دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گفته وزیر امور خارجه فرانسه، اتحادیه اروپا قصد ندارد تحریمی را علیه روسی به خاطر مناقشه گرجستان وضع کند.

خبرگزاری سوئیس گزارش داد، اجلاس فوق‌العاده اتحادیه اروپا که دوشنبه آینده برگزار می‌شود، بیلانی از عقب‌نشینی نیروهای روسیه و مسایل باقی‌مانده را بررسی خواهد کرد.

برنار کوشنر امروز (دوشنبه چهارم شهریور) به شبکه رادیویی فرانس اینتر گفت: «ما از وقوع بدترین حالت جلوگیری کردیم و در عین حال به توافقنامه آتش‌بس و خروج بخش بزرگی از نیروهای روسی از اوستیای جنوبی رسیدیم.»

وی همچنین تصریح کرد مسئله «بر سر تحریم مسکو نیست. ما باید مسایل را به صورت سیاسی حل کنیم که این زمان نیاز دارد.»

فرانسه به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا خواستار تشکیل اجلاس فوق‌العاده این اتحادیه در روز دوشنبه آینده در بروکسل شده است تا رایزنی‌هایی درباره بحران گرجستان انجام گیرد.

روسیه با وجود فشارهای جامعه بین‌المللی تعداد بسیاری از سربازانش را در اوستیای جنوبی نگه داشته است.

کوشنر افزود حتی اگر فرانسه به توافقنامه آتش و عقب‌نشینی «بخش بزرگی از نیروهای روسی» دست یابد، همچنان «مشکل» پابرجاست.

وی در این خصوص به بند پنجم و ششم طرح صلح میان روسیه و گرجستان اشاره کرد.

بند پنجم عقب‌نشینی واحدهای روسی را به مواضع آغازین جنگ‌ها و «ساز و کاری بین‌المللی» را برای تضمین صلح مد نظر قرار داده است. تا آن زمان روسیه می‌تواند «تدابیر مضاعف» را برای تضمین صلح انجام دهد.

بند ششم این توافقنامه، «گشایش مذاکرات بین‌المللی درباره چگونگی امنیت و ثبات در آبخازیا و اوستیای جنوبی» را خواستار شده است.

به گفته کوشنر، در اجلاس فوق‌العاده بروکسل بحث اعزام ناظران بیشتر از سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSZE) به منطقه بحران هم مطرح خواهد شد.

کد خبر 61546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز