دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۸
۰ نفر

نیکلا سارکوزی در کنفرانس مطبوعاتی پایان نشست فوق‌العاده اعضای اتحادیه اروپا برای بررسی بحران گرجستان که به طور زنده از شبکه تلویزیونی یورونیوز پخش می شد، گفت:

 این یک پیام اتحاد بسیار قوی است که اروپا، ورای حساسیت‌های مختلف اعضای آن ارسال می‌کند. مطمئنا شما به خاطر می‌آورید آخرین نشست فوق‌العاده اتحادیه اروپا در سال دو هزار و سه بود که درباره عراق برگزار شد و اتحادیه اروپا در آن به اتفاق نظر نرسید و به همین دلیل ناتوان ماند.

رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا افزود: اروپا درباره پیشنهاداتی که ریاست آن به شورا ارائه داد، متحد است. همه کشورها موافق ادامه آتش بسی هستند که در سفر برنار کوشنر و من به تفلیس و مسکو در دوازدهم ماه اوت به دست آمد. هر یک از اعضای اتحادیه اروپا درخواست کرده‌اند طرح شش ماده‌ای که توسط تمامی طرفهای درگیر در سطح مقامات بلندپایه به امضا رسید به اجرا درآید و به نظر من این طرح شش ماده ای تنها سندی است که تمامی اعضای حاضر آنرا به رسمیت شناخته‌اند.

سارکوزی گفت: نظر اتحادیه اروپا این است که هر راه حل صلح آمیز و بلندمدت درباره درگیری گرجستان باید مبتنی بر احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان باشد و از اتخاذ تدابیر یکجانبه که مغایر با حقوق بین الملل است خودداری شود.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه افزود: اروپا تا حل و فصل کامل این بحران به تلاش خود ادامه خواهد داد و ما برای تداوم مذاکرات بین طرفهای درگیر و با توافق کامل تمامی اعضای اتحادیه به همراه خوزه مانوئل باروسو، برنار کوشنر و خاویر سولانا بار دیگر به مسکو و تفلیس سفر خواهیم کرد و از روسیه اجرای کامل طرح شش ماده ای را خواهیم خواست.

وی افزود: اروپا برای بازسازی گرجستان وارد عمل خواهد شد و ما کمکهای بشردوستانه خود را ادامه خواهیم داد و در مدت کوتاهی کنفرانس بین المللی برای بازسازی گرجستان را برگزار خواهیم کرد. ما همچنین تقویت روابط بین گرجستان و اروپا را بررسی خواهیم کرد و سرانجام اینکه اتحادیه اروپا ایجاد یک ساز و کار بین المللی نظارتی را تسریع خواهد کرد تا بررسی کند که طرفین به تعهدات خود به طور کامل عمل کنند. من می خواهم بگویم که این کنفرانس علیه روسیه برگزار نشد اما روشن است که رفتار روسیه طی هفته های گذشته با اقدامات نظامی نامتناسب و به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدائی طلب و نگهداری نیروهای روسیه در خاک گرجستان باعث دلمشغولی عمیق در اروپا و سایر مناطق جهان شد. حال روسیه چه می خواهد؟ همکاری و اعتماد یا افزایش تنشها و بی اعتمادی. اتحادیه اروپا خواستار یک همکاری و شراکت واقعی با روسیه است. این اتحادیه تاثیرات بحران در روابط اروپا و روسیه را بررسی خواهد کرد و ملاقات هشتم سپتامبر برای ادامه روابط میان اروپا و روسیه فوق العاده مهم خواهد بود.

سارکوزی در پایان گفت: شایسته است که از وحدت اروپایی ها یاد کنم و بگویم بازگشت به مناطقی که در گذشته تحت نفوذ روسیه بوده اند قابل قبول نیست و پیمان یالتا پایان یافته است و ما بدون هیچگونه ابهامی واکنش نامتناسب روسها را محکوم می کنیم. ما اروپایی ها به وظیفه خود در قبال حفظ گفتگوها با همسایه روسی خود واقف هستیم و از انتظار گرجستان از اتحادیه اروپا نیز آگاهی داریم و این انتظار با حمایت مالی، بشردوستانه و اقتصادی ما ناامید نخواهد شد

کد خبر 62267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز