همشهری‌آنلاین: مطبوعات روسیه آخرین سفر رئیس جمهور امریکا به اروپا را آخرین تلاش وی برای خنثی کردن مسافرت‌های اخیر رئیس جمهور و نخست وزیر روسیه به آلمان و فرانسه ارزیابی می‌کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه کامرسانت چاپ مسکو در این باره نوشت سفر اخیر بوش به اروپا به منظور مجاب کردن متحدان اروپایی خود به توسعه پیمان‌نظامی ناتو به سمت شرق، تغییر مسیر لوله‌های انتقال نفت گاز از روسیه، برنامه‌های اتمی و نیز اوضاع در منطقه ابخازیا صورت گرفته است.

به نوشته این روزنامه، در پی شکست‌های سیاسی و اخلاقی بوش در عراق، روابط واشنگتن با اروپا به سردی گرائید و پس از ان بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه آلمان و فرانسه درباره موضوعات مرتبط با ایران و نیز روسیه با واشنگتن اختلاف نظر پیدا کردند.

آخرین سفر بوش به اروپا هنگامی صورت می‌گیرد که پیش از آن دیمیتری مدویدف رئیس جمهور روسیه در آلمان به اروپایی‌ها هشدار داد که از حضور در پیمان ناتو صرفنظر کنند و در دوازدهمین همایش بین المللی اقتصادی در سن پترزبورگ آمریکا را مسئول بحران‌های مالی و بی‌ثباتی در جهان معرفی کرد. [گزارش دیدار مدودف از آلمان]

این‌گونه تصور می‌شود که غربی‌ها بر این باورند که رئیس جمهور جدید روسیه لیبرال است و به حرف ولادیمیر پوتین که گفته بود روابط آن‌ها با مدویدف آسان‌تر نخواهد بود اعتماد ندارند.

مطبوعات روسیه از عصر بوش در روابط بین‌المللی به عنوان دوران بی‌ثباتی، بی‌اعتمادی، رقابت‌های ناجوان‌مردانه و ناامنی یاد می‌کنند.

روزنامه ایزوستیا هم با اشاره به اتفاق نظر و روحیه عمومی مقامات بلندپایه روسیه افزود الکسی کودرین معاون نخست وزیر و وزیر دارایی روسیه که کم‌تر درباره سیاست اظهار نظر می‌کند در همایش بین‌المللی سن پترزبورگ از ناتو و صندوق بین‌المللی پول به شدت انتقاد کرد و گفت، ناتو باید به تاریخ بپیوندد و صندوق بین‌المللی پول هم بر خلاف آن چه در اهداف آن آمده است به تشدید بحران و تورم در جهان دامن می‌زند.

وی افزود زمانی که روسیه دچار بحران شده بود ما برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول را در دستور کار خود قرار دادیم اما بحران با پیروی از این برنامه‌ها تشدید یافت.

کودرین گفت ما از این تجربه تلخ درس عبرت گرفتیم و صندوق ثبات را ایجاد کردیم که در نتیجه یک سنت را هم از دست نداده ایم.

همچنین روزنامه نیزاویسیمایا گازتا هم با اشاره به دورنمای روابط روسیه و آمریکا نوشت اختلافات و مشکلات میان روسیه و آمریکا در اوضاع کنونی بیش از هر دوره دیگری است و بوش می‌داند که پیش از ترک کاخ سفید قادر نیست اوضاع را تغییر دهد و از این رو رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین سفر خود تلاش می کند تا سردی روابط با اتحادیه اروپا را که پس از حمله امریکا به عراق ایجاد شده است بهبود بخشد تا از این راه حداقل یک حرکت مثبت از خود بجا بگذارد.

کد خبر 54447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز