امنیت کلاهک‌های هسته‌ای این کشور خواستار 5 میلیارد دلار بودجه بیشتر نسبت به گذشته شده است. بخشی از این بودجه قرار است صرف نوسازی تاسیسات ساخت تسلیحات هسته‌ای این کشور شود.

کارشناسان نظامی هشدار داده‌اند که این افزایش بودجه می‌تواند برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای جدید مورد استفاده قرار بگیرد.سناتورهای جمهوریخواه با حمایت از این افزایش بودجه خواستار ساخت تاسیسات هسته‌ای جدید حداقل در 2‌نقطه دیگر آمریکا برای مقابله با روسیه هستند.

اوباما در حالی نظامی‌گری دولت جورج بوش را ادامه می‌دهد که شعارهای او بدون هیچ فعالیت مثبتی جایزه صلح نوبل را در سال 2009 در دستان او قرار داد؛ اقدامی که اکنون بسیاری با محوشدن وعده‌های انتخاباتی، آن را یک اشتباه بزرگ می‌دانند.

کد خبر 100693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز