یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوکرمابی، سودجویی اقتصادی و ملایمت؛ کلمات تند رییس جمهور لهستان در توصیف رویکرد اتحادیه اروپا به حمله روسیه به گرجستان است.

اشپیگل آنلاین از ورشو گزارش داد، لخ کاژینسکی (Lech Kaczynski) رییس جمهور لهستان در همین حال خواستار آن شد که روسیه به انزوای بین‌المللی تهدید شود.

وی به روزنامه «Rzeczpospolita» گفت اتحادیه اروپا باید برای روسیه روشن کند که دوره امپریالیسم سپری شده است.

این سیاستمدار ملی‌گرای محافظه‌کار ادامه داد، رویکرد اتحادیه اروپا به روسیه توسط فرانسه و آلمان دیکته شده و موضع مشترک 27 کشور عضو نیست. بار دیگر اتحادیه اروپا نشان داد که تصمیم‌هایش را پاریس و برلین می‌گیرند. نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه درباره این موضع با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به توافق رسیده بوده است.

کاژینسکی افزود: «خنده‌دار است که از سیاست مشترک اتحادیه اروپا در قبال مسکو صحبت کنیم.» باید از نوکرمابی صحبت کرد. نباید اجازه داد که صدراعظم آلمان و رییس جمهور فرانسه سیاست اتحادیه اروپا را در قبال روسیه در حالی تعیین کنند که بخش اعظم بازی در میان کشورهای شرقی اتفاق می‌افتد.

وی همچنین گفت فرانسه و آلمان در قبال روسیه «رویکردی بسیار ویژه» را تعقیب می‌کنند که متاثر ا ز تاریخ و همچنین منافع کنونی تجاری شرکت‌های بزرگ آلمان و فرانسوی است. این کشورها قصد دارند در روسیه «پول بسیار زیادی درآورند.»

لهستان همچون بسیاری دیگر از جمهوری‌های سابق شوروی در هفته گذشته انتقادهای شدیدی را به اقدام روسیه در مناقشه اوستیای جنوبی با گرجستان مطرح کرد. از نظر کاژینسکی اینکه در توافقنامه ‌آتش‌بس تدوین شده توسط فرانسه تمامیت ارضی گرجستان به رسمیت شناخته نشده، یک نقص است.

در همین حال از نگاه طرف گرجی، شورشیان آبخازیا روز گذشته (شنبه 26 مرداد) با حمایت سربازان روس 13 روستای گرجستان را که در نزدیکی این منطقه جدایی‌طلب است، اشغال کرده‌اند. وزارت امور خارجه گرجستان در آخرین ساعات شنبه شب اعلام کرد جنگجویان آبخازیا با حمایت واحدهای نظامی روسی مرزهای این منطقه جدایی‌طلب را «در جهت رود انگوری ترک کرده‌اند.» بر اساس این اعلامیه، آنها دو روستا را در نزدیکی شهر سوگدیدی تصرف کرده‌ و 11 روستای دیگر را در منطقه زالندشیکا و همچنین نیروگاه آبی رود انگوری اشغال کرده‌اند.

هنوز طرفی مستقل، گستره اقدام نظامی آبخازیا را تخمین نزده است. در همین حال از یک سو نیروهای روسی مانع از پیشروی ارتش گرجستان در منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی شدند، از سوی دیگر دولت آبخازیا روز سه شنبه گذشته عملیاتی را علیه سربازان گرجی در دره کودوری، آخرین منطقه در آبخازیا که همچنان تحت کنترل گرجی‌هاست، آغاز کردند. پس از نبردهای سنگین سربازان گرجی در نهایت از بخش بالایی دره کودوری عقب‌نشینی کردند.

کد خبر 60770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز