چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آمریکا و لهستان رسماً توافقنامه استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در خاک لهستان را که قرار است تا سال ۲۰۱۲ میلادی در این کشور مستقر شود، امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این توافقنامه را رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان و کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در مقر نخست‌وزیری لهستان با حضور لخ کاژینسکی، رئیس‌جمهوری و دونالد تاسک، نخست‌وزیر این کشور امضا کردند.

ماه گذشته نیز آمریکا و جمهوری چک، موافقتنامه‌ای امضا کردند که براساس آن، بخشی از سیستم دفاع موشکی آمریکا، در نزدیکی پراگ، پایتخت چک مستقر می‌شود.

با امضای این توافقنامه، آمریکا قادر خواهد بود تا سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۰ فروند موشک رهگیر در خاک لهستان مستقر کند.

این موشک‌ها می‌توانند موشک‌های بالستیک دوربرد را نابود کنند. همین تعداد موشک هم در خاک جمهوری چک مستقر خواهد شد. بهره‌برداری کامل از این سامانه برای سال ۲۰۱۳ در نظر گرفته شده است.

براساس قرارداد آمریکا و لهستان که پس از ۱۸ ماه مذاکره به نتیجه رسیده، موشک‌ها و سربازان آمریکایی در خاک لهستان مستقر می‌شوند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی هم گزارش داد : در حالی که دولت آمریکا معتقد است استقرار ۱۰سیستم ضد‌موشک در یک پایگاه نظامی متروک در ساحل دریای بالتیک می‌تواند ناتو را در برابر خطر حمله احتمالی موشک‌های دوربرد محافظت کند، دولت لهستان خطر را نزدیک‌تر احساس می‌کند.

به همین خاطر مقامات این کشور تقاضای موشک‌هایی با برد کوتاه را برای دفاع هوایی و تضمین کمک آمریکا به این کشور در عوض اجازه استقرار پایگاه موشکی کرده‌اند.

روسیه قاطعانه مخالف استقرار این سپر ضدموشکی آمریکایی در نزدیکی مرزهای خود بوده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی مسکو دانسته است. انتظار می‌رود این قرارداد تنش میان آمریکا و روسیه را افزایش دهد.

مسکو معتقد است که این طرح توازن نظامی در اروپا را بر هم خواهد زد و اخطار داده که چاره‌ای به جز نشانه رفتن موشک‌هایش به سوی این تجهیزات ضدموشکی نخواهد داشت.

با وجود آنکه هم لهستان و هم ایالات متحده اعلام کرده‌اند که این سیستم علیه روسیه طراحی نشده است اما به گفته تحلیلگران زمانبندی این قرارداد (زمان درگیری‌های گرجستان) و عزیمت رایس از جلسه ناتو به لهستان وهمچنین تقاضاهای لهستان برای تقویت قدرت نظامی اش، کمکی به رفع نگرانی‌های روسیه نکرده است.

مسکو اعلام کرده بود در نظر دارد در پاسخ به این اقدام، ناوگان دریایی خود در دریای بالتیک را برای نخستین بار و پس از پایان جنگ سرد، مجددا به کلاهک‌های هسته‌ای مجهز سازد. از دیگر پیامدهای این تفاهمنامه، می‌تواند به رسمیت شناختن استقلال آبخازیا  از گرجستان باشد.

در آغاز کنفرانس خبری که پس از مراسم  امضای این معاهده برگزار شد، نخست‌وزیر لهستان گفت: مذاکرات در این خصوص، سخت اما دوستانه بود و هدف اصلی ما ضمانت امنیت لهستان بوده است.

کاچینسکی، رئیس‌جمهوری لهستان هم گفت: گرچه تنش‌هایی میان طرفین مذاکره‌کننده وجود داشت، اما به پیمان خوبی دست یافتیم و استقرار موشک‌های پاتریوت نیز مورد توافق طرفین قرار گرفت.

وی افزود: ما به اهداف راهبردی خود دست یافتیم و به موفقیت صددرصد رسیدیم.

کاندولیزا رایس نیز با تشکر از مقامات لهستانی گفت که موفقیت‌آمیز و سازنده‌بودن مذاکرات فی مابین برای دست‌یافتن به این موافقتنامه مهم بود. البته من می‌دانم که این پیمان باید به تصویب پارلمان لهستان برسد ولی لهستان و آمریکا ۲ کشور دوست هستند.

کد خبر 61135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز