دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان و سنای ایالات‌متحده در حال بررسی گام بعدی خود پس از وتوی غیرقابل اجتناب پیشنهاد آن‌ها برای اختصاص بودجه متمم جنگ عراق منوط به تدوین جدول زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور مشتمل بر اختصاص بودجه به‌صورت مرحله‌ای به‌گونه‌ای هستند که کنگره را ملزم به بررسی مجدد این طرح در تابستان سال‌جاری میلادی می‌کند.

یکی دیگر از گزینه‌های مورد نظر دموکرات‌ها اختصاص بودجه مورد نیاز پنتاگون برای جنگ مشروط به تعهد دولت عراق به عمل به پاره‌ای وعده‌های سیاسی یا موافقت دموکرات‌ها با خواسته‌های کنونی بوش و به انتظار نشستن برای لایحه بودجه سال 2008 است.

این گزینه‌ها مقارن با حرکت بوش و کنگره به‌سوی رویارویی تمام‌عیار بر سر سیاست کاخ سفید در قبال عراق طی هفته جاری در دست بررسی است. کمیته‌های پشتیبانی سنا و مجلس نمایندگان با یکدیگر دیدار کردند تا در صورت موافقت اعضای هر دو کمیته طرح نهایی برای ارائه به رئیس‌جمهور تا پایان هفته جاری تدوین شود.

دپوید پترائوس، فرمانده ارشد ارتش آمریکا در عراق روز گذشته در نشستی که پشت درهای بسته برگزار شد در برابر اعضای این دو کمیته حاضر شد تا قبل از رأی‌گیری نهایی  آنان توضیحاتی را ارائه دهد.

گمان می‌رود در این طرح با وجود اختصاص بودجه متمم مورد نیاز برای جنگ عراق درخواست خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور تا 31 مارس سال 2008 میلادی تکرار شود.

بوش اعلام کرده این طرح را وتو خواهد کرد و جمهوریخواهان گفته‌اند از این تصمیم رئیس‌جمهور حمایت می‌کنند. در این صورت دموکرات‌ها قادر به دستیابی به اکثریت 70 درصدی برای بلااثر کردن وتوی رئیس‌جمهور نخواهند بود.

لیند‌سی‌گراهام، سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی با انتقاد از تلاش دموکرات‌ها برای تعیین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: تعیین جدول زمانی برای پایان جنگ قبل از دستیابی به پیروزی ضربه‌ای سخت به نیروهای میانه‌رو در سراسر خاورمیانه خواهد بود.

رهبران دموکرات‌ها در کنگره در این بین متمایل به گفت‌وگو پیرامون گام‌های بعدی‌شان برای مقابله با مقاومت بوش در برابر خواسته‌هایشان نیستند و در مقابل روی توانمندی خود برای تصویب طرحی که سیاست‌های بوش در عراق را به چالش می‌کشد، تکیه می‌کنند.

جان مورتا، از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان که ریاست هیأتی را به‌عهده دارد که بر نحوه هزینه شدن بودجه نظامی نظارت دارد، می‌گوید خواستار تصویب طرحی است که بودجه متمم جنگ عراق را برای یک‌دوره دو تا سه‌ماهه تعیین کند تا پس از پایان دوره اجرای این طرح، دموکرات‌ها برای تصویب طرح جدیدی وارد عمل شوند که خواستار پایان جنگ شود.

بوش خواستار اختصاص 90 میلیارد دلار بودجه اضافی تا ماه سپتامبر برای تأمین هزینه‌های دو جنگ عراق و افغانستان شده است.

طرح مورتا این فرصت را برای دموکرات‌ها فراهم می‌آورد که برای کسب حمایت از طرح خود در بین آن دسته از جمهوریخواهان مخالف جنگ که حاضر به موضع‌گیری علیه رئیس‌جمهوری از حزب خود نیستند زمان کافی داشته باشند.

این تاکتیک همچنین احتمال حمایت اعضای مستقل‌تر حزب جمهوریخواه از این طرح را که از ریشه مخالف اختصاص بودجه جدید به جنگ عراق هستند را افزایش می‌دهد.ترس از متهم شدن به تضعیف نظامیان آمریکایی بزرگترین دغدغه دموکرات‌ها در کنگره و علت اصلی رویکرد احتیاط‌آمیز آنان در قبال لایحه بودجه متمم درخواستی کاخ سفید است.

شاید به همین دلیل است که برخی از دموکرات‌های کنگره چون کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا معتقد است طرح دموکرات‌ها باید قبل از وتو مورد بازبینی قرار گیرد و تخصیص بودجه متمم برای جنگ عراق به‌جای مشروط شدن به تدوین جدول زمانی خروج از عراق به اجرای اصلاحات سیاسی در این کشور منوط شود.

کد خبر 20329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز