گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه 8 دی در اظهاراتی مهم که از آن بوی تهدید علیه واشنگتن به مشام می‌رسید، اعلام کرد

کشورش باید تسلیحات تهاجمی خود را برای مقابله با سپر دفاع موشکی آمریکا توسعه دهد. درحالی‌که باراک اوباما به تازگی با اعلام کنار گذاشتن طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی وانمود کرد برای رفع نگرانی‌های مقام‌های مسکو تلاش می‌کند اما پوتین روز گذشته در نشستی خبری، تاکید کرد درصورت توسعه نیافتن تسلیحات تهاجمی روسیه آمریکا خود را کشوری با «امنیت کامل» می‌بیند که «هر کاری که بخواهد» می‌تواند انجام دهد و این مسئله تعادل و توازن قدرت را برهم می‌زند.

به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، نخست‌وزیر روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن بر خلاف روسیه به توسعه سپر موشکی خود ادامه می‌دهد،‌گفت: ما نیاز داریم که برای حفظ توازن راهبردی میان 2کشور سیستم‌های تهاجمی - ضربتی خود را به جای توسعه طرحی مانند سپر دفاع موشکی آمریکا توسعه دهیم.

این اظهارات پوتین در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و روسیه چندین ماه است که در حال مذاکره برای توافق بر سر پیمانی جدید به جای پیمان کاهش تسلیحات راهبردی موسوم به استارت هستند.

در حالی که پیمان استارت در 5 دسامبر منقضی شده است دوطرف هنوز نتوانسته‌اند درباره پیمانی جدید به توافق برسند و روسای جمهوری 2 کشور در آخرین نشست خود در حاشیه اجلاس تغییرات آب و هوایی کپنهاگ تنها درباره امضای این پیمان در اوایل سال آینده میلادی ابراز امیدواری کردند.

ولادیمیر پوتین 8دی با مرتبط دانستن این دو موضوع اعلام کرد که طرح سپر دفاع موشکی آمریکا بزرگ‌ترین مانع در راه رسیدن توافق برای پیمان جایگزین استارت است. پوتین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره موانع موجود برای دستیابی به پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی گفت: مشکل اینجاست که طرف آمریکایی ما در حال ساخت یک سپر دفاع موشکی در حالی است که ما مشابه آن را در اختیار نداریم.

این اظهار نظر از سوی مردی که بسیاری او را قدرتمندترین مقام روسیه می‌دانند نشان می‌دهد که برخلاف اظهارنظرهای ظاهری، هنوز اختلاف‌های بسیار عمیقی میان 2 کشور برای امضای پیمانی جدید برای کاهش کلاهک‌های هسته‌ای وجود دارد.

آمریکا در ماه سپتامبر اعلام کرد که از طرح سپر موشکی خود در اروپای شرقی که در زمان جورج بوش تهیه شده بود و مسکو آن‌را تهدیدی برای امنیت خود می‌دانست، صرف‌نظر می‌کند.

با وجود این، مقام‌های واشنگتن به جای استقرار سامانه‌های دفاع موشکی خود در کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان و جمهوری چک اعلام کردند طرح‌های جایگزینی را برای این منظور در نظر گرفته‌اند که روس‌ها همواره نسبت به آنها ابراز تردید کرده‌اند.
با این حال مقام‌های روسیه تاکنون به صراحت مذاکرات برای امضای پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی را با طرح سپر دفاع موشکی آمریکا مرتبط نکرده بودند.

پوتین اما روز گذشته ارتباط این دو موضوع را به یکدیگر بسیار نزدیک دانست و اعلام کرد که آمریکا باید اطلاعات سپر دفاع موشکی خود و میزان پیشرفت آن را تحت پیمان جایگزین استارت در اختیار روسیه قرار دهد. وی گفت: این بسیار خطرناک خواهد بود که آمریکا با ایجاد چتری حفاظتی در امنیت کامل باشد.

این مسئله، سیاست‌های تهاجمی آنها را افزایش خواهد داد.

به اعتقاد بسیاری، اظهار نظر صریح نخست‌وزیر روسیه در این رابطه بار دیگر نشان داد که پوتین همچنان مرد قدرتمند روسیه است که سیاست‌های محوری این کشور را شکل می‌دهد.

او تا اندازه‌ای احساس قدرت می‌کند که با سخنان خود در حقیقت آمریکا را تهدید می‌کند که مسکو به فکر رویارویی با واشنگتن است.

کد خبر 98338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز